2020-03-14, 10:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SkottsakerNeger
Hej

En snabb fråga. Jag har en skyddsmask 90, skulle samtliga filter som Jula säljer fungera för att skydda mot Coronaviruset?

Filter P3 R
"Filtren är anpassade för fint damm samt olje- och vattenbaserad dimma, och skiljer ut mer än 99,9 % av partiklarna. "
https://www.jula.se/catalog/klader-o...filter-906185/

ABEK1-filter
"ABEK1-filter som filtrerar bort organiska ångor med kokpunkt över 65 °C, oorganiska ångor, sura gaser, ammoniak och vissa aminer"
https://www.jula.se/catalog/klader-o...-filter-906183

A1-filter
"A1-filter som filtrerar bort organiska ångor."
https://www.jula.se/catalog/klader-o...-filter-906178
Ja det gör dom.
Edit, Samtliga två du länkat till.
Citera
2020-03-14, 21:02
Medlem
Hegamons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Panzeradler
Bevisligen är du en idiot då du tror att du övade på att andas. Jag kan tillägga att du inte övade på att andas, förutsatt att ditt befäl inte redan innan testet konstaterade att du är en idiot och förklarade för dig hur man andas, av den enkla anledningen att du uppenbarligen är en idiot.

Jag skrev ovan att skyddsmask försvårar andningen, det känns som det är fyra gånger svårare att andas med den på. Jag använder begreppet tårgas, (Moderna tårgaser är aerosoler med olika fasta ämnen, som CS (2-klorbensenmalonsyradinitril) CN (kloracetofenon) eller CR (dibensoxazepin)).

Gas sprutades in i rummet och vi skulle dels öva på att använda masken generellt, dvs andas tyngre. Likaså på att masken immar igen och att det uppstår snor i masken vilket vi lärde oss att ignorera, då det inte är farlig utan masken är konstruerad så att det försvinner bort i maskens ventilation. Så ja, jag måste säga att användaren måste vara beredd på att det inte alls är samma sak att andas in i en M90 skyddsmaks som utan. Det är viktigt att förstå så att masken är inte komfortmässig optimal men fungerar.

Citat:
Ni genomförde täthetsprov med skyddsmask.

Ja precis och vi övade också på reaktionen då tårgas trängde genom masken och påverkade oss. För en M90-skyddsmask är inte garanti för 100% täthet. Vid min övning så sprutades det in tårgas, jag vet inte kemisk benämning bättre. Jag är slätrakad och det kom ändå in viss gas så att det smakade salt i munnen och gasen kändes av i lungorna. Där ska användaren förstå att gasen är ofarlig i mindre mängder, fortsätt andas, det är en del av övningen att förstå masken inte är 100% tät. Likaså öva på att ögon och nästa producerar vätska vid kontimation och fortsätta andas för masken är konstruerad att avleda vätska vid den händelsen.

Citat:
Masken ska dessutom sluta tätt även om du inte rakat dig...

Nej, här vill jag rätta dig. Om användaren är slätrakad som jag så fungerar masken tillfredsställande även om gasen bildar en dimma som är svår att se igenom. Hela rummet var fyllt med vit gas. Dom som har skägg, eller könshår i ansiktet som jag kan tycka är en korrektare benämning, kommer få en större genomläckning genom hud och mask. Det är alltså inte så att M90 skyddsmask är optimal för dom som har könshår i ansiktet, dvs bär skägg.

Citat:
Tillägg: Biologisk krigsföring borde ni gått igenom, om inte annat kunde du läsa om det i den litteratur du tilldelades om de nu inte varit för det faktum att du är en idiot.

Som sagt jag har övat på skyddsgas i ett rum och jag fick sjunga "du gamla du fria" för att öva på svårigheten att andas genom masken under skarpt läge. Masken fungerar på samma vis även vid biologisk krigföring, förutom att vi slipper inträngande av tårgas och liten påverkan på ögon och andning. Huvudsaken är att vi ignorerar dimma i masken vilket försvinner, likaså att vi ignorerar uppbyggnad av slem i masken då tårkanalerna producerar slem vid tårgas, för masken är tillverkad utifrån att avleda dom vätskorna.

Alltid kul att idiotförklaras, för jag kan ofta inte låta bli gapskratta framför datorn vid dom tillfällena. Vilket jag gjorde i morse då jag läste ditt inlägg.
Citera
2020-03-24, 07:33
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HRT
Det räcker att man tar på ett dörrhandtag, slår sin portingång.
Det har man redan varnat för att viruset överlever på ytor i gynnsamma fall i över 5 dygn.
Att ta i ett toahandtag där någon innan tagit, och slarva med handhygienen så är det kört.
Om du aldrig tvättar händerna och sen petar dig i näsan. Tvättar du händerna och använder ett papper för att öppna när du går ifrån toa är det ingen fara. Samma sak när du kommer hem, tvätta händerna
Citera
2020-03-24, 07:37
Medlem
Sonnenwendes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hegamon
Jag skrev ovan att skyddsmask försvårar andningen, det känns som det är fyra gånger svårare att andas med den på. Jag använder begreppet tårgas, (Moderna tårgaser är aerosoler med olika fasta ämnen, som CS (2-klorbensenmalonsyradinitril) CN (kloracetofenon) eller CR (dibensoxazepin)).

Gas sprutades in i rummet och vi skulle dels öva på att använda masken generellt, dvs andas tyngre. Likaså på att masken immar igen och att det uppstår snor i masken vilket vi lärde oss att ignorera, då det inte är farlig utan masken är konstruerad så att det försvinner bort i maskens ventilation. Så ja, jag måste säga att användaren måste vara beredd på att det inte alls är samma sak att andas in i en M90 skyddsmaks som utan. Det är viktigt att förstå så att masken är inte komfortmässig optimal men fungerar.

Ja precis och vi övade också på reaktionen då tårgas trängde genom masken och påverkade oss. För en M90-skyddsmask är inte garanti för 100% täthet. Vid min övning så sprutades det in tårgas, jag vet inte kemisk benämning bättre. Jag är slätrakad och det kom ändå in viss gas så att det smakade salt i munnen och gasen kändes av i lungorna. Där ska användaren förstå att gasen är ofarlig i mindre mängder, fortsätt andas, det är en del av övningen att förstå masken inte är 100% tät. Likaså öva på att ögon och nästa producerar vätska vid kontimation och fortsätta andas för masken är konstruerad att avleda vätska vid den händelsen.

Nej, här vill jag rätta dig. Om användaren är slätrakad som jag så fungerar masken tillfredsställande även om gasen bildar en dimma som är svår att se igenom. Hela rummet var fyllt med vit gas. Dom som har skägg, eller könshår i ansiktet som jag kan tycka är en korrektare benämning, kommer få en större genomläckning genom hud och mask. Det är alltså inte så att M90 skyddsmask är optimal för dom som har könshår i ansiktet, dvs bär skägg.

Som sagt jag har övat på skyddsgas i ett rum och jag fick sjunga "du gamla du fria" för att öva på svårigheten att andas genom masken under skarpt läge. Masken fungerar på samma vis även vid biologisk krigföring, förutom att vi slipper inträngande av tårgas och liten påverkan på ögon och andning. Huvudsaken är att vi ignorerar dimma i masken vilket försvinner, likaså att vi ignorerar uppbyggnad av slem i masken då tårkanalerna producerar slem vid tårgas, för masken är tillverkad utifrån att avleda dom vätskorna.

Alltid kul att idiotförklaras, för jag kan ofta inte låta bli gapskratta framför datorn vid dom tillfällena. Vilket jag gjorde i morse då jag läste ditt inlägg.
Om masken inte är 100 % tät så sitter den fel. Eller tror du att den klarar av VX-gas eller Soman om den inte sluter tätt.
Jag har fått tårgas uppkört i ansiktet så jag inte såg ett smack. Kände inte av tårgas ett dugg eftersom masken var tät.
Däremot finns det rester kvar på kläder efteråt så man måste tvätta av sig.
Citera
2020-03-24, 10:44
Medlem
orvarens avatar
Har en Auer helmask,en finsk,grå,samma som den som svenska försvaret hade fast grön,innan m90 och folkgasmask m32 från 1955.
Auer'n och m51an har jag använt vid gräsklippning,är allergisk mot gräs,medans folkgasmasken är oanvänd.
Borde jag börja använda folkgasmasken, eller ska jag fortsätta med de andra två?
Citera
2020-03-25, 09:46
Medlem
Bergakungens avatar
När det gäller försvarets masktillpassningsövning bygger den på att gaskoncentrationen är löjligt hög, så att varje liten blotta skall upptäckas.

Att arbeta hårt (och andas därefter) med skyddsmask går givetvis tyngre. Filtret bromsar.
Citera
2020-03-27, 21:39
Medlem
groggnyllets avatar
Var kan man köpa en M90 mask?
Citera
2021-01-05, 18:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet

Jag undrar samma sak. Har letat en bra stund nu..
Citera
2021-01-05, 22:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groggnyllet

Civila versionen kanske duger?
https://www.apotea.se/skyddsmask-a4
Citera
2021-01-06, 20:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av wreckdiver
Civila versionen kanske duger?
https://www.apotea.se/skyddsmask-a4

Med den militära versionen så finns en slang man kan dricka med. xD
Citera
2021-01-07, 11:04
Medlem
Megaforces avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkar-Athi

Fast du måste ha ett kompatibelt dryckeskärl med ventil.
Citera
2021-01-11, 08:17
Moderator
Eerieyes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Narkar-Athi

Man kan även spy i den och blåsa ut det genom utandningsventilen. Detta är ett viktigt militärt krav.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in