Det är ju inte fel att vara förberedd på fler katastrofer än den som möjligen kan uppstå med coronaviruset, men för tillfället ser jag ingen större anledning att utgå från att el, vatten och internet kommer att sluta fungera generellt. Visst kan det bli störningar, det kan det ju alltid, och om tillräckligt många måste isoleras av någon anledning så kan ju störningarna bli längre.
Vad gäller specifikt radio så skulle jag, om man nu skall utgå från ett skräckscenario där samhället har slutat fungera, så skulle jag absolut valt en radio med vev: den kan du ladda så länge du själv har energi att röra dig. Och om du inte har energi kvar att röra dig så behöver du inte höra de senaste nyheterna. Jag köpte själv Civilförsvarsförbundet vevradio för ett antal år sedan. De har bytt modell nu, så
den de säljer nu är digital, medan den jag har är analog (dvs man vrider på ett vred för att byta kanal, och vredet är litet och känsligt).
För att ha under en av mina resor har jag också en liten
batteriradio. Den kan lyssna på mer än bara FM-bandet, men det lär vara FM som är intressantast i Sverige. Den kan stå länge oanvänd utan att dra särskilt på batterierna, och går att driva via USB-porten i radion. Den kan dock inte användas för att ladda andra prylar.
Slutligen har jag också en surfplatta med inbyggd FM-radio. En nackdel med den är att den använder jordledningen i hörlurarna som antenn, vilket betyder att den inte funkar utan inpluggade hörlurar. Med andra ord blir den värdelös om hörlurarna kommer bort eller går sönder. I alla fall om man vill lyssna på radio. En fördel med den är att den går att ladda via USB, och det går att göra med solceller, vilket kan vara bra om man inte har ström från de vanliga källorna.