2020-03-08, 16:52
Medlem
Hej flashback!

Jag undrar varför så många här och på andra ställen uttrycker så elaka åsikter om den välutbildade statsepidemiologen och ämbetsmannen Anders Tegnell. Därtill, ni som utrycker dessa åsikter, vad har ni för kompetens? Tegnell är avdelningschef och statsepidemiolog på folkhälosmyndigheten och har därigenom mer insikt och kunskap än vad någon annan i Sverige har. Han har även varit avdelningschef på smittskyddsinstitutet. Läkarexamen avlade han vid Lunds universitet. Jag har stort förtroende för hans bedömningar.

Det tål att upprepas att det inte sker någon spridning i samhället och att FHMs bedömningar har hittills visat sig vara korrekta.

Så nu undrar jag, varför underminerar ni ämbetet och myndighetens förtroende genom att ständigt ljuga och förtala Anders Tegnell? Varför denna ilska och denna hårda ton i debatten?

Väl mött,
Nils.
2020-03-08, 16:58
Medlem
TheHmms avatar
Han hostar i handen.
2020-03-08, 17:01
Medlem
Reservations avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Han hostar i handen.

Haha, helt otroligt.

Jag får ett väldigt oseriöst intryck utav honom, och hans bedömningar är helt felaktiga. Hans uttalande där han säger ''Jag tror det värsta nu är över'' för tre dagar sedan är under all kritik.
https://omni.se/tegnell-om-virusfall...-over/a/zG1Aq9
2020-03-08, 17:01
Medlem
Bongomans avatar
Han säger saker som varken WHO eller andra länders myndigheter kan hålla med om. Han har delvis rätt men man kan inte dumförklara andra länder genom att säga något helt annat. Men det är typiskt svenskt. Vi vet alltid bäst och alla andra har fel.

Ingen bra start på karriären genom att rulla in med ett inlägg som lika gärna kunde komma från Sanningsministeriet.
2020-03-08, 17:02
Medlem
Det är inte obefogat. Han borde aldrig fått tjänsten. Visar bara på vilket förfall våra myndigheter befinner sig i.
2020-03-08, 17:06
Medlem
Termos99s avatar
För det första är jag inte arg på honom, och kritik mot hand handläggande, resonemang och verklighetsbeskrivning finns redan här om du är nyfiken.

Utan att upprepa dessa eller klippa och klistra tror jag det handlar om något så enkelt som förtroende, han inger inte förtroende, han kan vara världens mest kompetenta men hans förmåga till kommunikation kanske inte är lika bra?

Det är givetvis högst subjektivt och något många politiker och myndighetspersoner har haft problem med, de "upplevs" inte genuina och/eller ärliga. Eller som jag upplever honom på TV, inte som att han talar till, utan ned till.

2020-03-08, 17:10
Medlem
henrikos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av NilsAT56
Det tål att upprepas att det inte sker någon spridning i samhället

Huruvida det sker smittospridning i samhället idag kan varken du eller Anders veta förrän om 14 dagar.

Vi har sett hur det skett ett utbrott i Italien nu, som väl får anses jämförbart med Sverige. Vi vet också att de i Sydkorea har fått fram en siffra på att 60% av de som smittas där blir smittade via allmänheten, liksom helt random via okända vägar, som smittspårning inte kan fånga upp.
2020-03-08, 17:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheHmm
Han hostar i handen.

Jag gissar att det beroende på att han inte ville göra en stor grej av det hela och därför diskret hostade i händerna. Att klanka ner på sådant är en del av mobbningskampanjen som riktats mot Tegnell.
2020-03-08, 17:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Reservation
Haha, helt otroligt.

Jag får ett väldigt oseriöst intryck utav honom, och hans bedömningar är helt felaktiga. Hans uttalande där han säger ''Jag tror det värsta nu är över'' för tre dagar sedan är under all kritik.
https://omni.se/tegnell-om-virusfall...-over/a/zG1Aq9

Ja, med all sannolikhet är det värsta över nu. Smittspårningen och andra myndigheter har gjort ett enastående arbete. Troligtvis kommer vi se en kraftig minskning i antalet smittade till följd av detta.
2020-03-08, 17:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Han säger saker som varken WHO eller andra länders myndigheter kan hålla med om. Han har delvis rätt men man kan inte dumförklara andra länder genom att säga något helt annat. Men det är typiskt svenskt. Vi vet alltid bäst och alla andra har fel.

Ingen bra start på karriären genom att rulla in med ett inlägg som lika gärna kunde komma från Sanningsministeriet.

Vad syftar du på? Det som Anders säger helt i linje med vad den moderna forskningen förordar. Det finns inga belägg för att karantän skulle vara ett effektivt sätt att bekämpa smittspridningen av coronavirus.
2020-03-08, 17:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av batteridrift
Det är inte obefogat. Han borde aldrig fått tjänsten. Visar bara på vilket förfall våra myndigheter befinner sig i.

Anders Tegnell är den bäst lämpade mannen i hela Sverige att leda arbetet. Ingen annan har den expertis och bakgrund som Tegnell. Han har stor och lång erfarenhet inom relevanta områden.
2020-03-08, 17:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av henriko
Huruvida det sker smittospridning i samhället idag kan varken du eller Anders veta förrän om 14 dagar.

Vi har sett hur det skett ett utbrott i Italien nu, som väl får anses jämförbart med Sverige. Vi vet också att de i Sydkorea har fått fram en siffra på att 60% av de som smittas där blir smittade via allmänheten, liksom helt random via okända vägar, som smittspårning inte kan fånga upp.

Vi har ingen smittspridning i samhället. De få nya fall vi har kan kopplas till tidigare kända fall.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in