2020-03-11, 19:10
Medlem
kevinhoflands avatar
Får systemfel på olika tillval. Start stopp system fungerar ej, keyless fungerar ej att öppna dörren med att bara ta på handtaget, trailer assist fungerar ej. Fick också meddelande en gång när bilen var avstängd att batteriet var svagt.

Kan batteriet vara på g att ta slut? Gjorde service precis efter jul, borde de ej sett detta då? Kan man byta batteri själv eller är det för krånglig med all elektronik med bilen. Kostar ju 7000 kr att byta hos Audi.

Audi Q7 2016
Citera
2020-03-11, 19:26
Bannlyst
Vadå? De är ju inte krångligt att byta batteri? Du bokstavligen tar ut batteriet under huven och sätter dit ett nytt?!
Asså...
Citera
2020-03-11, 19:35
Bannlyst
Grattis, beställde ett batteri till min kärra idag (Audi) 3745:- tror jag det kostade.

Du kan byta det själv.
Citera
2020-03-11, 19:36
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av PsykosSebbe
Vadå? De är ju inte krångligt att byta batteri? Du bokstavligen tar ut batteriet under huven och sätter dit ett nytt?!
Asså...

Dä ä en massa plast som man måste riva bort.
Citera
2020-03-11, 19:42
Medlem
kevinhoflands avatar
Citat:
Asså...
Kollade runt lite snabbt och folk använde något dator program efteråt för att lägga in vilket batteri de satt i etc. Läste även att ett felaktigt batteri kan störa ut olika tillval på bilen och att man behöver lägga in någon kod för att starta upp all elektronik på bilen efteråt som radio etc.
Citera
2020-03-11, 19:45
Medlem
kevinhoflands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LE37
Grattis, beställde ett batteri till min kärra idag (Audi) 3745:- tror jag det kostade.

Du kan byta det själv.
Och efteråt behöver man inte göra någonting med koder eller liknande för att starta elektroniken på bilen? Måste man köpa ett speciellt märke på batteriet eller bara något Biltema liknande billigt?
Citera
2020-03-11, 19:46
Moderator
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Får systemfel på olika tillval. Start stopp system fungerar ej, keyless fungerar ej att öppna dörren med att bara ta på handtaget, trailer assist fungerar ej. Fick också meddelande en gång när bilen var avstängd att batteriet var svagt.

Kan batteriet vara på g att ta slut? Gjorde service precis efter jul, borde de ej sett detta då? Kan man byta batteri själv eller är det för krånglig med all elektronik med bilen. Kostar ju 7000 kr att byta hos Audi.

Audi Q7 2016
Har du pratat med Audi om det? 4 år är kort livstad för ett batteri och de kanske tar det på goodwill eller om de t.o.m har garanti på det.
Citera
2020-03-11, 19:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Och efteråt behöver man inte göra någonting med koder eller liknande för att starta elektroniken på bilen? Måste man köpa ett speciellt märke på batteriet eller bara något Biltema liknande billigt?

Det vet jag inte en, blir nog och snabbkoll på verkstaden misstänker jag.
Köpte mitt på Mekonomen.
Citera
2020-03-11, 19:53
Medlem
ormbitens avatar
Citat:
Asså...

Om det nya batteriet är exakt av samma typ och med samma specifikationer så är det oftast så simpelt som du säger.

Men det finns bilmodeller där ett batteribyte måste registreras alternativt kodas. Men det är sällan någon stor sak att utföra.
Och ibland på vissa bilar krävs reset av typ elhissar med mera.
Citera
2020-03-11, 20:10
Medlem
SirKnasens avatar
Har vid något tillfälle sett att vid ett batteribyte i någon Audi så ska nya batterispecifikationerna programmeras in i bilen med någon BEM-kod som eventuellt står på nya batteriet. Vad händer om man bara hivar i ett batteri som har lite andra värden än det tidigare orginalbatteriet? Massa felkoder och en icke fungerande Start-stop funktion?
Citera
2020-03-11, 20:31
Medlem
EckiEckis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SirKnasen
Massa felkoder och en icke fungerande Start-stop funktion?

De Audi som har kodade batterier deaktiverar (precis som du gissat) bland annat start/stopp om batteriet inte kan identifieras.
Citera
2020-03-11, 20:41
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ormbiten
Om det nya batteriet är exakt av samma typ och med samma specifikationer så är det oftast så simpelt som du säger.

Men det finns bilmodeller där ett batteribyte måste registreras alternativt kodas. Men det är sällan någon stor sak att utföra.
Och ibland på vissa bilar krävs reset av typ elhissar med mera.

Det går att komma undan om man ser till att bilen har spänning hela tiden under bytet..Ex via ett löst batteri på sidan om eller en annan bil.

Annars så brukar många bilar resetta sig själva efter en stund utan batteri.. Min Huyndai gör så.. Hade felkoder på en givare till bromsen.. Bytte givaren och hade samma larm.. Kopplade ur batteriet i 2 timmar och satte i det igen och larmet var borta och har varit det sedan dess..

Skönt att slippa betala för en resett hos huyndai..
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in