Citat:
Ursprungligen postat av
Oldberry
Har tack och lov klarat mig, min portfölj är endast belånad till omkring 10% men har förlorat, för mig, enorma summor ändå..
10-20% är en rimlig belåningsgrad, då tål man oftast en rejäl nedgång som denna utan att banken kräver tillbaka lånet eller att räntan kommer upp i nästa räntenivå för att belåningsgraden kommit över en viss gräns!
Många under 30 års ålder är helt oförberedda mentalt på att såntär händer! De har i princip bara upplevt uppgångar och framgångar och fått en helt skev bild av risker med aktier!
Vi som var med resan 1987 har sett dethär några gånger och får inte ens förhöjd puls när det bär av i fritt fall nedåt!
Har själv cirka 2,5 miljoner i lån till 0,99% ränta, räknar kallt att Teliaaktierna jag köpte för de pengarna kommer dela ut mer än räntan på lånet över tid även om det är surt att jag betalade 50:05 för dem!
Klarar ytterligare 25% nedgång innan min bank dubblar räntan men skulle det rasa så mycket så har jag en miljon i låneutrymme amortetingsfritt till 0,99% ränta att flytta över till aktielånet/aktiekrediten.
Att bankerna höjer räntorna innan börsen börjar stiga är uteslutet!