2020-03-27, 22:01
Avstängd
DrunkenZealots avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Volvo är väl ändå ett kinesiskt företag nu, de passar nog på att flytta produktionen dit. Så vi kan glömma Volvo och nån får bygga ett nytt svenskt varumärke som gärna får stanna i landet.

Förövrigt så är det lite en myt att folk dör mer under en ekonomisk depression. Visserligen leder konkurserna säkert till fler självmord. Men å andra sidan minskar arbetsstress och olyckor. Summan är snarast en ökning av medellivslängden. Beror naturligtvis på Hur djup depression.

Jag gillar din aproach. Detta är inte ett läge att lägga sig ner och dö, detta är ett läge att börja gilla läget. Så här är läget gilla det, och lev efter det.

Vi kan faktiskt få det bättre nu.
Citera
2020-03-27, 22:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Jag tror inte du vet hur människan fungerar.
En hårt arbetande välkommnar säkert "den stressfria egna tiden".... i en vecka. Sedan klättrar dem på väggarna. Alla kanske ser sig som flitiga, men alla har ett beroende av några saker som inte ofta märks :

1. Att ha ett syfte, någonting som ger dagen en mening
2. Att vara behövda.

Ett arbete uppfyller just dessa bägge syften, det dessutom väldigt bra. Vårat sökande efter mening bottnar tom. säkert i våran evolution i att behöva arbeta för att överleva. bygga skydd, jaga mat osv.
Och när vi inte gör det, så vill vi vila = vi är lata.

Allt detta är den sämsta kombinationen möjlig. En del arbetslösa vet vi som bekant tappar aaaaallt.
Till och med slutar att ta hand om personliga hygienen.

Massarbetslöshet är en monumental katastrof, som får närpå all aatt må dåligt, känna rastlöshet, meningslöshet, brist på mening med livet, hopplöshet, självmordslängtan, depression.

Jag är inte säker på att våra politiker är rätt människor för att kunna reglera en marknad för alla dessa som är i behov av arbete. Det kommer att bli mycket mygel och korruption, för att kuppa till sig de intressanta jobben, när det blir stor arbetslöshet.

Visst, jag själv gillar inte att sitta och slappa direkt. Men det är statistik från de senaste ekonomiska nedgångarna. Inget jag känner med magkänslan bara. Orsaken vet jag inte.
Men allt som känns bra är inte bra för kroppen, tex extremt mkt arbete.
Citera
2020-03-27, 22:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blueberrycake
Eniro, med över 1000 anställda, lämnar in för rekonstruktion senast i april. Man utesluter inte konkurs

Det är ju lite konstigt. Vad gör egentligen Eniro nu. Man kan kolla telefonnr. (?)
Citera
2020-03-27, 22:06
Medlem
Citat:
Diktatur med andra ord? Problemet sedan är ju att någon dåre kommer att kunna utnyttja att de inte har några konkurrenter i etern, och ta till vara på detta med att sprida någon slags destruktiv dynga på något sätt.

Jag tror nog det är bäst om tyck och tryckfriheten existerar. Även om jag haaataar den ibland.

Däremot har vi kunnat förbereda oss låååångt mycket bättre för smittan, mer än att bara blunda, och att våra myndigheter står och tänker högt " Den kommer INTE hit, detta är ju SVERIGE, här brukar det inte hända något farligt! inte något skitland som vi brukar skratta åt". Jo. Då.. det kan det. det har vi bittert fått erfara nu.

Tryckfrihet, ett ord som man direkt kopplar samman med demokrati, och saknas den så blir det diktatur.
Det är dock inte så enkelt och svartvitt.

Tryckfriheten i inte minst Sverige är begränsad till ett litet, litet fåtal STORA giganter som alla har kommit överens att följa en gemensam "värdegrund" som kan kokas ner till en snäv åsiktskorridor och medarbetare som inte håller sig inom denna kastas ut i kylan. För gott eftersom journalist-sverige är en enda stor inavlad familj.

I praktiken innebär detta OCKSÅ en sjuhelvetes makt som både kan köra över politiker och ytterst effektivt påverka pöbeln i en viss riktning. Typ exakt, precis hur MSM fungerar i Sverige. Adda sen ovanpå detta ett kapitalistiskt vinstintresse i form av reklam och "premium-innehåll" och du har en väldigt giftig cocktail i tryckfrihetens namn...
Senast redigerad av MrStreamer 2020-03-27 kl. 22:09.
Citera
2020-03-27, 22:07
Medlem
Imnshos avatar
Citat:
Ja i bästa fall.

Tänk på att många som har goda kontakter kan slinka in, och blockera för andra - kvalificerade - just pga viktiga kontakter, personliga kontakter, eller massivt CV inom t.ex. media eller marknadsföring som lätt kommer före en utbildad A L L A dagar i veckan.

Även influensers kommer att få mer ögon än någonsin när alla är arbetslösa.

Det är de vanliga människorna som blir förlorare, inte de som surfat fritt och frikostigt på låtsaskarriärer.
Inget är rättvist här i världen! Det är på en aggregerad nivå som vi nollställer civilisationen. Lite spill får man räkna med, kanske åker jag på och corona och dör, en god skattebetalare som jag är.

Det viktiga är att det sker en massiv utrensning av lånefinansierat fjolleri, tatuerare och nagelsalonger, viktigpettrar och krösamajor.

Bejaka depressionen, den eldstorm som ska bränna ner klen undervegetation och härda en ny generation som ska bygga ett starkare och mer moraliskt samhälle i samklang med Moder Jord och naturlagarna. Lite collateral damage får vi räkna med när några gudfruktiga och godmodiga goddagspiltar stryker med i pesten eller får gå från hus och hem.

Don't fear the Reaper!!
Citera
2020-03-27, 22:07
Medlem
Pre 1914s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cowpunk
Ungefär så. AB Volvo, dvs Lastvagnar, Bussar, Anläggningsmaskiner och Penta/"båtmotorer" i det svenska benet (finns andra såsom Renault Trucks!..., Mack Trucks )produktutveckling, inköp, produktion/fabrikerna osv har "gått hem" med i princip full lön (92,5% brutto) under 6 veckor till att börja med - och dom FÅR inte arbeta (något om statliga stöd av typ 40% av lönen). Efter det, i nuläget, kommer 4 veckor med ramp-up dvs folk börjar så sakteliga jobba - hemifrån, och nä inte produktion - till viss del med fortsatt sänkt bruttolön. I nuläget, som sagt.
Men det är väl flera tusen runt om i världen som beställt olika maskiner som då får vänta kanske 3-4 månader längre, hur kan de göra så? Även om det saknas detaljer borde de väl färdigställa dem så långt det går. Tycker det iaf är konstigt
Citera
2020-03-27, 22:09
Medlem
liksom-fbs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Tror du ECB verkligen kommer göra det?
The Fed är helt galna med sina ”2 trillions”...hyperinflation here we come...häromdagen.

Men ECB?
Hur ser du att FED kan öka M1 i USA?

Om inte, hur kan det då blir inflation, eller hyperinflation.
Citera
2020-03-27, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Volvo är väl ändå ett kinesiskt företag nu, de passar nog på att flytta produktionen dit. Så vi kan glömma Volvo och nån får bygga ett nytt svenskt varumärke som gärna får stanna i landet.

Förövrigt så är det lite en myt att folk dör mer under en ekonomisk depression. Visserligen leder konkurserna säkert till fler självmord. Men å andra sidan minskar arbetsstress och olyckor. Summan är snarast en ökning av medellivslängden. Beror naturligtvis på Hur djup depression.

Tror ni Volvo flyttar produktionen till Kina efter det här?
Citera
2020-03-27, 22:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3
Varför det?
Sverige har världens bästa:
Sjukvård
Skola
Pensionssystem
Trygghet
Låg brottslighet
Högklassiga utbildningar
Låga skatter
Etc

Nej måste sticka. Statsministern ska läsa godnattsaga för mig nu
Citera
2020-03-27, 22:26
Medlem
Jag har sagt det tidigare men tar det igen..
vi kommer på ett eller annat sätt ha någon form av nedstängning i samhället i 1,5 år framåt!
Antingen måste vaccin bli godkända och långtids testade men dessa skulle ändra utgången av detta... tidigast år 2022!
Då finns bara alternativ 2 kvar dvs låta folk komma igenom flaskhalsen vården. Detta skall bromsas in så inte många dör med tiden. Detta kommer garanterat ta lång tid .. flera månader minst innan vissa delar kan öppnas upp igen. :/ beror givetvis på om vi får mer tillförlitliga tester så vi kan avskrivas från förstagångssmittad
Citera
2020-03-27, 22:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Men det är väl flera tusen runt om i världen som beställt olika maskiner som då får vänta kanske 3-4 månader längre, hur kan de göra så? Även om det saknas detaljer borde de väl färdigställa dem så långt det går. Tycker det iaf är konstigt
OK, eftersom du verkar gilla tennis och har 35m till en egen strand (dvs en skön typ), ska jag försöka svara. Om underleverantörerna till insatsmaterial för produktionen inte skickar det nödvändiga för att skruva ihop maskinen så väljer man att trycka på stoppa-linan-knappen, så att säga. Ingen mening att spotta ut halvfärdiga maskiner eller lastvagnar som bara tar upp plats på fabriksgården (för att inte tala om det kapital som man därmed binder upp). Så jo, de kan göra så.
Citera
2020-03-27, 22:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Anosh3

Alltså ingen aning. Men de kanske passar på att lägga ner här. Bara en tanke.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in