2020-03-12, 11:58
Medlem
Luftgevars avatar
Hej!

Tänkte att detta kunde bli en samlingsplats för oss som sitter med belåning just nu och har fått utstå förjävlig förlust den senaste tiden.

Trådstartaren börjar:
Innan kraschen låg jag på ca 53% belåning och har med nöd och näpe klarat mig från margin call den senaste tiden genom att sälja saker, länsa buffertkontot, sälja av aktier, köpa puts.
Varenda dag har jag kniven mot strupen...

Hur går det för er andra? Belåningsgrader? Någon som fått margin call?
Citera
2020-03-12, 12:04
Medlem
Aktieklipparns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Hej!

Tänkte att detta kunde bli en samlingsplats för oss som sitter med belåning just nu och har fått utstå förjävlig förlust den senaste tiden.

Trådstartaren börjar:
Innan kraschen låg jag på ca 53% belåning och har med nöd och näpe klarat mig från margin call den senaste tiden genom att sälja saker, länsa buffertkontot, sälja av aktier, köpa puts.
Varenda dag har jag kniven mot strupen...

Hur går det för er andra? Belåningsgrader? Någon som fått margin call?
Hur stora lån har du, och till vilken ränta?
Citera
2020-03-12, 12:05
Medlem
Oldberrys avatar
Har tack och lov klarat mig, min portfölj är endast belånad till omkring 10% men har förlorat, för mig, enorma summor ändå..
Senast redigerad av Oldberry 2020-03-12 kl. 12:09.
Citera
2020-03-12, 12:30
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aktieklipparn
Hur stora lån har du, och till vilken ränta?
Har 165.000 i lån just nu, 1.25% ränta.
Citera
2020-03-12, 12:31
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Varenda dag har jag kniven mot strupen..
Varför har du måst sälja? Har banken höjt räntan och/eller har du blivit överbelånad?
Citera
2020-03-12, 12:32
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av constant
Varför har du måst sälja? Har banken höjt räntan och/eller har du blivit överbelånad?
På gränsen att bli överbelånad så jag måste reglera ner skulden
Citera
2020-03-12, 12:53
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Oldberry
Har tack och lov klarat mig, min portfölj är endast belånad till omkring 10% men har förlorat, för mig, enorma summor ändå..

10-20% är en rimlig belåningsgrad, då tål man oftast en rejäl nedgång som denna utan att banken kräver tillbaka lånet eller att räntan kommer upp i nästa räntenivå för att belåningsgraden kommit över en viss gräns!

Många under 30 års ålder är helt oförberedda mentalt på att såntär händer! De har i princip bara upplevt uppgångar och framgångar och fått en helt skev bild av risker med aktier!

Vi som var med resan 1987 har sett dethär några gånger och får inte ens förhöjd puls när det bär av i fritt fall nedåt!

Har själv cirka 2,5 miljoner i lån till 0,99% ränta, räknar kallt att Teliaaktierna jag köpte för de pengarna kommer dela ut mer än räntan på lånet över tid även om det är surt att jag betalade 50:05 för dem!

Klarar ytterligare 25% nedgång innan min bank dubblar räntan men skulle det rasa så mycket så har jag en miljon i låneutrymme amortetingsfritt till 0,99% ränta att flytta över till aktielånet/aktiekrediten.

Att bankerna höjer räntorna innan börsen börjar stiga är uteslutet!
Citera
2020-03-12, 13:24
Medlem
Clawdices avatar
Sverige har bland världens mest privatskuldsatta befolkningar.
Du kan ju iaf trösta dig med att du inte är ensam.
Citera
2020-03-12, 13:58
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Sverige har bland världens mest privatskuldsatta befolkningar.
Du kan ju iaf trösta dig med att du inte är ensam.

Det är egentligen inte den höga belåningen som är problemet utan bristen på sparande/tillgångar!

Det är inga problem att ha fem miljoner i lån och 25 miljoner i tillgångar!

Svenskarna har ofta större lån än tillgångar eller en belånad bostad som enda tillgång!

-Farligt!
Citera
2020-03-12, 14:25
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Det är egentligen inte den höga belåningen som är problemet utan bristen på sparande/tillgångar!

Det är inga problem att ha fem miljoner i lån och 25 miljoner i tillgångar!

Svenskarna har ofta större lån än tillgångar eller en belånad bostad som enda tillgång!

-Farligt!
Nej, precis.

Det ohållbara har gjorts till norm, bostäder har behandlats som årgångsvin, och sitter du med ett lån på 2 miljoner och din bostad plötsligt inte är värd 3 miljoner längre, så blir inte saker bättre.
Citera
2020-03-12, 14:29
Medlem
Ringhals3s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Clawdice
Nej, precis.

Det ohållbara har gjorts till norm, bostäder har behandlats som årgångsvin, och sitter du med ett lån på 2 miljoner och din bostad plötsligt inte är värd 3 miljoner längre, så blir inte saker bättre.

Och ingen under 30 ser något konstigt med detta!
Citera
2020-03-12, 14:34
Medlem
Clawdices avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ringhals3
Och ingen under 30 ser något konstigt med detta!
Man är född in i ett system där det ses som en naturlag att bostäder hela tiden blir mer och mer värda, medan en bil förlorar 20% av sitt värde så fort du öppnat bildörren. Där lån som tar flera år eller en livstid av betala av, är en del av att "bli vuxen".

Samtidigt är det tragiskt att de över 30 inte värnat mer om sina barn och barnbarns framtid än att de möjliggjort det här.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in