• 1
  • 2
2020-03-10, 16:52
Medlem
Hej, som min rubrik lyder går det att ansöka om skuldsanering utan betalningsanmärkning. Saken är den att mycket har förändrats i livet både ekonomi osv. Så sista året så här jag vänt varenda en krona o är max belånad plus mer, jag går back varje månad och det tar emot som fan

Tack på förhand
Citera
2020-03-10, 16:56
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av anakai
Hej, som min rubrik lyder går det att ansöka om skuldsanering utan betalningsanmärkning. Saken är den att mycket har förändrats i livet både ekonomi osv. Så sista året så här jag vänt varenda en krona o är max belånad plus mer, jag går back varje månad och det tar emot som fan

Tack på förhand
Så länge du betalar så har du ingen skuld ju?
Citera
2020-03-10, 17:05
Medlem
warfighters avatar
Citat:

Tack på förhand

Ta en titt på den här sidan, det är hjälp man kan få innan man brakar ner i helvetet. Jag tycker det är bra att du kämpar, heder åt dig!

https://www.konsumentverket.se/om-ko...uldradgivning/
Citera
2020-03-10, 17:24
Medlem
Lägger till ytterligare en länk med information

https://www.kronofogden.se/kanintebe...dsanering.html

Du kan alltid ansöka, det värsta du kan få är ju ett nej.
I korthet så behöver bland annat följande vara uppfyllt: skulderna vara så stora att du inte kan betala tillbaka dem under överskådlig tid, det får inte vara fråga om tillfälliga problem och du skall ha försökt lösa situationen själv.

Rent personligt så gör du helt rätt som försöker lösa det hela innan du får betalningsanmärkningar, och det vore konstigt om man skulle straffas för det, här har jag dock tyvärr ingen källhänvisning på att det är så.

Citat:

Tack på förhand
Citera
2020-03-10, 17:24
Bannlyst
Det går alltid att ansöka om skuldsanering, kostar inget.
Nu berätta du lite för lite om din situation så svårt att säga.
Om du har en tillfällig svacka i ekonomin så knappast skuldsanering.
Mina uppgifter nedan är kanske inte dagsaktuella men

a) krävs att skulderna har några år på nacken. Skulderna får inte ha uppkommit genom brottslig verksamhet (exv skadestånd)
Det går liksom inte att ha spenderbyxorna på sej och ta massa lån och sen nästa vecka springa till kronis och ansöka om skuldsanering.

b) du måste ha gjort allt som står i din makt för att själv lösa problemet.

c) du måste vara "kvalificerat insolvent" som det heter på byråkratspråk, innebär helt enkelt att du inte inom överskådlig tid blir skuldfri trots dina ansträngningar. Kan t ex vara att du har så stor skuld att du inte ens klarar att betala räntorna trots dina betalningar och skuldberget växer.

Mina uppgifter är som sagt 10-15 år gamla.
Men var inte rädd för att ta kontakt med kronofogden. Det många inte förstår är att i kronofogdens uppdrag ingår även att hjälpa folk, bl a med rådgivning. De är inga elaka sadister som jagar folk.

Alla dessa "kvalificerad insolvens" etc. är bedömningsfrågor, "gummiparagrafer", och kan tolkas rätt fritt. Har du tur får du en kronofogde som är schysst (tror jag de flesta är faktiskt).
Citera
2020-03-10, 17:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av WTFSTHLM
Så länge du betalar så har du ingen skuld ju?

What?
Citera
2020-03-10, 18:09
Avstängd
WTFSTHLMs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Piggypigglet
What?
Jag var snabb där, menade att om ingen skuld hos KFM finns så är det väl svårt att få skuldsanering. Men jag kan ha fel.
Citera
2020-03-10, 18:35
Medlem
SlinkyBlackDresss avatar
Endast skulder som har gått till inkasso tas med i en skuldsanering.
Citera
2020-03-10, 18:42
Medlem
Pungspark..s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlinkyBlackDress
Endast skulder som har gått till inkasso tas med i en skuldsanering.

Absolut inte. Varför skriver du i ett ämne du inte vet något om?
Citera
2020-03-10, 18:45
Medlem
SlinkyBlackDresss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pungspark..
Absolut inte. Varför skriver du i ett ämne du inte vet något om?

För att jag har precis avslutat en skuldsanering och de skulder jag hade som inte hunnit gått till inkasso togs inte upp i saneringen.
Citera
2020-03-11, 00:35
Medlem
Alla skulder ingår i en skuldsanering. Och de behöver inte alls ha några år på nacken. Kan vara dagsfärska nästan ovh de behöver inte ha gått till varken inkasso eller kronofogden. Du behöver inte ha några anmärkningar överhuvudtaget.
Citera
2020-03-11, 02:16
Medlem
Strongmanx2s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SlinkyBlackDress
För att jag har precis avslutat en skuldsanering och de skulder jag hade som inte hunnit gått till inkasso togs inte upp i saneringen.

Fast det där du säger stämmer inte.
Alla statliga skulder t ex går direkt till Kronofogden utan att passera något inkassobolag.
Även privata skulder kan drivas in med Kronofogden utan att blanda in något inkassobolag.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in