• 1
  • 2
2020-03-08, 17:04
Medlem
Behöver man koka frusna blåbär innan man äter dem eller bakar med dem? Det var väl bara hallon det gällde har jag förstått det som.

Har letat på internet efter info, men alla säger olika. Hur gör ni?
Citera
2020-03-08, 17:05
Medlem
Nej, det behövs inte. Livsmedelsverket är en bra källa om man har funderingar på livsmedel. https://fragor.livsmedelsverket.se/o...och-andra-bar/
Citera
2020-03-08, 17:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bellanbob
Nej, det behövs inte. Livsmedelsverket är en bra källa om man har funderingar på livsmedel. https://fragor.livsmedelsverket.se/o...och-andra-bar/
Jo jag läste där också.
Citera
2020-03-08, 17:57
Medlem
Äter blåbär flera gånger i veckan, de stora är fantastiskt goda.
Blåbären behöver inte kokas, bara att tina och äta.
Citera
2020-03-08, 17:59
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Decemberdag
Äter blåbär flera gånger i veckan, de stora är fantastiskt goda.
Blåbären behöver inte kokas, bara att tina och äta.
Känns som man vill skölja dem iallafall? Eller är jag kanske tramsig. Vilken sort köper du, tänkte märke? Ja, blåbär är supergott.
Citera
2020-03-08, 18:07
Medlem
Starobrnos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt
Känns som man vill skölja dem iallafall? Eller är jag kanske tramsig. Vilken sort köper du, tänkte märke? Ja, blåbär är supergott.
Rävskit kan sprida dvärgbandmask som gör att du kan dö av det. Att skölja är inte fel för blåbär från skogen.
Citera
2020-03-08, 18:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno
Rävskit kan sprida dvärgbandmask som gör att du kan dö av det. Att skölja är inte fel för blåbär från skogen.
Nä tänkte skölja utländska bär kan ju vara bra iallafall. Visst, det kanske inte behövs när de tinar upp men, äh. Det känns lite bättre på nåt vis
Citera
2020-03-08, 18:47
Medlem
Tvonds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Starobrno

Väldigt ovanligt med dvärgbandmask i Sverige har väl endast påträffats ett antal ggr.
Citera
2020-03-08, 19:50
Medlem
makduis avatar
De är redan skölja eller så finns inga rävar omkring blåbärna där de plockar.
Citera
2020-03-09, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tvond
Väldigt ovanligt med dvärgbandmask i Sverige har väl endast påträffats ett antal ggr.
Brukar inte alltid skölja blåbären om jag plockat dem själv här, har ätit dem direkt i skogen många ggr.
Citera
2020-03-09, 17:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av makdui
De är redan skölja eller så finns inga rävar omkring blåbärna där de plockar.
Känns ju ändå bättre att skölja dem.
Citera
2020-03-10, 19:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Smultronettt

Köper alltid ICAs odlade blåbär - stora och saftiga! Finns i pappersförpackning i frysdisken.
De små vanliga blåbären är inget vidare goda i jämförelse tycker jag.

Sköljer aldrig, har inte ens kommit på tanken trots att jag är väldigt noggrann med renlighet😎
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in