2020-03-11, 21:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det går att komma undan om man ser till att bilen har spänning hela tiden under bytet..Ex via ett löst batteri på sidan om eller en annan bil.

Annars så brukar många bilar resetta sig själva efter en stund utan batteri.. Min Huyndai gör så.. Hade felkoder på en givare till bromsen.. Bytte givaren och hade samma larm.. Kopplade ur batteriet i 2 timmar och satte i det igen och larmet var borta och har varit det sedan dess..

Skönt att slippa betala för en resett hos huyndai..

Är ju standardåtgärd på bilar med diffusa elfel, brukar ta loss batterikablarna över natten.
Har sparat mig många besök på verkstan..
Som en norsk rester för bilar👍
Citera
2020-03-11, 21:57
Medlem
flaskborstes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
Är ju standardåtgärd på bilar med diffusa elfel, brukar ta loss batterikablarna över natten.
Har sparat mig många besök på verkstan..
Som en norsk rester för bilar👍

Japps funkar även på bilar man vill köra e85 i insprutet ställer om sig självt om man har en regulator som kan ge de mängder bränsle som systemet behöver..
Citera
2020-03-12, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kevinhofland
Och efteråt behöver man inte göra någonting med koder eller liknande för att starta elektroniken på bilen? Måste man köpa ett speciellt märke på batteriet eller bara något Biltema liknande billigt?
kör biltema i alla mina bilar. det äldsta höll i 12 år men då tog jag givetvis hand om det tex laddade det ibland under vintern och höll poler och batteri rent. de andra 3 batterierna är 5, 3 och 1 år gamla.
läs på om din bil "glömmer" viktiga saker om batteriet kopplas bort. min bil "glömmer" tomgången och det är drygt att fixa själv så jag hade ett extra batteri vid bytet som såg till att bilen hade ström.
det är enkelt att byta själv men en bra(pann) lampa och ett par olika fasta nycklar kan vara bra (8-12mm borde duga utmärkt). lampan är bra för det kan vara kolmörkt brevid batteriet och trångt och batteriet är även fäst ibland långt ned men har du tur är det fäst med en enkel båge över.

mät ditt nuvarande batteri och platsen där batteriet sitter så om du inte hittar exakt storlek så vet du att det passar endå.

vet inte hur kinkiga moderna bilar (om dom är det alls) vad gäller AH. i alla mina bilar så fungerar det som står och uppåt, tex står det att den ska ha 60AH så får jag i ett 70AH så tar jag ett sådant och det fungerar. speciellt lite äldre bilar sket ofta i hur många AH för mycket man hade. minns att jag petade i ett 100AH batteri i en bil som ville ha 54AH för att det passade och var rea. fördelen var att den var lika rapp att starta på vintern som på sommaren, inget segt tuggande där inte.
Citera
2020-03-13, 09:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av PsykosSebbe
Vadå? De är ju inte krångligt att byta batteri? Du bokstavligen tar ut batteriet under huven och sätter dit ett nytt?!
Asså...
Inte alltid sååå enkelt.
Finns bilar som har batteriet under en framstol, som då måste demonteras.
T ex vissa Land Rover.
Andra har batteriet svåråtkomligt i bagageutrymmet.

Att start-stop inte fungerar är en indikation på låg batterispänning.
Citera
2020-03-13, 09:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av flaskborste
Det går att komma undan om man ser till att bilen har spänning hela tiden under bytet..Ex via ett löst batteri på sidan om eller en annan bil.

Annars så brukar många bilar resetta sig själva efter en stund utan batteri.. Min Huyndai gör så.. Hade felkoder på en givare till bromsen.. Bytte givaren och hade samma larm.. Kopplade ur batteriet i 2 timmar och satte i det igen och larmet var borta och har varit det sedan dess..

Skönt att slippa betala för en resett hos huyndai..
Om den stora gula motorvarningslampan tänds på min Suzuki, när det är extremt varmt ute, och man kör sakta så att fartvinden inte kyler, räcker det med att lossa minuskabeln någon minut från batteriet för att lampan inte ska lysa när man lägger på batterikabeln igen.
Citera
2020-03-13, 11:34
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Flattematte
Inte alltid sååå enkelt.
Finns bilar som har batteriet under en framstol, som då måste demonteras.
T ex vissa Land Rover.
Andra har batteriet svåråtkomligt i bagageutrymmet.

Att start-stop inte fungerar är en indikation på låg batterispänning.
vaa? på riktigt? fyfan
Citera
2020-03-14, 12:55
Medlem
TeEsErs avatar
Q7 har väl batteriet under passagerarstolen? Det är ett lite av ett projekt att komma åt det jämfört med att byta ett "vanligt" batteri.

Batteriet måste programmeras in annars erkänner inte bilen det nya batteriets bättre prestanda även om det är samma modell. Byter du batteri utan att programmera så kommer bilen fortsätta uppvisa samma fel som innan tills du låter programmera in det nya.
Citera
2020-03-14, 13:41
Medlem
En av mina bilar har två batterier, ett litet under huven, det andra någonstans bak i bilen, har inte sett det faktiskt. Laddning får ej ske direkt på ett av batterierna, då vet inte bilens dator om vad som skett och dessutom laddas då enbart just aktuellt batteri. Det finns alltså en kopplingsplint för laddning och eventuell hjälpstart.
Citera
2020-03-14, 15:54
Medlem
Inte alla bilar har batteriövervakning, sitter oftast ett kontaktstycke på minuskabeln om det är så
Citera
2020-03-15, 11:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av peckapecan
Inte alla bilar har batteriövervakning, sitter oftast ett kontaktstycke på minuskabeln om det är så
Vad är batteriövervakning?
Citera
2020-03-15, 11:43
Medlem
Vafan har man för superbatterier i moderna bilar idag om det kostar 7000:- att byta.

Programmera batteriet till vilken nytta då att idiotbilen ska larma att batteriet är slut men du måste nu betala 7x så mycket
Citera
2020-03-15, 16:33
Medlem
TeEsErs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rabiate Runar
Vafan har man för superbatterier i moderna bilar idag om det kostar 7000:- att byta.

Programmera batteriet till vilken nytta då att idiotbilen ska larma att batteriet är slut men du måste nu betala 7x så mycket
Timpriset hos VAG för Q7 lär vara över 2000 kr. Vet inte vad de har tid för batteribyte inte under en timme iallafall eftersom förarstolen måste flyttas och skruvas tillbaka. Lägg sen till det ett sinnessjukt marginalpåslag för batteriet och att de tar kanske 4500 kr för det (AGM-batteri) och sen programmeringen på det.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in