Citat:
Ursprungligen postat av
Hegamon
Hur vet jag om M90 skyddsmask från 1997 klarar av skydda mot Coronaviruset? Är det filtret som ska ha märkning mot virus eller?
Jag övade med skyddsmask M90 då jag gjorde lumpen, men då använde vi någon slags gas som sprutades in i ett rum och så skulle vi sjunga en sång, har för mig de var du gamla du fria, för att öva på att andas då M90 masken försvårar andningen.
Men hur läser jag av på filtret om masken är godkänd för virus? I övrigt är M90 skyddsmask ypperlig då den har skydd för ögonen och sluter tät om användaren har rakat sig.
Jag ska ha skyddsmasken på mig då jag handlar och då viruset har spridit sig okontrollerat i samhället.
Det svarta filtret som följer med masken skyddar mot kemiska stridsmedel, radioaktivt stoft och VISSA biologiska stridsmedel, jag tror inte att filtren klassa som 100% virussäkra.
I all sin visdom beslutade sig FM för att införskaffa en skyddsmask med s.k. standardgänga... Alltså kan man använda filter som passar civila skyddsmasker t. ex. de blå (Sundström) eller 3M som används inom industri m.m. Enklast att kolla på Ahlsell eller liknande yrkesbutiker efter virusfilter, kostar säkert skjortan i dessa tider.
Varje filter som följde med maskerna var paketerade i foliepåsar för att lagerhållning (ska klara 20-30 år), om du förvarat filtret i oöppnad påse så är filtret ok (paketeringsåret står på påsen), om filtret förvarats utan påse så kan du väga det. Ursprungsvikten står med lasertext på filtret och den vikten får inte överskridas med mer än 20 gram, då har filtret blivit mättat och måste bytas ut.