2020-03-10, 17:45
Medlem
jbswebecks avatar
Hej med tanke på allt som händer nu så tänker jag införskaffa en enkel radio som går på batterier.
Den ska va mycket enkel enbart för att kunna få uppdateringar när det råder typ undantagstillstånd så att man måste isolera sig.

Förhoppningsvis kommer det att finnas el men jag gissar på att det första som försvinner är internet.

Funderar på en sån här https://www.netonnet.se/art/ljud-bil.../227541.12171/
Senast redigerad av jbswebeck 2020-03-10 kl. 17:51.
Citera
2020-03-10, 17:49
Medlem
Du bör ha en med starkare strömstyrka så att du kan släppa den i badkaret och få ett snabbt slut när zombisarna bankar på dörren.

Men annars ser den väl bra ut?
Citera
2020-03-10, 18:06
Medlem
ArgusOnes avatar
Ganska dyr för att kallas billig. Kolla Lightinthebox eller andra billiga sajter som Fyndiq, Shopping4net etc. Tror du hittar en runt 100 kr.
Citera
2020-03-10, 18:37
Medlem
borrizs avatar
För det priset borde du kunna få en riktig vevradio.
Citera
2020-03-10, 18:59
Medlem
Varför inte använda sig av en gammal mobil med radio som har bra batteritid och liten förbrukning p.g.a. av bl.a. hörsnäcka? Det krävs inget SIM-kort för att radion ska fungera men den kan likväl vara en reserv för detta.
Citera
2020-03-10, 19:21
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KamratBlue
Varför inte använda sig av en gammal mobil med radio som har bra batteritid och liten förbrukning p.g.a. av bl.a. hörsnäcka? Det krävs inget SIM-kort för att radion ska fungera men den kan likväl vara en reserv för detta.

Har tyvärr inte kvar mobiler som är så gamla flyttade för nått år sedan och då åkte allt gammal ut.
Citera
2020-03-10, 19:36
Medlem
321js avatar
https://www.teknikproffset.se/Sport-...4aAmDjEALw_wcB

https://www.biltema.se/kontor---tekn...dio-2000041179
Senast redigerad av 321j 2020-03-10 kl. 19:40.
Citera
2020-03-10, 20:14
Medlem
Stockholmsjevels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av borriz
För det priset borde du kunna få en riktig vevradio.

Absolut och det är just en vevradio man bör ha i krissituationer. Lyssnar man dagligen är det en annan sak..
Citera
2020-03-10, 20:39
Medlem
Det är ju inte fel att vara förberedd på fler katastrofer än den som möjligen kan uppstå med coronaviruset, men för tillfället ser jag ingen större anledning att utgå från att el, vatten och internet kommer att sluta fungera generellt. Visst kan det bli störningar, det kan det ju alltid, och om tillräckligt många måste isoleras av någon anledning så kan ju störningarna bli längre.

Vad gäller specifikt radio så skulle jag, om man nu skall utgå från ett skräckscenario där samhället har slutat fungera, så skulle jag absolut valt en radio med vev: den kan du ladda så länge du själv har energi att röra dig. Och om du inte har energi kvar att röra dig så behöver du inte höra de senaste nyheterna. Jag köpte själv Civilförsvarsförbundet vevradio för ett antal år sedan. De har bytt modell nu, så den de säljer nu är digital, medan den jag har är analog (dvs man vrider på ett vred för att byta kanal, och vredet är litet och känsligt).

För att ha under en av mina resor har jag också en liten batteriradio. Den kan lyssna på mer än bara FM-bandet, men det lär vara FM som är intressantast i Sverige. Den kan stå länge oanvänd utan att dra särskilt på batterierna, och går att driva via USB-porten i radion. Den kan dock inte användas för att ladda andra prylar.

Slutligen har jag också en surfplatta med inbyggd FM-radio. En nackdel med den är att den använder jordledningen i hörlurarna som antenn, vilket betyder att den inte funkar utan inpluggade hörlurar. Med andra ord blir den värdelös om hörlurarna kommer bort eller går sönder. I alla fall om man vill lyssna på radio. En fördel med den är att den går att ladda via USB, och det går att göra med solceller, vilket kan vara bra om man inte har ström från de vanliga källorna.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in