2020-11-24, 07:45
Medlem
Tror tyvärr på konkurser och lågkonjunktur. Oerhört många företag är nära slutet nu. Matpriser kommer förmodligen skena snart och börsen krascha. Se priser på gårdar och mark som exploderar i pris det har med självförsörjning att göra.
Citera
2020-11-24, 07:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tyranitar
Tack för en bra dialog och att jag inte blir dumförklarad, men jag ser vad du menar, jag vill dock spinna vidare på hur jag tänker. Majoriteten av de riskfyllda grupperna som lånar och konsumerar precis på gränsen, är ju de som kan få korthuset att falla, medan jag gissar att det inte är dessa människor som främst köper aktier i första taget. Jag ser framför mig att viljan för framtidsinvesteringar högt upp i näringskedjan styr hur ekonomin kommer falla ut för dessa grupper. Många sjukdomsfall och ökade smittkurvor är i min uppfattning faran för samhället i ett ekonomiskt perspektiv, inte dödsfallen majoriteten pratar om. Sverige lånar väl bara vidare som vanligt och dessa extrema ekonomiska förluster göms i nya lån, precis som bostadsbubblan. Tänker jag fel, eller kan det ligga något i det?

Jag delar din uppfattning om att det inte är dödsfallen i sig och igenligen inte heller sjukdomsfallen som påverkar ekonomin i någon större grad.
Det handlar om de restiktioner som nu stamas åt runt hela världen samt folk ändrade konsumtionsmönster.
Hur det kommer att påverka i det längre perspektivet är väl svårt att 100% pricka in.
Men att det kommer att att bli en nergång, samt att många länder kommer att få svårt att under en lång period leva med stora budgetunderskott är ett faktum.
Kommer det bli en krach eller kommer vi se en långvarig nedgångsfas är väl svårare att sia om.

Men funderar man lite på hur det ser ut i världen borde man inse att det kommer att få konsekvenser.
Citera
2020-11-24, 08:02
Medlem
Tur att jag just nu arbetar i en coronasäker bransch och låst mitt bolån på 0,5% ränta i 10 år
Citera
2020-11-24, 08:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Men hallå, nu får väl du ge dig.

Du gav dig på mig för att jag skulle säga när kraschen kom. Något som du hittat på. I denna tråden spånar vi över hur många som blir arbetslösa pga av corona. Inte dina egna definitioner eller events. Det blir väldigt sjukt när jag och andra skall upplysa dig om när din krasch kommer. Är det inte bättre du säger när kraschen kommer då du verkar vara den enda som har identifierat att en krasch kommer utifrån tråden.

Inte vi andra.

Poängen är att många I tråden uttalat sig tvärsäkert om att snart kommer katastrofen. Alla som satt en tidsram har haft brutalt fel. Andra sätter inga tidsramar. Gör man inte det är det rätt poänglöst att spekulera. Ungefär som att säga att någon dag kommer det regna igen.

Jag tror inte det kommer någon "krasch" orsakad av corona. Däremot så kommer vi säkert få långsiktiga problem, vilket vi skulle fått även utan corona. När är omöjligt att säga.
Citera
2020-11-24, 08:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du är precis lika oansvarig som hela politikerkåren är och du tänker inte självständigt. Att bygga upp skulder, det är vad du applåderar. Såhär är allsköns idioter sedan 30 år tillbaka.

Och den skuldsatta håller tyst. Han är inte fri. Sådana som du som ska in och peta i samhällsekonomin hela tiden är heller aldrig för att skapa det verkliga värde som behövs för verkligt välstånd inklusive anständiga pensioner.

I vilket inlägg har jag applåderat uppbyggnader av qkulder? Hänvisa eller be om ursäkt för att du hittar på trams.
Citera
2020-11-24, 08:12
Medlem
GlennvonGoteborgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella
Tur att jag just nu arbetar i en coronasäker bransch och låst mitt bolån på 0,5% ränta i 10 år

Pizzabagare?
Citera
2020-11-24, 08:20
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
Poängen är att många I tråden uttalat sig tvärsäkert om att snart kommer katastrofen. Alla som satt en tidsram har haft brutalt fel. Andra sätter inga tidsramar. Gör man inte det är det rätt poänglöst att spekulera. Ungefär som att säga att någon dag kommer det regna igen.

Jag tror inte det kommer någon "krasch" orsakad av corona. Däremot så kommer vi säkert få långsiktiga problem, vilket vi skulle fått även utan corona. När är omöjligt att säga.
Men då kanske du skall sluta hänga på dem. Vi andra håller koll på arbetslösheten under corona här!

Håller dock med dig i din analys. Corona är nog bara ett katalysator till det som ändå skulle komma. Men det blir nog en lång historia och det är en annan historia för den delen med.
Citera
2020-11-24, 08:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Pizzabagare?

Nej
Citera
2020-11-24, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ErikAnderzohn
Jo, siffrorna lyser rött och kommer göra så ett tag till.

https://www.svt.se/nyheter/inrikes/ungdomsarbetslosheten-historiskt-hog

Det här är ett tveeggat svärd för min del; å ena sidan mår jag dåligt över att Sverige tycks marschera med fasta steg mot ruinens brant, medan jag å andra sidan mår lite bättre över att min situation ej är unik, och således delas av många - däribland mer kvalificerad personal som numera går arbetslös.

Jag hoppas innerligt att min situation förändras redan innan nästa höst, för jag är redan inställd på att jag blir illa tvungen att studera något. Dagarna för okvalificerad arbetskraft (utan ett kontaktnätverk som tillåter nepotism) är förbi.
Citera
2020-11-24, 18:53
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av flanders
I vilket inlägg har jag applåderat uppbyggnader av qkulder? Hänvisa eller be om ursäkt för att du hittar på trams.

Du är ju en idiot i ekonomi. Du fattar ju verkligen inte varför du inte ser fallande priser trots svår kris som landsomfattande nedstängning ställer till med.
Citera
2020-11-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Mertillen
Du är ju en idiot i ekonomi. Du fattar ju verkligen inte varför du inte ser fallande priser trots svår kris som landsomfattande nedstängning ställer till med.

Hur menar du? Har jag hyllat de åtgärder regeringen tagit? Har jag hyllat tryckande av pengar eller att öka statsskulden? Visa det inlägget då istället för att tramsa.
Citera
2020-11-24, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pizzamedmozzarella

Prostitution?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in