2020-03-27, 23:03
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Fast konsumenterna kommer bli otroligt rädda om sina pengar dvs snåla även fast de har pengar att konsumera via a-kassa m.m. Sen kommer Corona i sig också få folk att sluta gå ut lika mycket när det väl blir värre och folk ser antalet döda stiga.

Man kommer hålla och spara inför tuffare tider. Det kommer bli otroligt svårt att vända tillbaka svenskar och resten av omvärlden mot konsumtion igen, speciellt när det pratas om depression och en extremt hög arbetslöshet på 15%+.

I Sverige speciellt eftersom vi inte kan använda en lägre ränta (minusränta) som vapen för mer konsumtion eftersom vi haft det länge nu.

Nej jag tror konsumtionen kommer minska radikalt när vi går mot dessa oroliga tider. A-kassa i all ära men det är inte världens bästa lön och om man inte har en stadig inkomst kommer man prioritera bort lyxkonsumtion.
Gör verkligen folk så? I Stockholm verkar livet gå på som vanligt, folk går på restaurang och lever livet som om inget virus fanns. Det är full på buss och tunnelbana, och vad ska man göra?
Jag känner oss stockholmare, jag hör själv till det släktet, och vi är inte mycket för att "spara i ladorna". Spara på pengarna, tror inte det. Det här är snart över, och sen kommer goda tider igen.
Citera
2020-03-27, 23:07
Medlem
Tammers avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Du missar dig. A- kassan ger ju bara ca 35 procent tillbaka. Ingen konsumtion då
Där har du fel. Jag har inga färska siffror, men när jag gick på a-kassa var det ca 80% av lönen åtminstone det första året. Jag levde som vanligt då, inga skillnader i utgifter eller så. Många har ju också försäkringar som ger dem full ersättning genom facket.
Citera
2020-03-27, 23:10
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer
Där har du fel. Jag har inga färska siffror, men när jag gick på a-kassa var det ca 80% av lönen åtminstone det första året. Jag levde som vanligt då, inga skillnader i utgifter eller så. Många har ju också försäkringar som ger dem full ersättning genom facket.

Jag har ut ca 35k efter skatt. A- kassan ger 13k netto för mig. Alltså ca 30 procent. Du måste ha väldigt låg lön då. Inkomstförsäkringen är tidsbegränsad
Citera
2020-03-27, 23:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Tror ni Volvo flyttar produktionen till Kina efter det här?

Inte omöjligt. Vad gäller Volvo Personvagnar i varje fall. De har redan produktion i Kina som de kan skala upp.

Även om Volvo överlever och satsar på att dra igång produktionen igen i Maj eller så, så kan de stå inför massiva produktionsstörningar. Deras underleverantörer kan ha gått i konkurs, eller ha underleverantörer som har problem med att deras underleverantörer har gått i konkurs.
Citera
2020-03-27, 23:57
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Haha men lilla du. Du kan ju inte titta på enskild individ. Du får ju titta på köpkraften hos den stora massan. Är det svårt att förstå?
Den stora massan köper inte en ny volvo. Borde gå att förstå.
Citera
2020-03-28, 00:01
Avstängd
Citat:
Ursprungligen postat av liksom-fb
Den stora massan köper inte en ny volvo. Borde gå att förstå.
Du är sanslöst dum i huvudet. Du säger att Volvo kommer producera lika mycket bilar så fort Corona viker ned sig. För att det finns folk som du som inte fått ekonomiskt bortfall. Men jag säger till dig igen spånhuvud. Marknaden viker när arbetslösheten växer och lågkonjukturen kommer. Volvos kunder kommer från den stora massan. Att det ska vara så svårt att förstå
Citera
2020-03-28, 00:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Slocum
Hoppas att din personliga övertygelse går att betala räkningar med och att du tom får tillbaka lite växel som räcker till lite konserver.

Vill inte vara tokalarmist men min personliga övertygelse är att väldigt många svenskar kommer att ha sänkt sina levnadsstandarder rejält och för en lång tid framåt.
Det är lätt att dras med i en negativ nedåt trend utan att se att det mesta fungerar och är bra i samhället. Detta virus kommer snart dö ut och vara historia. Många bolag jobbar på att nytt vaccin och det kommer lyckas men innan det sker kommer vi förmodligen ha en global immunitet i de stora lagren. Kina rullar nu på och vi kommer snart efter. Tro mig detta kommer att lösa sig inom veckor och inte månader. Så klart kan jag ha fel men tror inte det. Att vi jobbar för ett vaccin är bra om viruset återkommer varje vinter halvår som en influensa inte minst för de äldre.
Citera
2020-03-28, 02:11
Medlem
MikeHanlons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Soltorkadetomater
Jag har sagt det tidigare men tar det igen..
vi kommer på ett eller annat sätt ha någon form av nedstängning i samhället i 1,5 år framåt!
Antingen måste vaccin bli godkända och långtids testade men dessa skulle ändra utgången av detta... tidigast år 2022!
Då finns bara alternativ 2 kvar dvs låta folk komma igenom flaskhalsen vården. Detta skall bromsas in så inte många dör med tiden. Detta kommer garanterat ta lång tid .. flera månader minst innan vissa delar kan öppnas upp igen. :/ beror givetvis på om vi får mer tillförlitliga tester så vi kan avskrivas från förstagångssmittad

Jag tror inte det kommer ta så lång tid alls för Sverige att komma igenom med tanke på hur situationen just nu utvecklas i Stockholm...
Citera
2020-03-28, 08:11
Medlem
Haddock93s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Snauzzer
Nu visar det sig vad som hjälper marknadsekonomi.
Nu ryker arbetsgivaravgiften..snart åker flygskatten och trängselskatten...mer kommer..
Tvärtemot när det behövs pengar i statskassan.
Nu har dom styrande visat att sänkta skatter och avgifter får fart på hjulen
Staten kan ha en egen valuta som dom kan trycka i källaren när välfärden behöver pengar...det har ingves redan sagt.
Bara att gå ner i källaren och fixa fram pengar.

Undrar om detta är tillfället sossarna väntat på för att införa högerpolitik? Efter Corona kommer arbetsgivaravgifter vara kvar osv.

Frågan är bara hur fan sossarna ska få in skatter nu, de va ju redan kris i kommuner innan Corona, så illa att man fick börja skatta plastpåsar. Hur ska sossarna kunna upprätthålla ett välfärdssamhälle utan skatteintäkter? Hur ska man betala ut bidrag till alla invandrare?

Det är som Wallenberg sa, vi går mot social oro framöver, men än vad som redan fanns.
Citera
2020-03-28, 08:23
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Haddock93
Undrar om detta är tillfället sossarna väntat på för att införa högerpolitik? Efter Corona kommer arbetsgivaravgifter vara kvar osv.

Frågan är bara hur fan sossarna ska få in skatter nu, de va ju redan kris i kommuner innan Corona, så illa att man fick börja skatta plastpåsar. Hur ska sossarna kunna upprätthålla ett välfärdssamhälle utan skatteintäkter? Hur ska man betala ut bidrag till alla invandrare?

Det är som Wallenberg sa, vi går mot social oro framöver, men än vad som redan fanns.

Skatt på plastpåsar vete fan om det inte var ett påhitt från folkpartisterna, faktiskt.

Har inget förtroende för någon del av den svenska enpartistatens medlemmar (S, V, MP, M, C, FP, KD).

De har alla vanskött Sverige i årtionden. De kommer inte att bygga Sverige nu heller, inte nu även efter den värsta vågen av detta virus.

Rimligt att anta är att nu exploderar den svenska statsskulden. Vi kan sluta på USA-nivåer.

Glöm statistiken. Verklig tillväxt har inte ägt rum på just årtionden. Detta måste till. Redan nu är vi i läget där många människor faktiskt lämnas att dö utan vård (kan, men operationer skjuts upp, folk dör i vårdköerna). De kan få smärtstillande. Men har vi aldrig verklig tillväxt finns tyvärr inte smärtstillande heller. Då dör folk i dödsångest istället. Bara de rika klarar sig.
Senast redigerad av Mertillen 2020-03-28 kl. 08:34.
Citera
2020-03-28, 08:24
Medlem
mjohan84s avatar
IMF-chefen: Global recession – ”aldrig sett världsekonomin stå still”
Citera
2020-03-28, 08:32
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Tammer

Vem får full ersättning? Jag som har typ 37000 brutto får 55 procent via a-kassan de första 100 dagarna

Därefter får jag 45 procent...

Konsumtionen för min del skulle avstanna tvärt om jag blev arbetslös i det fallet även om jag har buffert på banken Så kommer jag inte röra den för att konsumera skräp
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in