2020-03-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Labanochapelsinen
Städbolagen lär ju inte säga upp folk kan man tycka

slår massor av företag igen kommer även städbehovet minska. detta kommer påverka alla branscher på något vis.
trodde själv jag satt på ett rätt "safe" jobb men krismötena har avlöst varandra i veckan. det kommer varslas folk, hoppas man inte står med på den listan.
Citera
2020-03-13, 20:23
Medlem
meepss avatar
Jag blev uppsagd igår.

Anledning: För stor osäkerhet framöver, dvs pga Coronaoro och oviss framtid.

Är inte ens ett bolag som sysslar med industri eller hotell. Det är ett IT-bolag.

Citera
2020-03-13, 20:24
Medlem
Zaedrewss avatar
Vi har pengar. Det kommer inte bli någon kris pga av pengar. Vi har rikligt med pengar och kan slösa bort en hel del. För att inte personer ska bli smittade av den här skiten.
Citera
2020-03-13, 20:31
Medlem
Maskindiskmedels avatar
Ja. Snackas mycket om börsen, karantän hit och dit. Allt detta är för vanligt folk bara tillfälliga händelser som, om man inte har satsat alla besparingar, kommer att återhämta sig ganska snart.

Det som är problemet, och som jag är genuint oroad över, är den lågkonjunktur som Sverige och världen snabbare och snabbare accelererar emot. Pågår detta någon längre tid har vi mycket dystra tider att vänta med massuppsägningar som följd. Inga branscher är säkra eftersom dominoeffekten tillämpas på ekonomin som helhet. Då handlar det inte bara om att "vänta ut" något, utan om överlevnad och plötsligt behålla sin bostad.

På jobbet snackas det redan om några projekt som ägarna överväger att pausa för att invänta hur situationen utvecklas. Detta är stort.
Citera
2020-03-13, 20:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av falsk_mekaniker
Vilka yrkesgrupper kommer att drabbas, gynnas knappt påverkas?

Jag tänker att allt som vänder sig till stora folkmassor och resande kommer att lida:
Hotell
Bio
Konserter, teater och dyl.
Resturanger/krogar
Flyg, tåg, buss, kryssningsfartyg
Gym

Gynnas:
Apotek
Olika bolag som har hand om skyddsutrustning och sterilisering
Matbutiker?

Knappt påverkas:
Hantverkaryrken/ servicemontörer
Post/bud (mathandel och andra köp online)

Listan kan göras lång så fyll gärna på eller ändra👌

Bygg kommer också får det svårt om människor får mindre pengar i plånboken och företag och kommun/stat har det tufft.
Citera
2020-03-13, 21:03
Medlem
Vi blev alla varslade. Ett företag som var/är starkt men som pga Corona och regler gör att vi tappat nästan all verksamhet. Nu hänger företaget med över 20 år i branschen som haft en spikrak kurva uppåt med utmärkelser och fläckfri bokföring med omsättning på över 10M nu i kk eller likvidering, kan bli tal om omstrukturering också men revisorn uttalar sig inom kort.

Detta hade jag inte ens i mina vildaste drömmar sett komma! Pga coronan kommer ett ansenligt företag gå i graven! Så sorgligt, den enda humorn jag ser i detta är att AF kommer få tusentals jobbsökande med högre utbildning än vad de själva har

Så dåligt av staten att låta riksbanken ”låna” ut medel till småföretagen som sedan skall tillbaka direkt i form av skatt, moms, sociala mm när de vet om situationen! Det är döden det med för företagen!! De borde gå ut med bidrag för att rädda småföretagen som förser staten med skattemedel.
Det lär i längden bli nedskärningar även för kommuner, landsting och stat när intäkterna tryter pga enorma antalet konkurser!

Så hjälp istället för att stjälpa !!

Nu är det upp till bevis för nu har ni ögonen på er från småföretagen i hela Sverige
Citera
2020-03-13, 21:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlVonL
Jag tänkte be/ställa krav om ca 5000kr/månaden i löneförhöjning på måndag.
Byggbranschen, liten firma och jag saknar utbildningar, jobbar dock som två personer och jag står för i princip allt arbete som innefattar muskler eller slit och dra.

Enligt hörsägen är jag den bästa han haft som anställd.

Frågan är, är detta rätt tajmat eller kommer han bara skratta och be mig dra åt helvete?

Du ska vara glad om du har ett arbete att gå till om 3-4 månader.
Citera
2020-03-13, 21:09
Medlem
__Alez__s avatar
Jobbar inom industrin. Tillverkar en "del" till något som folk inte kan vara utan.

Blir istället en massa övertid.
Citera
2020-03-13, 21:12
Medlem
Där jag jobbar så har vi ca 8 veckors leveranstid, så någon månad framåt ser det ganska tomt ut. Är samordnare och har varit längst på avdelningen, så förhoppningsvis så får iaf jag stanna kvar så företaget behåller supporten och någon som kan bygga småslattarna som eventuellt kommer in.

Möte för alla på måndag på jobbet :/
Citera
2020-03-13, 21:24
Medlem
Folk som blir varslade och bli uppsagda kommer ju väl tillbaka då läget har lugnat sig.
Citera
2020-03-13, 21:27
Medlem
Massarbetslöshet väntar. Folk kommer längta till 2008.
Citera
2020-03-13, 21:36
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av meeps
Jag blev uppsagd igår.

Anledning: För stor osäkerhet framöver, dvs pga Coronaoro och oviss framtid.

Är inte ens ett bolag som sysslar med industri eller hotell. Det är ett IT-bolag.

It är beroende av industri och annan verksamhet , folk måste fatta att allt är en kedja , brister en länk så fallerar hela kedjan
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in