Citat:
Ursprungligen postat av
kevinhofland
Och efteråt behöver man inte göra någonting med koder eller liknande för att starta elektroniken på bilen? Måste man köpa ett speciellt märke på batteriet eller bara något Biltema liknande billigt?
kör biltema i alla mina bilar. det äldsta höll i 12 år men då tog jag givetvis hand om det tex laddade det ibland under vintern och höll poler och batteri rent. de andra 3 batterierna är 5, 3 och 1 år gamla.
läs på om din bil "glömmer" viktiga saker om batteriet kopplas bort. min bil "glömmer" tomgången och det är drygt att fixa själv så jag hade ett extra batteri vid bytet som såg till att bilen hade ström.
det är enkelt att byta själv men en bra(pann) lampa och ett par olika fasta nycklar kan vara bra (8-12mm borde duga utmärkt). lampan är bra för det kan vara kolmörkt brevid batteriet och trångt och batteriet är även fäst ibland långt ned men har du tur är det fäst med en enkel båge över.
mät ditt nuvarande batteri och platsen där batteriet sitter så om du inte hittar exakt storlek så vet du att det passar endå.
vet inte hur kinkiga moderna bilar (om dom är det alls) vad gäller AH. i alla mina bilar så fungerar det som står och uppåt, tex står det att den ska ha 60AH så får jag i ett 70AH så tar jag ett sådant och det fungerar. speciellt lite äldre bilar sket ofta i hur många AH för mycket man hade. minns att jag petade i ett 100AH batteri i en bil som ville ha 54AH för att det passade och var rea. fördelen var att den var lika rapp att starta på vintern som på sommaren, inget segt tuggande där inte.