Citat:
Ursprungligen postat av
aadde81
Deppiga över allt man inte kan göra ja (typ resor). Men ingen i min rätt stora bekantskapskrets är arbetslös eller är i dagsläget i risk för det. Men då känner jag å andra sidan ingen som jobbar i branscherna hotell, flyg, restaurang/krog, butik, taxi etc.
Tvärtom har de aldrig haft det bättre ekonomisk. Börsen och bostadspriserna är all time high. Pga. restriktionerna har konsumtionen minskat och sparkontona svällt och dessutom blir det skattesänkningar från årsskiftet.
Nu sitter jag i exakt den positionen du beskriver. Sparar som alldrig förr då jag inte ser något jag vill konsumera: Man sitter hemma jobbar/äter tar en promenad i skogen och pratar med släkt och vänner via telephone eller videolänk via nätet.
Börsen går upp och kåken ökar i värde samtidigt som räntor och elpriser är på botten.
Men samtidigt, alla gör lkadant BNP faller och de som säljer varor och tjänster blir arbestlösa.
Industrin går på knäna då transporter och underhåll inte fungerar.
Så korsiktigt så är det possitivt för den meddelklass som har kvar jobben och äger sitt boende.
Men hur kommer detta att slå på lite längre sokt vet man inte. Tittar man i backspegeln borde situationen slå på bopriser företagskonkurser och en allmän nergång samt att ett antal personer kommernog att permanent slås ut från arbetsmarknaden som hände på 90talet och även IT crashen. Känner några som var 50+ som fick gå i de kriserna som alldrig komm tillbaka till ett riktigt jobb.
Så framtiden får visa vart vi går, men att utgå från hur situationen ser ut idag där man i de flesta länder öser ut lånade pengar till företag och privatpersoner ser inte jag som en långvarig lösning.