2020-03-27, 20:49
Medlem
Imnshos avatar
Härligt, konkurser! Nu kan vi få den där välbehövliga resetten av ekonomin. En massa freeriders som får svälta och minska sitt skyhöga BMI. Kanske hoppar från sin höghus balkong pga raserade pensionsfonder.

Vi måste absolut vrida tillbaka samhället till realekonomi, och därför ser jag ett stort mervärde i utslagning av influencers, somalier, bolånetorskar, kulturkoftor och andra lowlives.
Citera
2020-03-27, 20:56
Medlem
mjohan84s avatar
Är själv inom industrin och är mycket tveksam till att volvo drar igång igen med samma muskler som de hade innan de stängde allt

Jag tror att vi får se någon slags förändring , möjligen utflyttad tillverkning

På mitt företag har vi en trettio procentig nedgång
Citera
2020-03-27, 20:57
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GlennvonGoteborg
Nej, detta är historiskt.
De har släckt ljuset och stängt ner hela AB Volvo.
Inga underleverantörer får tag på någon på Volvo. De riskerar hela bolaget. Det är inte bara att ”komma igång igen” efter 6-8 veckor av total shutdown.

Hade de haft någon form av finkänslighet så hade permitterar halva styrkan och låtit ändå några vara kvar på bygget.

Som sagt. Något stämmer inte.

Håller med dig i detta , detta är just anledningen till att vårt familjeföretag vägrar befatta oss med fordonsbranchen
Citera
2020-03-27, 20:59
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DrunkenZealot
Vad är fördelen med att ha det så?

Det blir enklare att avyttra själva verksamheten , dessutom kan du fortsätta äga lokalen och dra pension därifrån

De flesta som vill
Köpa en rörelse är oftast inte intresserade av att köpa fastigheten
Citera
2020-03-27, 21:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Imnsho
Härligt, konkurser! Nu kan vi få den där välbehövliga resetten av ekonomin. En massa freeriders som får svälta och minska sitt skyhöga BMI. Kanske hoppar från sin höghus balkong pga raserade pensionsfonder.

Vi måste absolut vrida tillbaka samhället till realekonomi, och därför ser jag ett stort mervärde i utslagning av influencers, somalier, bolånetorskar, kulturkoftor och andra lowlives.

Ja i bästa fall.

Tänk på att många som har goda kontakter kan slinka in, och blockera för andra - kvalificerade - just pga viktiga kontakter, personliga kontakter, eller massivt CV inom t.ex. media eller marknadsföring som lätt kommer före en utbildad A L L A dagar i veckan.

Även influensers kommer att få mer ögon än någonsin när alla är arbetslösa.

Det är de vanliga människorna som blir förlorare, inte de som surfat fritt och frikostigt på låtsaskarriärer.
Citera
2020-03-27, 21:05
Medlem
Pre 1914s avatar
Har alltså hjullastar- och lastbilstillverkaren Volvo stängt och sprungit och gömt sig?
Citera
2020-03-27, 21:20
Medlem
Volvo är väl ändå ett kinesiskt företag nu, de passar nog på att flytta produktionen dit. Så vi kan glömma Volvo och nån får bygga ett nytt svenskt varumärke som gärna får stanna i landet.

Förövrigt så är det lite en myt att folk dör mer under en ekonomisk depression. Visserligen leder konkurserna säkert till fler självmord. Men å andra sidan minskar arbetsstress och olyckor. Summan är snarast en ökning av medellivslängden. Beror naturligtvis på Hur djup depression.
Citera
2020-03-27, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av leading
Ja i bästa fall.

Tänk på att många som har goda kontakter kan slinka in, och blockera för andra - kvalificerade - just pga viktiga kontakter, personliga kontakter, eller massivt CV inom t.ex. media eller marknadsföring som lätt kommer före en utbildad A L L A dagar i veckan.

Även influensers kommer att få mer ögon än någonsin när alla är arbetslösa.

Det är de vanliga människorna som blir förlorare, inte de som surfat fritt och frikostigt på låtsaskarriärer.

Ffa hoppas jag att många sk kommunikatörer får sparken. De här tusentals personerna med sitt passerkort i rem runt halsen som spelar viktiga och jobbar i floskelfabriker på myndigheter och förvaltning. Som producerar en massa regimtrogen pkdynga om hur bra allt är i tex vården och allas lika värde osv osv

"stöttar upp" är ett typiskt sånt vidrigt uttryck.

Sparken.
Citera
2020-03-27, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jonte400
Pandemin blir allt mer omfattande. Börserna kraschar och redan nu börjar varslen hagla. Även om Corona bemästras inom några månader kommer det ta lång tid att återställa landet och ekonomin. Ingen kommer handla med så kraftiga minusresultat på börsen. Men hur kommer Sverige att klara detta med tanke på att många kommuner tack vare vamsinnesinvandringen har gjort dom bank rutt?

Klarar vi detta när redan taken i bidragareformerna är sprängda?

Problemet verkar snarare vara att hysterin blir allt mer omfattande.
Många skriker "lockdown" i kör vilket bara skulle göra allt jävligare.
Massmedia hetsar och skrämmer företagen till att självisolera och stänga genom att skrämma pöbeln.
Hade jag varit statsminister med 50% majoritet i mitt parti hade jag som krisåtgärd stängt pressen, alltifrån DN o Svd till kvällsblaskorna. Och public service hade bara fått rapportera strikta fakta om Corona och inget mer.
Citera
2020-03-27, 21:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Julskinkato
Volvo är väl ändå ett kinesiskt företag nu, de passar nog på att flytta produktionen dit. Så vi kan glömma Volvo och nån får bygga ett nytt svenskt varumärke som gärna får stanna i landet.

Förövrigt så är det lite en myt att folk dör mer under en ekonomisk depression. Visserligen leder konkurserna säkert till fler självmord. Men å andra sidan minskar arbetsstress och olyckor. Summan är snarast en ökning av medellivslängden. Beror naturligtvis på Hur djup depression.

Jag tror inte du vet hur människan fungerar.
En hårt arbetande välkommnar säkert "den stressfria egna tiden".... i en vecka. Sedan klättrar dem på väggarna. Alla kanske ser sig som flitiga, men alla har ett beroende av några saker som inte ofta märks :

1. Att ha ett syfte, någonting som ger dagen en mening
2. Att vara behövda.

Ett arbete uppfyller just dessa bägge syften, det dessutom väldigt bra. Vårat sökande efter mening bottnar tom. säkert i våran evolution i att behöva arbeta för att överleva. bygga skydd, jaga mat osv.
Och när vi inte gör det, så vill vi vila = vi är lata.

Allt detta är den sämsta kombinationen möjlig. En del arbetslösa vet vi som bekant tappar aaaaallt.
Till och med slutar att ta hand om personliga hygienen.

Massarbetslöshet är en monumental katastrof, som får närpå all aatt må dåligt, känna rastlöshet, meningslöshet, brist på mening med livet, hopplöshet, självmordslängtan, depression.

Jag är inte säker på att våra politiker är rätt människor för att kunna reglera en marknad för alla dessa som är i behov av arbete. Det kommer att bli mycket mygel och korruption, för att kuppa till sig de intressanta jobben, när det blir stor arbetslöshet.
Senast redigerad av leading 2020-03-27 kl. 21:58.
Citera
2020-03-27, 21:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrStreamer
Problemet verkar snarare vara att hysterin blir allt mer omfattande.
Många skriker "lockdown" i kör vilket bara skulle göra allt jävligare.
Massmedia hetsar och skrämmer företagen till att självisolera och stänga genom att skrämma pöbeln.
Hade jag varit statsminister med 50% majoritet i mitt parti hade jag som krisåtgärd stängt pressen, alltifrån DN o Svd till kvällsblaskorna. Och public service hade bara fått rapportera strikta fakta om Corona och inget mer.

Diktatur med andra ord? Problemet sedan är ju att någon dåre kommer att kunna utnyttja att de inte har några konkurrenter i etern, och ta till vara på detta med att sprida någon slags destruktiv dynga på något sätt.

Jag tror nog det är bäst om tyck och tryckfriheten existerar. Även om jag haaataar den ibland.

Däremot har vi kunnat förbereda oss låååångt mycket bättre för smittan, mer än att bara blunda, och att våra myndigheter står och tänker högt " Den kommer INTE hit, detta är ju SVERIGE, här brukar det inte hända något farligt! inte något skitland som vi brukar skratta åt". Jo. Då.. det kan det. det har vi bittert fått erfara nu.
Citera
2020-03-27, 22:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Pre 1914
Har alltså hjullastar- och lastbilstillverkaren Volvo stängt och sprungit och gömt sig?
Ungefär så. AB Volvo, dvs Lastvagnar, Bussar, Anläggningsmaskiner och Penta/"båtmotorer" i det svenska benet (finns andra såsom Renault Trucks!..., Mack Trucks )produktutveckling, inköp, produktion/fabrikerna osv har "gått hem" med i princip full lön (92,5% brutto) under 6 veckor till att börja med - och dom FÅR inte arbeta (något om statliga stöd av typ 40% av lönen). Efter det, i nuläget, kommer 4 veckor med ramp-up dvs folk börjar så sakteliga jobba - hemifrån, och nä inte produktion - till viss del med fortsatt sänkt bruttolön. I nuläget, som sagt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in