Citat:
Ursprungligen postat av
Merlin01
Pengar går in på börsen men de investeras inte i någon produktion. De spenderar inte dem alls i samma utsträckning, här eller någon annanstans, som det ser ut nu. Vad tror du händer när den konstgjorda andningen är slut och folk ska ta ut sina pengar från börsen för att täcka sina utgifter som normalt täcks med löner? Total panik på börsen. En krona på börsen blir då inte längre en krona utan kanske 20 öre.
Detta är verkligen dåligt, därmed inte sagt att allt kommer sluta i nåt domedagsscenario. Jag sitter bara och spekulerar utifrån det jag kan se just nu precis som alla andra härinne.
Tack för en bra dialog och att jag inte blir dumförklarad, men jag ser vad du menar, jag vill dock spinna vidare på hur jag tänker. Majoriteten av de riskfyllda grupperna som lånar och konsumerar precis på gränsen, är ju de som kan få korthuset att falla, medan jag gissar att det inte är dessa människor som främst köper aktier i första taget. Jag ser framför mig att viljan för framtidsinvesteringar högt upp i näringskedjan styr hur ekonomin kommer falla ut för dessa grupper. Många sjukdomsfall och ökade smittkurvor är i min uppfattning faran för samhället i ett ekonomiskt perspektiv, inte dödsfallen majoriteten pratar om. Sverige lånar väl bara vidare som vanligt och dessa extrema ekonomiska förluster göms i nya lån, precis som bostadsbubblan. Tänker jag fel, eller kan det ligga något i det?