2020-03-11, 06:44
Medlem
CardinalSins avatar
Hela frågeställningen i tråden är fel. De som länsar hyllorna nu är inte preppers. De är panikslagna får.

En prepper hade allt som behövdes när det var vardag och behövde inte panikbunkra. Definitionen av en prepper är ju en som är förberedd. Om man ingår i fårskocken som rusar till Willys pga en nyhetssändning så är man inte prepper. Punkt.
Citera
2020-03-11, 06:47
Medlem
Vad jag kan hålla med om är att tipset ”fyll badkaret med vatten” är jävligt fult och själviskt.
Citera
2020-03-11, 06:48
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CardinalSin
Hela frågeställningen i tråden är fel. De som länsar hyllorna nu är inte preppers. De är panikslagna får.

En prepper hade allt som behövdes när det var vardag och behövde inte panikbunkra. Definitionen av en prepper är ju en som är förberedd. Om man ingår i fårskocken som rusar till Willys pga en nyhetssändning så är man inte prepper. Punkt.

Att bunkra extra vid kris är förstås inget konstigt även för en prepper.
Citera
2020-03-11, 07:30
Medlem
När matflyktingar pga klimatkrisen sätter in på allvar är det som sker nu ingenting. Det finns personer i den rikare procenten av befolkningen som köper jord o skogsbruksfastigheter just av denna anledning medan normal befolkningen fortfarande inte ser någonting gällande kommande vattenbrist, torka, matbrist, transportproblem, bränslebrist,flyktingar som vill ta sig upp mot Europa. Sverige är utslaget på 1 vecka för bövelen....
Citera
2020-03-11, 08:08
Medlem
eriklinds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Abcdefgordon
Vad jag kan hålla med om är att tipset ”fyll badkaret med vatten” är jävligt fult och själviskt.

Stämmer inte, bättre att jag har vatten i badkaret än att andra spolar bort det i toaletten. Självklart ska man fylla badkaret när strömmen går, varenda droppe som inte rinner ner i avloppet är en vinst.
Citera
2020-03-11, 08:24
Medlem
Jag kan förstå varför folk i stan panikbunkrar. Där har man ju dragit asfalt över all mat. Men de som fortfarande har lite skog runt hörnet borde inte behöva bunkra så mycket. Maten på livsmedelsaffärerna är bara bukfylla ändå, innehåller knappt nån näring alls. Om det finns nån tid som är lämplig för kris så är det ju nu. Snart är naturen full av sånt som man kan dryga ut maten med. Stadsborna kanske kan skita i coca colan och börja preppa utsäde istället och börja odla mat i parkerna eller nåt och ta vara på allt ogräs som faktiskt också ofta är mat. Ett par bisamhällen på balkongen kanske?
Citera
2020-03-11, 08:32
Medlem
Kissdroppes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Punggift
Maten på livsmedelsaffärerna är bara bukfylla ändå, innehåller knappt nån näring alls.
Ett väldigt intressant citat. Har du någon källa på att maten i livsmedelsbutikerna knappt innehåller någon näring alls?
Citera
2020-03-11, 08:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asdfghjklzxcvbnm
Låter som en bra ide.

Och som jag skrev tidigare har inte alla råd att bunkra. Hur ska en sjukskriven person bunka? Eller någon på försörjningsstöd? Eller studenter. Ensamstående föräldrar. Dem har inte råd att samla på sig allt. När samhället stänger ned så kommer man ändå ha möjlighet att åka ut med varor hem till folk. Förutsatt att det fnns varor kvar då efter att alla preppers roffat åt sig allt åt sig själva.

Ett par konserver eldorado på Willys kostar inte många kronor. Har själv bunkrat för min familj så vi klarar oss en månad utan problem. Min familj är viktig så därför tänker jag på dem. Vad ni andra gör skiter jag i. Var och en får tänka på sig själv.
Citera
2020-03-11, 09:06
Medlem
ufomongos avatar
Preppera panikhamstrar inte och tömmer inga hyllor.

Det är definitionen av att inte vara en prepper.

Edit: var visst 4a på den bollen
Citera
2020-03-11, 09:09
Medlem
jultomtenbrannupps avatar
Varför länsar folk hyllorna nu egentligen? Har det nåt med Corona viruset att göra? Vad är i så fall länken mellan att bli smittad av ett virus och ha en massa mat och grejer hemma?
Citera
2020-03-11, 09:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av jultomtenbrannupp
Varför länsar folk hyllorna nu egentligen? Har det nåt med Corona viruset att göra? Vad är i så fall länken mellan att bli smittad av ett virus och ha en massa mat och grejer hemma?

Länken är att man vill ha mat hemma om man måste isolera sig hemma ett längre tid.
Citera
2020-03-11, 09:27
Medlem
Utopia.s avatar
Själva definitionen utav en prepper är väl att man i goda tider förbereder sig och bunkrar upp med förnödenheter. Om alla gjorde det så skulle det inte bli tomt på hyllorna när en kris väl slår till.

Inte för att jag är en "prepper" i något riktig mening, men tycker ändå det är en kategoriskillnad.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in