2020-03-18, 13:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Masskonkurs?

Staten kommer att på ett eller annat sätt försöka dämpa den negativa ekonomiska utvecklingen i företag som drabbas hårt av Corona. Men Hur ska detta gå till? Det pratas om räntefria lån etc för att exempelvis kunna betala ut löner. Men det hjälper inte företagen och dess negativa resultat pga förlorad omsättning. Det kommer i sin tur leda till att det egna kapitalet förbrukas.

Är det inte så att massor av företag kommer att gå i konkurs, i Sverige men också i övriga världen?

(Mod kan ta bort min trådstart om inlägget passar bättre här)

Att man erbjuder företagen lån gör föga nytta. Företagen bygger upp en stor skatteskuld/låneskuld som skall betalas om 6-12 månader. Detta med nästintill obefintlig omsättning och minst halva lönekostnaderna.

Konkurserna kommer att stå som spön i backen. Allra flest inom detaljhandeln, restauranger och besöksnäringen. Därefter kommer industrin och kommunsektorn...

Kommer bli nattsvarta år för Sverige.
Citera
2020-03-18, 13:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SnoringBulldog
Time will tell, istället för att nypa sig i armen brukar jag bara dra ut börskurserna över en större period för att få perspektiv på saker och ting. Jag säger inte att du har fel, utvecklingen av Corona skulle kunna bli en svart svan och få stora effekter det vet nog ingen men just nu finns det inget som pekar på det. Under den stora depressionen föll börsen 90% över en 3-års period men samtidigt hade man inte samma informationsspridning som idag, dvs. om vi skulle få en sådan "katastrofal utveckling" borde den ske extremt mycket snabbare. Det är klart skulle vi falla 90% kan jag inte ens hitta data på när börsen var så låg kanske 70-talet

Det brukar jag också göra. Och det visar att vi har långt kvar att gå. Neråt.

Det är ingen som vet hur mycket vi kommer falla. Men en sak som är klar är att det ser inte positivt ut.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av BlackRockInc
Är själv aktiv ett flertal branscher och svenskens mentalitet är att de är i förnekande och tror att nu ska vi sitta lugnt i båten och det här går över om 1-3 veckor.
Det kommer inte hända, och då smäller det.

Detta.

Svensson tror att "allt är bara överdrifter, allt kommer lugna sig och bli normalt om ett par veckor eller månader".

Vi har inte ens sett början på eländet. Kommer bli nattsvarta månader och år.
Citera
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av groovesnus
Jo det gjorde dom! Jättemånga fick sluta på stora industriföretag (VOLVO, SKF Ericsson etc) och fick börja på konsultfirmor. Där fick dom lön om dom hade uppdrag, inte annars.

Att vara konsult och visstidsanställd är två helt olika sammanhang.
Citera
2020-03-18, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av naturalist1
3 biljoner dollar blir det på svenska, annars håller jag med dig. Det ser inte ljust ut.
Det vi har sett är bara början.

Nope.
Triljoner.
Tyvärr.
Citera
2020-03-18, 13:23
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lagertha
Förödande för ekonomin oavsett beslut men det handlar om vilka humanitära priser man är beredd att betala för att KANSKE rädda delar av ekonomin:

Rapporten som fick UK och US att omvärdera sina agendor:
(FB) Sveriges inofficiella plan för att hantera Corona

Bästa beslutet är att stänga ner, det är konstaterat nu.
Gör man det inte så blir det antagligen än katastrof, dock obeprövat än. Men det säger sig självt.
Citera
2020-03-18, 13:24
Medlem
AldoRaines avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Att man erbjuder företagen lån gör föga nytta. Företagen bygger upp en stor skatteskuld/låneskuld som skall betalas om 6-12 månader. Detta med nästintill obefintlig omsättning och minst halva lönekostnaderna.

Konkurserna kommer att stå som spön i backen. Allra flest inom detaljhandeln, restauranger och besöksnäringen. Därefter kommer industrin och kommunsektorn...

Kommer bli nattsvarta år för Sverige.

Sverige klarar sig nog bra i jämförelse med USA
Citera
2020-03-18, 13:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AldoRaine
Sverige klarar sig nog bra i jämförelse med USA

Skulle jag inte påstå. Bägge länderna sitter riktigt illa till.
Citera
2020-03-18, 13:27
Medlem
Citat:
Detta.

Svensson tror att "allt är bara överdrifter, allt kommer lugna sig och bli normalt om ett par veckor eller månader".

Vi har inte ens sett början på eländet. Kommer bli nattsvarta månader och år.

Japp.
Åtminstone efter krisen kommer vanlige Svensson vara lite mer härdad med skinn på näsan.

De skrattar åt det samtidigt som världen stänger ner. Skratta hur mycket man vill..
Oavsett om viruset dödar 1 eller 1000 så stänger världen fortfarande ner och människor har slutat konsumera. Det i sig är bara ett stort problem.
Lägg ovanpå det den humanitära katastrof som sker med COVID19.

Kommer bli nattsvart som du säger och vi förtjänar det. Det måste bli en ändring i ekonomierna, om inte, då vet vi i alla fall hur vi ska utnyttja systemet till nästa uppgång.
Citera
2020-03-18, 13:30
Medlem
Citat:
Tjänstemän kommer inte acceptera neddragningar? De har familjer, bolån och långa karriärer.
Tro inte att de kommer acceptera att bli behandlade som skit för småpengar.

Vad har tjänstemännen att sätta emot? Ingenting. Företagen lär knappast få problem med facken att säga upp folk. När det gäller arbetsbrist har facken inget att sätta emot.

Tjänstemännen blir uppsagda, oavsett vad de tycker.
Citera
2020-03-18, 13:34
Medlem
Citat:
Då gick inte familjetjänstemän ner till visstidsanställningar.
De fick sparken och gick på a-kassa.

Denna kris kommer det stora flertalet inte ens få erbjudanden om visstidsanställningar - de kommer varslas och få sparken rakt av. Få företag kommer stå och betala 50% av lönen i flera månaders tid, utan ha en enda intäkt.
Citera
2020-03-18, 13:36
Medlem
Citat:
Vad har tjänstemännen att sätta emot? Ingenting. Företagen lär knappast få problem med facken att säga upp folk. När det gäller arbetsbrist har facken inget att sätta emot.

Tjänstemännen blir uppsagda, oavsett vad de tycker.

Deras mentalitet. De har gått utbildning och jobbar inte för skitvillkor.

Jag försvarar ingen. Jag observerar bara.

Det stämmer. Men att jobba för något i hela sitt livet för att sedan nedgraderas på det sättet är något svensken inte är van vid.
Vi har inte samma mentalitet som tillexempel amerikaner i New York som jobbar tre jobb för att överleva.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in