2020-03-13, 22:39
Medlem
Hegamons avatar
Hur vet jag om M90 skyddsmask från 1997 klarar av skydda mot Coronaviruset? Är det filtret som ska ha märkning mot virus eller?

Jag övade med skyddsmask M90 då jag gjorde lumpen, men då använde vi någon slags gas som sprutades in i ett rum och så skulle vi sjunga en sång, har för mig de var du gamla du fria, för att öva på att andas då M90 masken försvårar andningen.

Men hur läser jag av på filtret om masken är godkänd för virus? I övrigt är M90 skyddsmask ypperlig då den har skydd för ögonen och sluter tät om användaren har rakat sig.

Jag ska ha skyddsmasken på mig då jag handlar och då viruset har spridit sig okontrollerat i samhället.
Senast redigerad av Hegamon 2020-03-13 kl. 22:54.
Citera
2020-03-13, 22:44
Medlem
Fioehlbaerths avatar
Läste att sjukhusen söker andningsmasker med partikelfilter, alltså ej för gas.
Citera
2020-03-13, 22:47
Medlem
Fungerar bra, överlevde du tårgasen så klarar den 🦠
Bara den är inställd rätt.
Citera
2020-03-13, 22:52
Medlem
Henssons avatar
Om du nu gjort lumpen borde du lärt dig vad den används för. Att du ska vara en av de soldater som vi kallar in om det blir skarpt läge gör mig mörkrädd.
Allmän värnplikt kanske var en dum idé trots allt...
Citera
2020-03-13, 23:01
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hensson
Om du nu gjort lumpen borde du lärt dig vad den används för. Att du ska vara en av de soldater som vi kallar in om det blir skarpt läge gör mig mörkrädd.
Allmän värnplikt kanske var en dum idé trots allt...

Vafan.. käften. Masken skyddar mot sådant du kan utsätta dig för i strid. Virus tillhör inte vanligheterna, jag vet det finns särskilda filter för virus och att det inte behöver vara samma som det som sitter i.
Citera
2020-03-13, 23:16
Medlem
bithaxs avatar
Är olika filter för tårgas och CBRN om jag läst rätt på twitter. Du vill ha CBRN filter eller partikelfilter FFP2 eller bättre.

Edit: Läste på ett datablad att det är just partikelfilter som används mot tårgas, så om det är ett sådant så ska det klara även virus.
Senast redigerad av bithax 2020-03-13 kl. 23:26.
Citera
2020-03-13, 23:18
Medlem
Soturis avatar
Är det lagligt att gå runt i sådan mask när man handlar? Blir ju fint tillfälle för stora snatterier och smårånare
Citera
2020-03-13, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soturi
Är det lagligt att gå runt i sådan mask när man handlar? Blir ju fint tillfälle för stora snatterier och smårånare

Om vi ändå hade haft något slags förbud mot snatteri och rån.
Citera
2020-03-13, 23:55
Medlem
Soturis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Om vi ändå hade haft något slags förbud mot snatteri och rån.

Det har du rätt i men de som sysslar med det kan ju ta det ett steg längre om man få vara maskerad. Ta kunders telefoner när de kollar shoppinglista och även snatta lite extra mycket.
Citera
2020-03-13, 23:55
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av bithax
Är olika filter för tårgas och CBRN om jag läst rätt på twitter. Du vill ha CBRN filter eller partikelfilter FFP2 eller bättre.

Edit: Läste på ett datablad att det är just partikelfilter som används mot tårgas, så om det är ett sådant så ska det klara även virus.

Ja okej, jag ska läsa på skyddsmasken och återkomma. Det får bli i morgon, har inte masken precis här.
Citera
2020-03-14, 00:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Soturi
Det har du rätt i men de som sysslar med det kan ju ta det ett steg längre om man få vara maskerad. Ta kunders telefoner när de kollar shoppinglista och även snatta lite extra mycket.

Självklart kan de det, men det finns fortfarande vakter eller anställda i butikerna och folk är förhoppningsvis uppmärksamma på deras tillhörigheter. Snattare och ficktjuvar tas på bar gärning, och då gör en mask inte någon större skillnad. Om något så skulle jag tro att det saktar ner dem i deras flykt.
Citera
2020-03-14, 00:32
Medlem
Soturis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bruksroger
Självklart kan de det, men det finns fortfarande vakter eller anställda i butikerna och folk är förhoppningsvis uppmärksamma på deras tillhörigheter. Snattare och ficktjuvar tas på bar gärning, och då gör en mask inte någon större skillnad. Om något så skulle jag tro att det saktar ner dem i deras flykt.

Blir det riktig kris kanske man skulle ta sig till militärtöverskott och köpa en mask om det nu är lagligt att bära och då blir ju butikens kameror helt verkningslösa.
Senast redigerad av Soturi 2020-03-14 kl. 00:35.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in