Citat:
Ursprungligen postat av
Tyranitar
Tack för en bra dialog och att jag inte blir dumförklarad, men jag ser vad du menar, jag vill dock spinna vidare på hur jag tänker. Majoriteten av de riskfyllda grupperna som lånar och konsumerar precis på gränsen, är ju de som kan få korthuset att falla, medan jag gissar att det inte är dessa människor som främst köper aktier i första taget. Jag ser framför mig att viljan för framtidsinvesteringar högt upp i näringskedjan styr hur ekonomin kommer falla ut för dessa grupper. Många sjukdomsfall och ökade smittkurvor är i min uppfattning faran för samhället i ett ekonomiskt perspektiv, inte dödsfallen majoriteten pratar om. Sverige lånar väl bara vidare som vanligt och dessa extrema ekonomiska förluster göms i nya lån, precis som bostadsbubblan. Tänker jag fel, eller kan det ligga något i det?
Jag delar din uppfattning om att det inte är dödsfallen i sig och igenligen inte heller sjukdomsfallen som påverkar ekonomin i någon större grad.
Det handlar om de restiktioner som nu stamas åt runt hela världen samt folk ändrade konsumtionsmönster.
Hur det kommer att påverka i det längre perspektivet är väl svårt att 100% pricka in.
Men att det kommer att att bli en nergång, samt att många länder kommer att få svårt att under en lång period leva med stora budgetunderskott är ett faktum.
Kommer det bli en krach eller kommer vi se en långvarig nedgångsfas är väl svårare att sia om.
Men funderar man lite på hur det ser ut i världen borde man inse att det kommer att få konsekvenser.