2020-11-23, 15:52
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Merlin01
Pengar går in på börsen men de investeras inte i någon produktion. De spenderar inte dem alls i samma utsträckning, här eller någon annanstans, som det ser ut nu. Vad tror du händer när den konstgjorda andningen är slut och folk ska ta ut sina pengar från börsen för att täcka sina utgifter som normalt täcks med löner? Total panik på börsen. En krona på börsen blir då inte längre en krona utan kanske 20 öre.

Detta är verkligen dåligt, därmed inte sagt att allt kommer sluta i nåt domedagsscenario. Jag sitter bara och spekulerar utifrån det jag kan se just nu precis som alla andra härinne.

Tack för en bra dialog och att jag inte blir dumförklarad, men jag ser vad du menar, jag vill dock spinna vidare på hur jag tänker. Majoriteten av de riskfyllda grupperna som lånar och konsumerar precis på gränsen, är ju de som kan få korthuset att falla, medan jag gissar att det inte är dessa människor som främst köper aktier i första taget. Jag ser framför mig att viljan för framtidsinvesteringar högt upp i näringskedjan styr hur ekonomin kommer falla ut för dessa grupper. Många sjukdomsfall och ökade smittkurvor är i min uppfattning faran för samhället i ett ekonomiskt perspektiv, inte dödsfallen majoriteten pratar om. Sverige lånar väl bara vidare som vanligt och dessa extrema ekonomiska förluster göms i nya lån, precis som bostadsbubblan. Tänker jag fel, eller kan det ligga något i det?
Citera
2020-11-23, 16:25
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Själv skulle jag inte använda uttrycket hundratusentals om 100 000 utan om 200-300-400 osv. Men visst det är en diskussion om påvens skägg.

Berätta nu när exakt kraschen kommer. Det förskjuts ju konstant i denna såväl i andra trådar av misslyckade wannabeorakel.

Berätta EXAKT när kraschen kommer. Fan vad trött jag är på alla hjärndöda sossar som bara ser guld & gröna skogar i horisonten - och som tjatar om bevis hela tiden.

Bevisa det & bevisa det, annars...? Kommer du börja gråta? Eller vad?

Tillbaka till Facebook med dig
Citera
2020-11-23, 17:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Berätta EXAKT när kraschen kommer. Fan vad trött jag är på alla hjärndöda sossar som bara ser guld & gröna skogar i horisonten - och som tjatar om bevis hela tiden.

Bevisa det & bevisa det, annars...? Kommer du börja gråta? Eller vad?

Tillbaka till Facebook med dig

Sosse:-D
Citera
2020-11-23, 17:55
Medlem
ministryofdrugss avatar
Citat:
Sosse:-D

Om den går som en anka...
Citera
2020-11-23, 18:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ministryofdrugs
Om den går som en anka...

Öh. Så att jag konstaterar att kraschen som alla gapade om i tråden inte kommit är jag en sosse? Förklara logiken?
Citera
2020-11-23, 20:23
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Öh. Så att jag konstaterar att kraschen som alla gapade om i tråden inte kommit är jag en sosse? Förklara logiken?
Men hallå, nu får väl du ge dig.

Du gav dig på mig för att jag skulle säga när kraschen kom. Något som du hittat på. I denna tråden spånar vi över hur många som blir arbetslösa pga av corona. Inte dina egna definitioner eller events. Det blir väldigt sjukt när jag och andra skall upplysa dig om när din krasch kommer. Är det inte bättre du säger när kraschen kommer då du verkar vara den enda som har identifierat att en krasch kommer utifrån tråden.

Inte vi andra.
Citera
2020-11-23, 21:43
Medlem
Lund-NoGo-zones avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Enligt rubriken skulle 100 000 tals bli arbetslösa. Jag har gett dig en länk på att så har hänt.

Och ja, det är risk för att Sverige hamnar i ett riktigt dåligt läge framöver. Det är ganska många som får pengar utav staten för att inte gå i konkurs, många går inte ens till jobbet och jobbar utan bara får pengar.

Och detta fungerar ju ett tag, antingen tills dess att tiderna blir bättre och helt plötsligt alla skall spendera dessa pengar de sparat under corona ELLER till det läget att vi bara öser ut pengar och producerar mindre och mindre.
Det magiska är ju att inte ens i USA har de officiella arbetslöshetssiffrorna stigit särskilt. Trots att USA är mest beroende i världen av enklare jobb typ restaurang och affärer, som samtliga går uruselt och i många fallt haft stängt i 6-9 månader. Var är de enorma arbetslöshetssiffrorna i USA? Hur har Trump lyckats dölja dem över valet?
Citera
2020-11-23, 21:52
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lund-NoGo-zone
Det magiska är ju att inte ens i USA har de officiella arbetslöshetssiffrorna stigit särskilt. Trots att USA är mest beroende i världen av enklare jobb typ restaurang och affärer, som samtliga går uruselt och i många fallt haft stängt i 6-9 månader. Var är de enorma arbetslöshetssiffrorna i USA? Hur har Trump lyckats dölja dem över valet?
Det är det nya sättet att föra politik. Från båda håll verkar det som. Trumpen ville väl bli återvald, likaså vår sk statsminister.
Citera
2020-11-23, 23:42
Medlem
Nu riskerar jag att dumförklara mig själv, men jag kan svära på att jag såg siffror att arbetslösheten här i Sverige är runt 10%, och ungdomsarbetslösheten 13-14%. Stämmer detta, eller har jag drömt det?

Det känns spontant som att socialen, dit jag tvingas gå, är under ett extremt tryck. Fy fan för 2020.
Citera
2020-11-24, 05:15
Medlem
ErikAnderzohns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av transient91
Nu riskerar jag att dumförklara mig själv, men jag kan svära på att jag såg siffror att arbetslösheten här i Sverige är runt 10%, och ungdomsarbetslösheten 13-14%. Stämmer detta, eller har jag drömt det?

Det känns spontant som att socialen, dit jag tvingas gå, är under ett extremt tryck. Fy fan för 2020.
Jo, siffrorna lyser rött och kommer göra så ett tag till.

Citat:
Den svenska ungdomsarbetslösheten ligger i dag på nivåer som är troligen är bland de högsta sedan 30-talet. Enligt Statistiska centralbyråns senaste statistik ligger den justerade siffran för september på 27,1 procent av arbetskraften.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ungdomsarbetslosheten-historiskt-hog
Citera
2020-11-24, 06:23
Bannlyst
Citat:
Det skulle ju bli massivt ras på bostadsmarknaden, 30% arbetslöshet, Sverige skulle falla ihop etc.

Du är precis lika oansvarig som hela politikerkåren är och du tänker inte självständigt. Att bygga upp skulder, det är vad du applåderar. Såhär är allsköns idioter sedan 30 år tillbaka.

Och den skuldsatta håller tyst. Han är inte fri. Sådana som du som ska in och peta i samhällsekonomin hela tiden är heller aldrig för att skapa det verkliga värde som behövs för verkligt välstånd inklusive anständiga pensioner.
Senast redigerad av Mertillen 2020-11-24 kl. 06:30.
Citera
2020-11-24, 07:29
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av aadde81
Deppiga över allt man inte kan göra ja (typ resor). Men ingen i min rätt stora bekantskapskrets är arbetslös eller är i dagsläget i risk för det. Men då känner jag å andra sidan ingen som jobbar i branscherna hotell, flyg, restaurang/krog, butik, taxi etc.

Tvärtom har de aldrig haft det bättre ekonomisk. Börsen och bostadspriserna är all time high. Pga. restriktionerna har konsumtionen minskat och sparkontona svällt och dessutom blir det skattesänkningar från årsskiftet.

Bostadspriserna rusar för att svennebanan är efterbliven. "Vi är påväg mot en lågkonjunktur och en bostadskrasch, men jag förtjänar faktiskt att äga en villa".
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in