2020-10-22, 12:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Kan inte se vad det har med ämnet att göra.

Ekonomin suger i Sverige, rödingar har förstört Sveriges framtid med flit. Så, framtiden för mig eller min släkt finns inte i Sverige, den finns i kristna länder i öst, som gjort sig av med det röda dödsmolnet.
Ekonomin suger i Sverige? Jämfört med vad då? Vet du vad minimilönen är i Litauen?

I Sverige finns ingen minimilön lagstadgad eftersom vi är en kapitalistisk nation där parterna kommer överens utan statlig inblandning. I Litauen och Polen och Estland och Lettland finns en sådan lag.

Varför tror du? Kan det vara så att vad du än tjänar i Sverige så är det ändå bättre än hemma?

Den Svenska modellen fungerar förhållandevis bra.
Senast redigerad av Alpoxen 2020-10-22 kl. 12:59.
Citera
2020-10-22, 13:01
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Alpoxen
Ekonomin suger i Sverige? Jämfört med vad då? Vet du vad minimilönen är i Litauen?

I Sverige finns ingen minimilön lagstadgad eftersom vi är en kapitalistisk nation där parterna kommer överens utan statlig inblandning. I Litauen och Polen och Estland och Lettland finns en sådan lag.

Varför tror du? Kan det vara så att vad du än tjänar i Sverige så är det ändå bättre än hemma? Kan det vara så?
Kolla här. Jag fattar att du inte kommer erkänna några problem alls med Svea rikes ekonomi. Och påtalar jag ändock det, så är det skäl för att öppna gulag.

Men ur mitt perspektiv, så finns det inget mer att sno från mig och min släkt. Det slutar här, nu kan ni öka skatterna eller klämma ur mer pengar ur våra släkter. Den mark vi ägde har ni snott. Det enda ni kan sno numera är våra liv. Därför är det nog bäst att lämna Sverige.
Citera
2020-10-22, 20:03
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Detta är en riktig bomb.

Enligt konjunkturinstitutet är ca 80000 korttidspermitterade. Om bara en bråkdel av alla permitterade säljare och tjänstemän blir arbetslösa innebär det en rejäl sjunkbomb för konjunkturen.

Konstigt att detta inte uppmärksammas eller varnas för. De styrande kanske inte vill sänka julstämningen?
Tittar vi på prognoserna så är arbetslösheten någon 1/10 högre nästa år. För att vara lägre 2022 än den är nu.

Skulle tro att de som räknar har räknat med det du skriver ovan. Du kanske inte har räknat?
Citera
2020-10-22, 20:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Tittar vi på prognoserna så är arbetslösheten någon 1/10 högre nästa år. För att vara lägre 2022 än den är nu.

Skulle tro att de som räknar har räknat med det du skriver ovan. Du kanske inte har räknat?

Nej, jag är inte superinsatt i vare sig statistik eller arbetslöshet men igår fick jag ett konkret exempel från verklighetens arbetsmarknad.

Ett företag i min hemstad som bygger montrar på utställningar runt om i landet har av givna skäl haft sin personal permitterad sen i våras.

Mattläggare, elektriker och snickare. I Oktober har de blivit uppsagda och kommer således vara öppet arbetslösa 2021.

Personligen ser jag inte vilka andra företag som kommer dammsuga upp dessa och använda till vad? Om det ser likadant ut i alla städer tycker jag som lekman att det verkar jävligt oroväckande att utbildade yrkesmän i åldrarna 25 - 50 går på a-kassa istället för att arbeta och betala skatt.

PS. Är det samma politiker och tjänstemän som räknat på framtida arbetslöshet som även räknat på invandringens vinster eller framtidens elförsörjning så tillåt mig att vara jävligt skeptisk. DS.
Senast redigerad av Slocum 2020-10-22 kl. 21:04.
Citera
2020-10-22, 21:47
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Nej, jag är inte superinsatt i vare sig statistik eller arbetslöshet men igår fick jag ett konkret exempel från verklighetens arbetsmarknad.

Ett företag i min hemstad som bygger montrar på utställningar runt om i landet har av givna skäl haft sin personal permitterad sen i våras.

Mattläggare, elektriker och snickare. I Oktober har de blivit uppsagda och kommer således vara öppet arbetslösa 2021.

Personligen ser jag inte vilka andra företag som kommer dammsuga upp dessa och använda till vad? Om det ser likadant ut i alla städer tycker jag som lekman att det verkar jävligt oroväckande att utbildade yrkesmän i åldrarna 25 - 50 går på a-kassa istället för att arbeta och betala skatt.
Nu är det massor med företag som inte kan leverera pga corona. T ex restauranger, hotell och transportföretag mm. När corona-restriktionerna lättar kommer folk börja arbeta där igen.

Hushållens sparande var rekordhögt under Q2. Vilket inte är konstigt. Om bara hälften av det spenderas igen är det dubbelt så många som du nämnde ovan som sysselsätts.

Citat:
PS. Är det samma politiker och tjänstemän som räknat på framtida arbetslöshet som även räknat på invandringens vinster eller framtidens elförsörjning så tillåt mig att vara jävligt skeptisk. DS.
Politiker???
Det är inga politiker som gör ekonomiska prognoser.

Sedan är det inte speciellt många som räknat på invandringens kostnader och intäkter. Just asylinvandring har ett fåtal räknat på. Mer eller mindre seriöst.
I övrigt tvivlar jag på att någon räknat särskilt noggrant.

De som är insatta gör bara observationen att vi har en överdimensionerad high tech sektor som inte går att kompetensförsörja med inrikes födda. Det som betalar statens och offentlig sektor och dina bidrag är ett näringsliv som är starkt beroende av invandring. Skulle du skicka hem dessa står näringslivet utan halva sina utvecklingsavdelningar. Och det är bara kk som väntar. (Alternativet om de vill överleva är att flytta utomlands omgående).
Det är detta som ligger bakom tal om invandringens lönsamhet. Och det är därför tillväxtorienterade partier som C blir rabiata över de sk kompetensutvisningarna, då de är ett knivhugg i vår levnadsstandard.

Bara en sådan liten sektor som utveckling av dataspel omsätter mer än export av järnmalm, och papper. Den är ungefär hälften av exporten av personbilar.

Asylinvandringen går back med ca 1% av BNP. Det tror jag inte någon förnekar.
Men invandring är så mycket mer. Just asylinvandring lär de flesta se som ett problem. Men som är svårt att komma runt.
Infödda har kostat skattebetalarna ca 3 MSEK när de går ut gymnasiet. Det skall de betala tillbaka via skatt på arbete under livet. En invandrare som kommer hit efter tonåren har kostat 0. Och överbeskattas därmed.
Det förutsätter att de arbetar, men det gör arbetskraftsinvandrare också. Annars får dom inte vara här. Så är lagen.
Citera
2020-10-22, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Nu är det massor med företag som inte kan leverera pga corona. T ex restauranger, hotell och transportföretag mm. När corona-restriktionerna lättar kommer folk börja arbeta där igen.

Hushållens sparande var rekordhögt under Q2. Vilket inte är konstigt. Om bara hälften av det spenderas igen är det dubbelt så många som du nämnde ovan som sysselsätts.

Politiker???
Det är inga politiker som gör ekonomiska prognoser.

Sedan är det inte speciellt många som räknat på invandringens kostnader och intäkter. Just asylinvandring har ett fåtal räknat på. Mer eller mindre seriöst.
I övrigt tvivlar jag på att någon räknat särskilt noggrant.

De som är insatta gör bara observationen att vi har en överdimensionerad high tech sektor som inte går att kompetensförsörja med inrikes födda. Det som betalar statens och offentlig sektor och dina bidrag är ett näringsliv som är starkt beroende av invandring. Skulle du skicka hem dessa står näringslivet utan halva sina utvecklingsavdelningar. Och det är bara kk som väntar. (Alternativet om de vill överleva är att flytta utomlands omgående).
Det är detta som ligger bakom tal om invandringens lönsamhet. Och det är därför tillväxtorienterade partier som C blir rabiata över de sk kompetensutvisningarna, då de är ett knivhugg i vår levnadsstandard.

Bara en sådan liten sektor som utveckling av dataspel omsätter mer än export av järnmalm, och papper. Den är ungefär hälften av exporten av personbilar.

Asylinvandringen går back med ca 1% av BNP. Det tror jag inte någon förnekar.
Men invandring är så mycket mer. Just asylinvandring lär de flesta se som ett problem. Men som är svårt att komma runt.
Infödda har kostat skattebetalarna ca 3 MSEK när de går ut gymnasiet. Det skall de betala tillbaka via skatt på arbete under livet. En invandrare som kommer hit efter tonåren har kostat 0. Och överbeskattas därmed.
Det förutsätter att de arbetar, men det gör arbetskraftsinvandrare också. Annars får dom inte vara här. Så är lagen.

Ja men då så, du verkar både veta vad du talar om och vara väldigt insatt i dessa frågor. Jag får utgå från att allt lugnt och att vi faktiskt går mot en strålande framtid.

Ibland får jag för mig att saker ser mörka ut men jag hoppas att du har rätt i det du skriver.
Citera
2020-10-23, 08:50
Medlem
Bortamatchens avatar
Citat:
Ja men då så, du verkar både veta vad du talar om och vara väldigt insatt i dessa frågor. Jag får utgå från att allt lugnt och att vi faktiskt går mot en strålande framtid.

Ibland får jag för mig att saker ser mörka ut men jag hoppas att du har rätt i det du skriver.
Det har gått inflation i negativ nyhetsrapportering.

Den som rapporterar om värst problem får flest klick och tjänar mest pengar.

Internet har verkligen tagit löpsedel journalistik till helt nya nivåer.
Citera
2020-10-28, 15:47
Medlem
mjohan84s avatar
Det är tydligt att det börjas varslas därute nu... bland kunder till oss så har man varslat folk pga permitteringen ej kan förlängas

Lär bli mer i nov/dec
Citera
2020-10-28, 16:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Det är tydligt att det börjas varslas därute nu... bland kunder till oss så har man varslat folk pga permitteringen ej kan förlängas

Lär bli mer i nov/dec

Ser man på. I vår bransch anställer vi folk igen efter att vi sa upp en del i somras.
Citera
2020-10-28, 19:43
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Einzelgaenger
Ser man på. I vår bransch anställer vi folk igen efter att vi sa upp en del i somras.
Så är det där jag jobbar också. Dvs anställer folk. Dock har vi väl inte sagt upp folk på länge vad jag kommer ihåg. Däremot kommer väl inte det påverka svenska arbetslösheten så mycket. Blir nog i huvudsak utrikesfödda som anställs.
Citera
2020-10-28, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bortamatchen
Det har gått inflation i negativ nyhetsrapportering.

Den som rapporterar om värst problem får flest klick och tjänar mest pengar.

Internet har verkligen tagit löpsedel journalistik till helt nya nivåer.

Det är därför riksgälden rapporterar minskad bnp och underskott. För klicken!
https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/pressmeddelanden/2020/aterhamtning-mildrar-pandemins-effekter-pa-statsfinanserna/
Citera
2020-10-28, 23:46
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av johnjpreston
Det är därför riksgälden rapporterar minskad bnp och underskott. För klicken!
https://www.riksgalden.se/sv/press-och-publicerat/pressmeddelanden-och-nyheter/pressmeddelanden/2020/aterhamtning-mildrar-pandemins-effekter-pa-statsfinanserna/
Denna länk är det nog inte många som klickar på. Och ännu färre som stannar när dom ser att den visar massor av siffror.
Klickarna vill läsa känslosvammel. Inte fakta.

Den här länken visar dessutom förbättringar nästa år. Hur många av känslosvammel-knarkarna vill läsa att det blir bättre nästa år?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in