Citat:
Ursprungligen postat av
Panzeradler
Bevisligen är du en idiot då du tror att du övade på att andas. Jag kan tillägga att du inte övade på att andas, förutsatt att ditt befäl inte redan innan testet konstaterade att du är en idiot och förklarade för dig hur man andas, av den enkla anledningen att du uppenbarligen är en idiot.
Jag skrev ovan att skyddsmask försvårar andningen, det känns som det är fyra gånger svårare att andas med den på. Jag använder begreppet tårgas, (Moderna tårgaser är aerosoler med olika fasta ämnen, som CS (2-klorbensenmalonsyradinitril) CN (kloracetofenon) eller CR (dibensoxazepin)).
Gas sprutades in i rummet och vi skulle dels öva på att använda masken generellt, dvs andas tyngre. Likaså på att masken immar igen och att det uppstår snor i masken vilket vi lärde oss att ignorera, då det inte är farlig utan masken är konstruerad så att det försvinner bort i maskens ventilation. Så ja, jag måste säga att användaren måste vara beredd på att det inte alls är samma sak att andas in i en M90 skyddsmaks som utan. Det är viktigt att förstå så att masken är inte komfortmässig optimal men fungerar.
Citat:
Ursprungligen postat av
Panzeradler
Ni genomförde täthetsprov med skyddsmask.
Ja precis och vi övade också på reaktionen då tårgas trängde genom masken och påverkade oss. För en M90-skyddsmask är inte garanti för 100% täthet. Vid min övning så sprutades det in tårgas, jag vet inte kemisk benämning bättre. Jag är slätrakad och det kom ändå in viss gas så att det smakade salt i munnen och gasen kändes av i lungorna. Där ska användaren förstå att gasen är ofarlig i mindre mängder, fortsätt andas, det är en del av övningen att förstå masken inte är 100% tät. Likaså öva på att ögon och nästa producerar vätska vid kontimation och fortsätta andas för masken är konstruerad att avleda vätska vid den händelsen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Panzeradler
Masken ska dessutom sluta tätt även om du inte rakat dig...
Nej, här vill jag rätta dig. Om användaren är slätrakad som jag så fungerar masken tillfredsställande även om gasen bildar en dimma som är svår att se igenom. Hela rummet var fyllt med vit gas. Dom som har skägg, eller könshår i ansiktet som jag kan tycka är en korrektare benämning, kommer få en större genomläckning genom hud och mask. Det är alltså inte så att M90 skyddsmask är optimal för dom som har könshår i ansiktet, dvs bär skägg.
Citat:
Ursprungligen postat av
Panzeradler
Tillägg: Biologisk krigsföring borde ni gått igenom, om inte annat kunde du läsa om det i den litteratur du tilldelades om de nu inte varit för det faktum att du är en idiot.
Som sagt jag har övat på skyddsgas i ett rum och jag fick sjunga "du gamla du fria" för att öva på svårigheten att andas genom masken under skarpt läge. Masken fungerar på samma vis även vid biologisk krigföring, förutom att vi slipper inträngande av tårgas och liten påverkan på ögon och andning. Huvudsaken är att vi ignorerar dimma i masken vilket försvinner, likaså att vi ignorerar uppbyggnad av slem i masken då tårkanalerna producerar slem vid tårgas, för masken är tillverkad utifrån att avleda dom vätskorna.
Alltid kul att idiotförklaras, för jag kan ofta inte låta bli gapskratta framför datorn vid dom tillfällena. Vilket jag gjorde i morse då jag läste ditt inlägg.