Citat:
Ursprungligen postat av
Slocum
Nej, jag är inte superinsatt i vare sig statistik eller arbetslöshet men igår fick jag ett konkret exempel från verklighetens arbetsmarknad.
Ett företag i min hemstad som bygger montrar på utställningar runt om i landet har av givna skäl haft sin personal permitterad sen i våras.
Mattläggare, elektriker och snickare. I Oktober har de blivit uppsagda och kommer således vara öppet arbetslösa 2021.
Personligen ser jag inte vilka andra företag som kommer dammsuga upp dessa och använda till vad? Om det ser likadant ut i alla städer tycker jag som lekman att det verkar jävligt oroväckande att utbildade yrkesmän i åldrarna 25 - 50 går på a-kassa istället för att arbeta och betala skatt.
Nu är det massor med företag som inte kan leverera pga corona. T ex restauranger, hotell och transportföretag mm. När corona-restriktionerna lättar kommer folk börja arbeta där igen.
Hushållens sparande var rekordhögt under Q2. Vilket inte är konstigt. Om bara hälften av det spenderas igen är det dubbelt så många som du nämnde ovan som sysselsätts.
Citat:
Ursprungligen postat av
Slocum
PS. Är det samma politiker och tjänstemän som räknat på framtida arbetslöshet som även räknat på invandringens vinster eller framtidens elförsörjning så tillåt mig att vara jävligt skeptisk. DS.
Politiker???
Det är inga politiker som gör ekonomiska prognoser.
Sedan är det inte speciellt många som räknat på invandringens kostnader och intäkter. Just asylinvandring har ett fåtal räknat på. Mer eller mindre seriöst.
I övrigt tvivlar jag på att någon räknat särskilt noggrant.
De som är insatta gör bara observationen att vi har en överdimensionerad high tech sektor som inte går att kompetensförsörja med inrikes födda. Det som betalar statens och offentlig sektor och dina bidrag är ett näringsliv som är starkt beroende av invandring. Skulle du skicka hem dessa står näringslivet utan halva sina utvecklingsavdelningar. Och det är bara kk som väntar. (Alternativet om de vill överleva är att flytta utomlands omgående).
Det är detta som ligger bakom tal om invandringens lönsamhet. Och det är därför tillväxtorienterade partier som C blir rabiata över de sk kompetensutvisningarna, då de är ett knivhugg i vår levnadsstandard.
Bara en sådan liten sektor som utveckling av dataspel omsätter mer än export av järnmalm, och papper. Den är ungefär hälften av exporten av personbilar.
Asylinvandringen går back med ca 1% av BNP. Det tror jag inte någon förnekar.
Men invandring är så mycket mer. Just asylinvandring lär de flesta se som ett problem. Men som är svårt att komma runt.
Infödda har kostat skattebetalarna ca 3 MSEK när de går ut gymnasiet. Det skall de betala tillbaka via skatt på arbete under livet. En invandrare som kommer hit efter tonåren har kostat 0. Och överbeskattas därmed.
Det förutsätter att de arbetar, men det gör arbetskraftsinvandrare också. Annars får dom inte vara här. Så är lagen.