2020-03-11, 17:32
Medlem
Jag frundras ver att Apoteketsbolagets Centrallaboratorium i Kungens Kurva inte kan brja tillverka handsprit i stor skala? Har sjlv arbetat dr en gng i tiden och tror att det skulle vara mjligt. Vissa enskilda apotek i Finland har brjat tillverka desinfektionsmedel sjlva(tex Jakobstad)
En liten ot-tanke bara.
Citera
2020-03-11, 23:08
Moderator
WirelessGkit2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av AcS
Vnta vnta. Var fr man tag i 60% sprit?

I vrigt hller jag med dig, att denna 60% skall inte spdas. Man kan mjligen tillstta ngot, glycerol, luktmne s, men inte spdas.

Man blandar till den av ngon starkare sprit. (typ spolarvtska, kldbrarmedium, k-sprit) Fast jag skulle inte rekommendera ngon att ens prova expressens idiotrecept. Det r fel p det, helt enkelt.
Citera
2020-03-13, 14:01
Medlem
Jag sitter hr med en tvlpump innehllandes isopropanol och aloe vera-gel... men den lses inte upp utan ser lite ut som om man skulle ha runkat ner i en skvtt vatten. Frgan r... varfr lses den inte upp och vad ska jag ha istllet om jag inte fr tag p glycerin?
Citera
2020-03-13, 19:14
Medlem
Jag har kpt ett 3-pack spolarvtska , dvs 12 liter. Kostade 99 kronor 👍
Blanda i lmpliga flaskor med lite vatten flytande tvl + vatten.
Citera
2020-03-13, 19:41
Medlem
Sprit i ngon form gr vl alltid att f tag p p macken eller s (T-rd, T-frys, spisbrnsle eller s?) Om det gller att gelatinera den har jag en id (som jag inte prvat): ls litet aluminium i stark natriumhydroxidlsning (Varning! Hftig reaktion med vtgasutveckling!) och tillstt reaktionsprodukten till spriten. Stll drefter pH till neutralt med valfri syra. Resultatet borde bli en gel (jag stadkom ofrivilligt en del sdana d jag gjorde mina laborationer p hgskolan!)

De optimala proportionerna kan ngon experimentvillig kanske prova ut?
Citera
2020-03-13, 22:09
Medlem
Kp en flaska t-rd. Markera fyllnadsnivn. Hll ut 2 dl ur flaskan. Fyll p vatten till markeringen du nyss gjorde. Pytsa i lite glycerol (1-2 msk) fr hudens skull. Done!
Citera
2020-03-14, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
Jag frundras ver att Apoteketsbolagets Centrallaboratorium i Kungens Kurva inte kan brja tillverka handsprit i stor skala? Har sjlv arbetat dr en gng i tiden och tror att det skulle vara mjligt. Vissa enskilda apotek i Finland har brjat tillverka desinfektionsmedel sjlva(tex Jakobstad)
En liten ot-tanke bara.

Spinner vidare p din OT hur kan det fortfarande vara brist p ngot som kan tillverkas relativt enkelt r ju bara att ka produktionen.
Citera
2020-03-14, 12:51
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Big-Daddy
Fitta inte dig. Sdana hr trdar r bra d det finns olika varianter av formeln och r d bra som diskussionsunderlag. S passa dig jvligt noga grabben med attityden.
True that, reagerade ocks p det!
Annan grej:
- En gng fr alla, r T-rd detsamma som Etanolflaskan man kan kpa i professionella mlareaffrer?
En grej vet jag, frdiga resultatet ska hlla 60-70% sprithalt.
Citera
2020-03-14, 12:56
Medlem
jack.danielss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rantaplan
En liten ot-tanke bara.

Precis, s jvla avancerat kan det inte vara! Tnk p att myndigheter som ansvarar fr snt hr inte ens kan tvinga producenter att tillverka handsprit. Vad hnder den dagen d det r p riktigt allvar?
Citera
2020-03-14, 13:11
Medlem
DragonOnWall8s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av WirelessGkit2
Man blandar till den av ngon starkare sprit. (typ spolarvtska, kldbrarmedium, k-sprit) Fast jag skulle inte rekommendera ngon att ens prova expressens idiotrecept. Det r fel p det, helt enkelt.
Kom igen nu, Spolarvtska eller T-rd?
r spolarvtska verkligen 90% alkohol (koncentrerat)?

Citat:
Ursprungligen postat av fomi
Jag sitter hr med en tvlpump innehllandes isopropanol och aloe vera-gel... men den lses inte upp utan ser lite ut som om man skulle ha runkat ner i en skvtt vatten. Frgan r... varfr lses den inte upp och vad ska jag ha istllet om jag inte fr tag p glycerin?
Lste att inte alla aloe vera gel r lmpliga.

Citat:
Ursprungligen postat av Angelofeverything
Jag har kpt ett 3-pack spolarvtska , dvs 12 liter. Kostade 99 kronor 👍
Blanda i lmpliga flaskor med lite vatten flytande tvl + vatten.
99 spnn.. knappast koncentrerat d?!

Citat:
Ursprungligen postat av Nakkvarr
Sprit i ngon form gr vl alltid att f tag p p macken eller s (T-rd, T-frys, spisbrnsle eller s?) Om det gller att gelatinera den har jag en id (som jag inte prvat): ls litet aluminium i stark natriumhydroxidlsning (Varning! Hftig reaktion med vtgasutveckling!) och tillstt reaktionsprodukten till spriten. Stll drefter pH till neutralt med valfri syra. Resultatet borde bli en gel (jag stadkom ofrivilligt en del sdana d jag gjorde mina laborationer p hgskolan!)

De optimala proportionerna kan ngon experimentvillig kanske prova ut?
Wow, helst inte.. lter som en Malm-balkong boom..

Citat:
Ursprungligen postat av Kriminalen-nu
Kp en flaska t-rd. Markera fyllnadsnivn. Hll ut 2 dl ur flaskan. Fyll p vatten till markeringen du nyss gjorde. Pytsa i lite glycerol (1-2 msk) fr hudens skull. Done!
Var kper du glycerol, apoteket?
Citera
2020-03-14, 13:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8
Kom igen nu, Spolarvtska eller T-rd?
r spolarvtska verkligen 90% alkohol (koncentrerat)?

Lste att inte alla aloe vera gel r lmpliga.

99 spnn.. knappast koncentrerat d?!

Wow, helst inte.. lter som en Malm-balkong boom..

Jo var koncentrerad, 3-pack inplastade dunkar.
Kpte p lantmnnen, kpte ven 2 bamsetuber helosansalva dr.😉
Citera
2020-03-14, 13:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DragonOnWall8

Just det. Hobbyaffrer typ Panduro har ocks.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in