• 6
  • 7
2020-03-17, 16:07
Medlem
Dom är väl på väg i KK
Citera
2020-03-17, 17:24
Medlem
Med allting som har skrivits innan ber jag er om tips.

Har köpt en resa strax innan årsskiftet och avgångsdatumet skulle varit i mitten av april. Resan och semestern är med andra ord körd. Halva kostnaden betalade jag med kreditkort (Norwegian bank) och resten med cashpoints.

Nu har man fått mail om möjligheten att avboka resan och få den återbetald i cashpoints.

Vad är det smartaste att göra i det här läget? Få tillbaka allt i cashpoints och se Norwegian gå i konkurs. Kommer de ens gå i konkurs? Försöka få pengarna tillbaka på något sätt? Flytta fram datumet?
Citera
2020-03-17, 18:22
Medlem
Ja vad händer med alla cashpoints? Om dom går i kk. Och vilket idiotiskt system att cashpoints förlöper om man inte använder dom

Slutar Norwegian åka till Bangkok efter mars ?
Citera
2020-03-17, 18:29
Medlem
Om fattiga Sverige kan rädda SAS så kan väll norrmännen röda norwegian förfan
Citera
2020-03-18, 07:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Crossoverr
Med allting som har skrivits innan ber jag er om tips.

Har köpt en resa strax innan årsskiftet och avgångsdatumet skulle varit i mitten av april. Resan och semestern är med andra ord körd. Halva kostnaden betalade jag med kreditkort (Norwegian bank) och resten med cashpoints.

Nu har man fått mail om möjligheten att avboka resan och få den återbetald i cashpoints.

Vad är det smartaste att göra i det här läget? Få tillbaka allt i cashpoints och se Norwegian gå i konkurs. Kommer de ens gå i konkurs? Försöka få pengarna tillbaka på något sätt? Flytta fram datumet?
Har samma problem men en resa ytterligare någon vecka senare.
Mitt första alternativ är att resa. Förhoppningsvis har reserestriktionerna till Danmark släppt.
I andra hand ber jag om återbetalning i cash points och försöker resa någon annan gång. Visst är valutan värdelös om Norwegian konkar men det blir ju samma som om resan brinner inne och det är egentligen det jag räknat med. Pengar tror jag blir hopplöst, inte ens värt att försöka.
Citera
2020-03-18, 19:05
Medlem
mtmmtms avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lasternassumma
Jag tror att dom jag hört om betalat mot faktura, med banköverföring eller kontantkort, utan det skydd som kreditkort brukar erbjuda.
Dom hade betalt och fick veta att planet var inställt. Eftersom resan gällde ett event i början av april så var det inte aktuellt att resa senare. Norwegians besked var att dom inte betalar tillbaka kostnaden för biljetten, men erbjuder en bokning på ett senare flyg när flygförbudet upphävts. En senare resa var inte aktuell. Då är ju köparen i praktiken blåst på pengarna.

För andra resenärer kanske det går bra att resa senare. Då är ju det OK, under förutsättning att Norwegian finns kvar och inte går i konkurs. Då är ju även dom blåsta, lite beroende på hur dom betalt för biljetten.

Enda anledningen till att betala på annat sätt än med kreditkort är att man får en stor rabatt (eller är korkad). Jag får 2% rabatt enbart genom att betala med komplett kreditkort. Möjligheten att reklamera resan är inte heller en nackdel.
Har man en tvist mot Norwegian bör man tala med konsumentrådgivaren i kommunen man bor i. De vet hur man får tillbaka pengarna. Konsumentköplagen är stenhård mot bolaget gentemot konsumenten (kan ej avtalas bort). Att kunden ska betala för en resa som inte sker låter enligt mig helt osannolikt.
Citera
2020-03-21, 18:13
Medlem
Jaha. Sista dagen för att reklamera sin resa för cashpoints. Betalade med Preem Mastercard men ser inget i villkoren om att man ska kunna få tillbaks pengar den vägen? Läser villkoren... Står något om 500 tillbaks.
Citera
2020-03-21, 22:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kolingen321
Om fattiga Sverige kan rädda SAS så kan väll norrmännen röda norwegian förfan

Svenska staten är delägare i SAS och det är flag carrier i Sverige, Danmark och Norge. Norwegian är privatägt och inte flag carrier.
Citera
2020-03-26, 18:46
Medlem
Jag har fått min flight avbokad av Norwegian då krisen började. Dom erbjöd alternativet återbetala hela resans pris med bonuspoäng via en länk. Jag klickade på länken och fick då upp en ruta där det stod vi har mycket trafik hos kundtjänst för närvarande försök igen om ett par dagar. Ok då väntade jag ett par dagar men då fanns inte erbjudandet kvar! Det var helt tomt på Min Sida när jag loggat in som om resan aldrig hade beställts. Då tog jag kontakt via kundtjänst om ärendet via mail det var nu två dagar sen jag har ännu inte fått svar. Har jag blivit scammad på avbokningen? Är det fler som råkat ut för detta ?
Citera
2021-03-05, 13:09
Medlem
Har väntat i över 10 månader för min refund men inget händer. Jag har skrivit till de flera gånger om det men de bryr sig inte. En gång har de även sagt att de har återbetalat och att min bank inte vill acceptera återbetalningen vilket är BS. Jag ringde till Swedbank och de sa att ingen har försökt att sätta in pengar på mitt konto från Norwegian och att de aldrig stoppar någon återbetalning alls. Har försökt även att gå genom konsumentverket och de hjälpte ingenting utan bara la ner ärendet. Jag ångrar att använde Swish när jag betalade min resa det vore mycket bättre att gå genom klarna för då skulle klarna se till att de får pengar av Norwegian. Som en private person har man inga rättigheter alls. Företag kan göra hur de vill, lägga på dröjsmålsränta, påminnelseavgifter och annat för påskynda en inbetalning men vi kan bara hoppas på att de återbetalar oss någon gång när de känner för det. Nu har de även svarat mig på FB att jag kan mer eller mindre glömma mina pengar i och med att de är i en rekonstruktionsfas, läckert...
Citera
  • 6
  • 7

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in