• 1
  • 2
2020-03-08, 12:39
Medlem
Hej,

Jag har läst att om man planerar att bo utomlands ett år eller mer ska man anmäla detta till Skatteverket. Vad händer om man glömt denna regel och gör det något år senare?

Jag har ingen väsentlig anknytning till Sverige.

Jag är folkbokförd på min morsas bostad. Förutom det har jag bedrivit AB företag i Sverige under 2 år som nu är nedlagt och skattat för.

Behöver jag bara fylla in en blankett att jag flyttat utomlands? något mer skatteverket kan undra eller vilja undersöka?
Citera
2020-03-08, 13:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av gunpas
Hej,

Jag har läst att om man planerar att bo utomlands ett år eller mer ska man anmäla detta till Skatteverket. Vad händer om man glömt denna regel och gör det något år senare?

Jag är folkbokförd på min morsas bostad. Förutom det har jag bedrivit AB företag i Sverige under 2 år som nu är nedlagt och skattat för.

Behöver jag bara fylla in en blankett att jag flyttat utomlands? något mer skatteverket kan undra eller vilja undersöka?

Du hittar blankett för det på skatteverkets hemsida, för skattemässig hemvist finns det ytterligare en blankett på deras hemsida som du fyller i.
Citera
2020-03-08, 13:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av femtaliess
Du hittar blankett för det på skatteverkets hemsida, för skattemässig hemvist finns det ytterligare en blankett på deras hemsida som du fyller i.

ok men hemvist intyg gäller bara vid aktietutelningar vid företag? Trodde bara man behövde fylla i blanketten för utskrivning i Sverige?
Citera
2020-03-08, 14:10
Medlem
Citat:
ok men hemvist intyg gäller bara vid aktietutelningar vid företag? Trodde bara man behövde fylla i blanketten för utskrivning i Sverige?

Det beror nog lite på. Jag fick fylla i en blankett, tror den heter 4350, där man uppger varifrån man får sina inkomster. Som du vet vill ju gärna Magdalena Andersson ha så mycket som möjligt av dina pengar i skatt. Handläggningstiden för blankett 4350 är ganska lång, i mitt fall tog det närmare 4 månader för att få ett beslut
Citera
2020-03-08, 22:53
Medlem
Flyttar Du ut ur Sverige skall Du anmäla det igenom att fylla ut blanketten, enkelt för privatpersoner! De vill ha din nya adress om det skall göras upp om skatter på tex pensioner etc. Om du inte vill ha något med Sverige att göra skriv då plats de Concorde, 56, Punta umbria (huelva) Espana eller vad f som helst! Men då du behöver nytt pass måste du till Sverige, numera! Passet kan lämnas ut på ambassader eller på konsul kontor , men EJ söka nytt!
Citera
2020-03-09, 08:56
Medlem
ok, men vad händer om jag redan bott utomlands ett par år och vill skriva ut mig i efterhand? Är det lika lätt som att fylla i en blankett som privatperson?
Citera
2020-03-09, 09:45
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Hej,

Citat:
ok, men vad händer om jag redan bott utomlands ett par år och vill skriva ut mig i efterhand? Är det lika lätt som att fylla i en blankett som privatperson?

Sett ur Skatteverkets synpunkt bor du i Sverige, du är folkbokförd här.

Du bör tänka på att du är skattskyldig i Sverige för alla inkomster i hela världen så länge du är folkbokförd här eller har annan anknytning till Sverige, lite förenklat. Du bör med andra ord inte visa att du har bott eller tjänat pengar utomlands.

Har du deklarerat i Sverige när du har bott utomlands?
Citera
2020-03-09, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Sett ur Skatteverkets synpunkt bor du i Sverige, du är folkbokförd här.

Du bör tänka på att du är skattskyldig i Sverige för alla inkomster i hela världen så länge du är folkbokförd här eller har annan anknytning till Sverige, lite förenklat. Du bör med andra ord inte visa att du har bott eller tjänat pengar utomlands.

Har du deklarerat i Sverige när du har bott utomlands?

ok, jag har bara deklarerat för mitt AB företag som var aktivt under 2 år i Sverige och där blev all bokföring och deklarationer inskickade innan företaget lades ner. Inga vinster togs ut.

Vad kan det innebära?
Senast redigerad av gunpas 2020-03-09 kl. 10:16.
Citera
2020-03-09, 10:28
Medlem
trottwells avatar
Citat:
ok, jag har bara deklarerat för mitt AB företag som var aktivt under 2 år i Sverige och där blev all bokföring och deklarationer inskickade innan företaget lades ner. Inga vinster togs ut.

Vad kan det innebära?

Har du tagit ut någon lön från bolaget? Att det inte togs ut någon vinst betyder inte att det inte togs ut någon lön.

Har du fått några påminnelser om att deklarera?

Har du blivit skönstaxerad?

Du har naturligtvis rätt att flytta utomlands även om du inte har deklarerat på några år, men det kan uppstå en del frågor om dina deklarerationer och vad du har levt på de senaste åren.
Senast redigerad av trottwell 2020-03-09 kl. 10:40.
Citera
2020-03-09, 10:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell
Har du tagit ut någon lön från bolaget? Att det inte togs ut någon vinst betyder inte att det inte togs ut någon lön. Nej

Har du fått några påminnelser om att deklarera? Nej

Har du blivit skönstaxerad? Nej

Du har naturligtvis rätt att flytta utomlands även om du inte har deklarerat på några år, men det kan uppstå en del frågor om dina deklarerationer och vad du har levt på de senaste åren.

Så det finns stor chans att skatteverket kommer kolla min bakgrund när jag skickar in blanketten för utskrivning i Sverige?
Citera
2020-03-09, 11:18
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Så det finns stor chans att skatteverket kommer kolla min bakgrund när jag skickar in blanketten för utskrivning i Sverige?

Hur stor risken är kan jag inte bedöma.

Om du inte har fått påminnelser om att deklarera och inte blivit skönstaxerad då bedömer jag risken som liten.
Citera
2020-03-10, 03:38
Medlem
Citat:

Det är nog lugnt. Jag har inte hört ett ord från dem på tio år efter att jag skrev ut mig. Och jag hade bott utomlands i flera år när jag skrev ut mig. Samma sak med många vänner.

En del skrev att de ”studerar” när de angav vad de gjorde i utlandet. Jag kan tänka mig att SKV inte finner det lönt att gräva vidare djupt i en fattig utlands students ekonomi. Det kanske väcker mer frågor om man skriver att man driver företag t.ex.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in