2020-03-11, 09:32
Medlem
Det behövs någon sammanhållande kraft.

Ordet samhälle betyder just - hålla samman.

Så i princip har du rätt, men du ger dig på fel personer.

Folk fattar att regeringen är handlingsförlamad.

Och i en situation som denna behövs att man agerar.

Du ger dig på dom som förbereder sig.

Men vad gör du själv? Du är kanske bara en liten skrutt som ger dig på andra - istället för att agera förekommande? Det är så det kan bli när ingen tar tag i rodret och styr upp. Skapar sammanhållning.
Citera
2020-03-11, 09:45
Medlem
Enoch.Thulins avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AbsolutGreger
Rätta mig om jag har fel, men "preppar" man inte i förväg, så man har ett lager redo i händelse av kris? Alltså att man inte köper upp i själva nödsituationen, utan sedan länge har allt.
Jepp, så är det. En prepper springer inte benen av sig till butiken när skiten träffar fläkten, han har redan allting hemma sedan länge. Så preppern minskar snarare trängseln i butikerna.

På så vis är preppern mer solidarisk än andra. Han bidrar inte till att hyllorna töms. Han bidrar inte till panik, trängsel & kaos, han sitter hemma & tar det lugnt medan alla andra får panik.

Jag skulle inte vilja kalla mig själv en renodlad prepper, men jag klarar mig nog ett par månader om det skulle behövas.
Citera
2020-03-11, 09:47
Bannlyst
Såna som du är bara avundsjuka för att andra hann ta maten före dig. Suck my rocket.
Citera
2020-03-11, 09:48
Medlem
HanSomForsvanns avatar
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Jag är inte kommunist. Och vad har staten och göra med oss vanliga människor? Vi bör hjälpa varandra. Har ingenting med staten å göra.

Ja kanske av nyss nämnda anledning? För att inte sno åt mig all mat från andra utan ser gärna att vi alla hjälps åt för att överleva? Men du skiter i dina medmänniskor i landet?

Bättre att ingen dör på grund av matbrist kanske.... Jag har nget extra hemma nej då jag gärna ser att v alla överlever och hjälper varandra. Du skiter i dina medmänniskor?

Vad är det du dillar om egentligen? Är problemet att s.k "preppers" köper upp för mycket av dina favoritvaror från hyllorna just nu? Törs man frågar var du handlar? Verkar bo en hel del "preppers" i din omgivning iaf, själv bor man i norra Stockholm och det enda jag kunde märka av bunkring så var det vita bönor som var slut i typ 2 dagar på lokala ICA annars inga problem med något.

Misstänker att du vill hata lite på dessa "preppers" utav någon osagd anledning och använder "slut på hyllorna" som ett svepskäl för att slippa avslöja att du blivit brädad av en tok som tycker det är bra att vara förberedd på att skiten träffar fläkten.

Mvh
Citera
2020-03-11, 10:00
Medlem
Inkommers avatar
Aha så du har köpt läppstift och bögsalva för dina pengar och nu vill du ha våran mat!!? Jag dödar den som försöker sno av mitt matlager!
Citera
2020-03-11, 10:06
Medlem
Några skriver om att man inte behöver preppa om man har naturen nära och kan hitta mat där ( jakt,fiske, plocka ätbara saker etc..) Då har man glömt vissa skäl att preppa, tex en kärnkraftsolycka med radioaktivt nedfall. Då håller jag mig helst inomhus....
Citera
2020-03-11, 10:21
Medlem
FB-das1s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Länken är att man vill ha mat hemma om man måste isolera sig hemma ett längre tid.
Antar att jultomtenbrannupp är en sån där idiot som tänker gå runt och hosta på folk när h*n blir sjuk istället för att hålla sig hemma.
Citera
2020-03-11, 10:39
Medlem
JustZlatans avatar
Jag har bara preppat en matprodukt som kommer från Kina. Fanns fyra förpackningar kvar och jag tog tre av dem.

Själviska överlever.
Citera
2020-03-11, 10:41
Medlem
Är ingen prepper själv men vad är det som säger att människor inte har hamstrat i god tid innan, det är väl själva definitionen av en prepper.

Ser inget fult med det beteéndet, dessutom brukar gemene man kalla dessa människor för idioter, nu hade de i viss mån rätt istället.

Vad jag hör är gnäll och ånger.
Människor är av naturen själviska, kom ihåg det till nästa gång istället för att gråta ut på ett internetforum.

De människor som i panik tömmer hyllorna nu är just precis panikartade människor och inte preppers.
Senast redigerad av slutataxera 2020-03-11 kl. 10:50.
Citera
2020-03-11, 10:51
Medlem
Yxzzs avatar
En fråga till alla preppers, är ni icke rädda att få ert förråd fråntaget av hungriga grannar och dylikt?

Känns meningslöst och förbereda sig om allt kommer bli fråntaget med våld och räder. Rejält hungriga människor tänker inte rationellt.

Risken för detta lär nog vara större om man bor i en storstad eller en mellanstor stad, små bruksorter kommer nog också bli problematiska.
Senast redigerad av Yxzz 2020-03-11 kl. 10:54.
Citera
2020-03-11, 11:06
Medlem
BuckshotBills avatar
Det blir bara själviskt om man inte roterar maten d v s köper på sig för att sedan kasta gammal mat. Annars är skillnaden bara om det är jag eller matvarubutiken som har lager.

Citat:
Ursprungligen postat av Yxzz
En fråga till alla preppers, är ni icke rädda att få ert förråd fråntaget av hungriga grannar och dylikt?

Känns meningslöst och förbereda sig om allt kommer bli fråntaget med våld och räder. Rejält hungriga människor tänker inte rationellt.

Risken för detta lär nog vara större om man bor i en storstad eller en mellanstor stad, små bruksorter kommer nog också bli problematiska.
Det är en risk alla mogna preppers känt till länge. Många beväpnar sig därför och/eller har andra strategier för säkerhet.
Senast redigerad av BuckshotBill 2020-03-11 kl. 11:14.
Citera
2020-03-11, 11:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av eriklind
Stämmer inte, bättre att jag har vatten i badkaret än att andra spolar bort det i toaletten. Självklart ska man fylla badkaret när strömmen går, varenda droppe som inte rinner ner i avloppet är en vinst.

Idiot.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in