2008-01-10, 11:48
Bannlyst
Du r en sann debattfrnde i mnga frgor GH! Tyvrr kan jag inte hlla med dig i din syn p vra norska grannar.

Citat:
Ursprungligen postat av Gammal Hårdrockare

Norge r fult.

Allts...har du rest i Norge? Det finns platser i Norge som tillhr de vackraste i vrlden. Och bor man i skogsfyllda Sverige med sina enformiga vgstrckor s blir skillnaden enorm. Fjordarna, bergen och det bljande landskapen i Norge r fantastiska och klassar ut Sverige utan motstnd.

Citat:
Norge r efterblivet.

Vet inte riktigt vad du syftar p dr...

Citat:
Norge har ett ljligt och omanligt sprk.

Nja...det r klart...inte skulle man vilja hra Clintan bryta p ngon sjungande norsk dialekt....men samtidigt tycker jag att norskan lter s jkla vnlig och tillmtesgende s jag har svrt att inte gilla den.

Citat:
Inga sevrdheter.

Hr hnvisar jag till frsta punkten. Hela den fantastiska norska naturen r en stor sevrdhet. Det finns utsiktsplatser som tar andan ur en. Res t ex till Geiranger och frdas kring de trakterna - Trollstigen, Dalsnibba och andra makalsa upplevelser.

Citat:
Inga stder att tala om (Deras huvudstad och tillika strsta stad r mindre n Gteborg!)

Stmmer. Men Stockholm, som s mnga verkar tro r en vrldsmetropol, r i internationella sammanhang inte mycket mer att hurra fr. Vi har, helt enkelt, inga stora stder i Skaninavien s det handlar mer om att vara mer eller mindre halvdan.

Citat:
Det r dyrt.

Dr ger jag dig 100 % rtt! Man baxnar nr man ppnar plnboken i detta oljeberikade land.

Citat:
De gillar att ka skidor.

Hellre ser jag dagens ungdomar i skidbackarna n att de glider omkring i city med sprayburkarna.

Citat:
De r hgljudda som italienare och korkade som... ja just det, norrmn!

Aningen mer hgljudda n svenskar r dom nog. Men, n en gng, dom r det p ett trevligt och inbjudande stt. Jmfr med mellanstern-gngens brlande och tjattrande.

Citat:
De r lata.

r dom? I mina gon r dom varken mer eller mindre lata n genomsnitts-svennen.

Citat:
De kkar mycket sill, valktt och liknande gr.

Norges matkultur r nog en del i sig. Jag har svrt att njuta nr jag besker deras restauranger. Om det beror p ovana vid andra tillagningstraditioner eller ej m vara osagt, men jag brukar alltid tnka att "det hr grs godare i Sverige". Men jag kan rekommendera mnga av deras kycklingrtter.

Citat:
Kvinnorna rullar sina egna cigg och ser ut som Zeb Macahan allihop.

Att dom, oftare n oss, rullar sina cigg kan jag leva med. Att brudarna ser ut som Zeb Macahan.....WHAT? Du skmtar vl..? De norska kvinnorna r charmiga, positiva, framt, vlvrdade och mycket vackra. Trots att de tar efter svenskar i mngt och mycket verkar de har skippat en typisk svensk olat: Att gra sig mrkvrdig! Norska damer...mmmm....

Citat:
Uselt vgnt, knappt ngra motorvgar alls och vgtullar verallt.

Frutsttningarna fr vgbyggen i Norge r, av naturliga skl, helt annorlunda n i Sverige. Trots detta har vgarna i dag hgre standard n hemma hos oss. Lite mer svngar - ja, men det lser man nu i raketfart genom att bygga tunnlar verallt i Norge. Lnga tunnlar - den lngsta idag r ver 2 mil! Vgtullarna r enerverande och dyra - trist att man dessutom fr betala fr att ka ut frn vissa stder.

Citat:
Fullstndigt vrdelst vlfrdssystem. Lycka till att bli arbetsls eller sjuk dr!

Ja, det har varit ganska hrt kritiserat internt i landet. Man kan tycka att ett land som gjort sig av med all utlandsskuld skulle kunna satsa mer p sina sjuka.

Citat:
Om det inte regnar s snar det och snar det inte s blser det eller ocks allt p en gng.

Vdret r kanske lite mer omvxlande i Norge, men dom verkar inte lika ofta ha det hr svenska jmngra evighetstillstndet som uppstr ibland nr det r varken fint eller fult vder. Norge har tvrare kast i vdret.

Citat:
De anvnder ylletrjor som sticks och... Toppluvor! Alltid toppluvor.

Men dom gr inte omkring och fryser....
Citera
2008-01-10, 13:14
Medlem
Det r som ovans person skriver. sthlms attityden existerar inte hr
Citera
2008-01-10, 13:17
Medlem
Oslo r ju sknare n Sthlm.
Citera
2008-01-10, 17:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av M2k
Dom har dessutom kvar en stark raggarkultur fortfarande. Kolla invasionen till Strmstad p Skrtorsdagen som r helgdag i Norge. D kommer frsta invasionen med karavaner av norska raggarbilar och lusar ner sta'n, fulla bilar, fulla norrmn, som skriker och skrattar, och kr runt, runt.

Kr en bit uppt i Sverige

http://www.motorveckan.se/
Citera
2008-01-10, 17:53
Medlem
Daineas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Mitchell
Oslo r ju sknare n Sthlm.

Kan inte gra annat n att instmma. Jag trivdes oerhrt bra i Oslo nr jag bodde dr.

Jag tror TS helt enkelt gtt och ftt delirium eller ngot...
Citera
2010-02-22, 19:46
Bannlyst
Inspirerade av trden improviserade jag och en norrman ihop en film en mrk natt i Norges huvudstad.
http://www.youtube.com/watch?v=JlDX6UTMQ34
Citera
2010-02-22, 20:04
Medlem
buntishs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cruelstein
Du r en sann debattfrnde i mnga frgor GH! Tyvrr kan jag inte hlla med dig i din syn p vra norska grannar.

Allts...har du rest i Norge? Det finns platser i Norge som tillhr de vackraste i vrlden. Och bor man i skogsfyllda Sverige med sina enformiga vgstrckor s blir skillnaden enorm. Fjordarna, bergen och det bljande landskapen i Norge r fantastiska och klassar ut Sverige utan motstnd.

Vet inte riktigt vad du syftar p dr...

Nja...det r klart...inte skulle man vilja hra Clintan bryta p ngon sjungande norsk dialekt....men samtidigt tycker jag att norskan lter s jkla vnlig och tillmtesgende s jag har svrt att inte gilla den.

Hr hnvisar jag till frsta punkten. Hela den fantastiska norska naturen r en stor sevrdhet. Det finns utsiktsplatser som tar andan ur en. Res t ex till Geiranger och frdas kring de trakterna - Trollstigen, Dalsnibba och andra makalsa upplevelser.

Stmmer. Men Stockholm, som s mnga verkar tro r en vrldsmetropol, r i internationella sammanhang inte mycket mer att hurra fr. Vi har, helt enkelt, inga stora stder i Skaninavien s det handlar mer om att vara mer eller mindre halvdan.

Dr ger jag dig 100 % rtt! Man baxnar nr man ppnar plnboken i detta oljeberikade land.

Hellre ser jag dagens ungdomar i skidbackarna n att de glider omkring i city med sprayburkarna.

Aningen mer hgljudda n svenskar r dom nog. Men, n en gng, dom r det p ett trevligt och inbjudande stt. Jmfr med mellanstern-gngens brlande och tjattrande.

r dom? I mina gon r dom varken mer eller mindre lata n genomsnitts-svennen.

Norges matkultur r nog en del i sig. Jag har svrt att njuta nr jag besker deras restauranger. Om det beror p ovana vid andra tillagningstraditioner eller ej m vara osagt, men jag brukar alltid tnka att "det hr grs godare i Sverige". Men jag kan rekommendera mnga av deras kycklingrtter.

Att dom, oftare n oss, rullar sina cigg kan jag leva med. Att brudarna ser ut som Zeb Macahan.....WHAT? Du skmtar vl..? De norska kvinnorna r charmiga, positiva, framt, vlvrdade och mycket vackra. Trots att de tar efter svenskar i mngt och mycket verkar de har skippat en typisk svensk olat: Att gra sig mrkvrdig! Norska damer...mmmm....

Frutsttningarna fr vgbyggen i Norge r, av naturliga skl, helt annorlunda n i Sverige. Trots detta har vgarna i dag hgre standard n hemma hos oss. Lite mer svngar - ja, men det lser man nu i raketfart genom att bygga tunnlar verallt i Norge. Lnga tunnlar - den lngsta idag r ver 2 mil! Vgtullarna r enerverande och dyra - trist att man dessutom fr betala fr att ka ut frn vissa stder.

Ja, det har varit ganska hrt kritiserat internt i landet. Man kan tycka att ett land som gjort sig av med all utlandsskuld skulle kunna satsa mer p sina sjuka.

Vdret r kanske lite mer omvxlande i Norge, men dom verkar inte lika ofta ha det hr svenska jmngra evighetstillstndet som uppstr ibland nr det r varken fint eller fult vder. Norge har tvrare kast i vdret.

Men dom gr inte omkring och fryser....

Hller med i mngt och mycket.. Sen ska vi inte heller glmma att dom inte har ngot sunkit jvla arbetsfrmedlingen som vi har i Sverige. tog 2 arbetsdagar fr mig att skaffa ett jobb, visserligen ett kortare, men jag fick lite goda vitsord och s med det, s nsta jobb klmde jag ven det p 4arbetsdagar, d var 2dagar sjlvvalt lediga...

Och som sagt, Norges natur och fiske r helt underbar. Funderar fan p att ka dit igen och skaffa jobb ett tag.. Var riktigt kul sist, ven fast det var kortvarigt.. Synd bara att jag fick problem med A-kassan i Sverige vid hemkomsten..

Negativt, nr Norskar blir arga och vill brka skrattar man fr det lter jvligt komisk vilket kan resultera i handgemng. Dyrt satan p allt som r osunt och gott..
Citera
2010-02-25, 16:08
Medlem
Carl-Ann von ss avatar
Vi Nordmn r riktiga karlakarlar.
Citera
2010-03-10, 18:45
Medlem
mothertruckers avatar
Jag r sjlv norrman, men uppvuxen i Sverige. Dock s har jag har bott dr till och frn.
Jag frfasas ver all dynga ni slnger ur er och tnker drfr ge er ngot att tnka p.

Vissa saker kan jag hlla med om som t. ex att det r dyrt. Det r dyrt fr att dom tjnar s inihelvete med pengar dr, och fr att undvika en inflation s mste priserna g upp. Allts, det r inte speciellt dyrt fr en norrman. Men fr Svenne Banan blir det dyrt d den svenska kronan r svag.

Ni ska vara tacksamma fr att Norge har blivit ett s rikt land. Hur mnga Svenskar under 35 har inte prvat lyckan i Norge dom senaste 10 ren? Hela Oslo kryllar ju av svenskar! Sen att dom flesta som ker dit fr "skitjobb" p lager, resturanger, butiksjobb osv. r vl fr att dom flesta r ungdomar och/eller lgutbildade. I Sverige finns fan inga jobb till ungdomar med dom frutsttningarna. Inget jobb dr man kan tjna 20.000NOK i mnaden iaf.

Inga sevrdheter?
Det finns hur mycket som helst att se om man gillar storslagna och varierande landskap, jmfr med Sveriges enformiga skogs- och kermarkslandskap. Oslo r en liten huvudstad med sjukt mycket att bjuda p om man vet vad man r ute efter.
Till Oslo kommer dessutom mnga band/artister som inte stter sin fot i Sverige.

Att ni finner Oslo trkigt r vl fr att ni som ker dit bara umgs med andra svenskar som sitter i sina lgenheter och dricker smuggel.
Ett mycket stort plus r att tjejerna r mycket, mycket snyggare och mer jordnra.
Norrmn r i allmnhet mycket ppnare och trevligare.

Men viktigast av allt...Bete er!
Jag skms ver alla jvla svenskar som ker till Norge(Oslo) och beter sig som om dom vore p Sunny Beach. Super och r otrevliga. Inte konstigt om ni knner er illa behandlade! SKIT SKA SKIT HA!

Slng av er "Storebrorskomplexet", det var 40 r sedan ni var ngot. Lillebror har vxt upp och ger er p kften
Mina frldrar jobbade t er, nu jobbar ni t oss.
Citera
2010-03-16, 17:43
Medlem
Jag r fdd i Sverige, har svensk far och norsk mor. Uppvuxen i Norge och Sverige (Stockholms ln).

Norge r fult. Utan tvekan ett av vrldens vackraste land, ven om Oslo r en skitstad. Bergen r en mellanstor sad (250.000 invnare) som r bra mycket vackrare n ngon svensk stad. Det gller ven min stad (lesund, 45.000 inv, korat till landets vackraste stad flera gnger, ligger vid Geiranger), ja, de flesta stder frutom Oslo. Ett tips: Mycket av Norge (dock inte de absolut vackraste delarna) finns nu p Google Street View.
Norge r efterblivet. Ett av vrldens rikaste lnder. Strre BNP n Sverige med halva befolkningen.
Norge har ett ljligt och omanligt sprk. Det stmmer fr Oslo-dialekten, ja...
Inga sevrdheter. Geirangerfjorden, Hardangerfjorden, Lofoten, Bergen, Tondheim, Oslo (ven om staden r ful), Vigelandsparken, operan i Bjrvika, Stavanger, lesund (Nordens vackraste stad enligt mig), etc, etc, etc.
Inga stder att tala om (Deras huvudstad och tillika strsta stad r mindre n Gteborg!) Oslo r trre n Gbg. Men nda knns Bergen (250.00 i kommunen) strre n Oslo tycker jag, staden r dessutom MYCKET finare, renare och trevligare. Dessutom slipper man i stort sett blattarna. Stockholm r ju inte en storstad heller precis.
Det r dyrt. De hga lnerna gr att man fr mer i fickan nd.
De gillar att ka skidor. Inte alla. I mitt omrde r dom som gillar det nog i minoritet.
De r hgljudda som italienare och korkade som... ja just det, norrmn! Det gller personer frn stlandet.
De r lata. Ngra r det, andra inte.
De kkar mycket sill, valktt och liknande gr. Fel. Lngt frn alla ter produkter frn havet ens en gng i mnaden.
Kvinnorna rullar sina egna cigg och ser ut som Zeb Macahan allihop. Minst lika fina som svenska tjejer, iaf dom som bor utanfr Oslo. Oslo r nog Norges fulaste stad bde nr det gller arkitekturen och kvinnorna.
Uselt vgnt, knappt ngra motorvgar alls och vgtullar verallt. Stmmer. Vgarna i och runt Oslo, Bergen och Trondheim r bra, men politikerna skiter i vriga landet.
Fullstndigt vrdelst vlfrdssystem. Lycka till att bli arbetsls eller sjuk dr! Bttre n i Sverige. Arbetslsa/sjuka kan leva bra och i sjukhusen r i toppklass.
Om det inte regnar s snar det och snar det inte s blser det eller ocks allt p en gng. Det gller ju fr hela Norden.
De anvnder ylletrjor som sticks och... Toppluvor! Alltid toppluvor. Byfnarna kan gra det p vintern, ja.
Citera
2010-03-16, 18:09
Medlem
GH tappade lite trovrdighet nr han pstod att Norge var ett fult land med fula kvinnor. Var det ngot du copypastade frn din trd om Storbritannien, GH?

Ni som sger att Norge r fattigt och efterblivet, kan ni utveckla det lite? Jag har bara varit i Oslo och det var visserligen svindyrt och inte speciellt spnnande, men det kndes inte direkt efterblivet.

Att det r dyrt r ju mestadels ett problem om man inte fr sin ln i NOK.
Citera
2010-03-20, 16:56
Medlem
Hellcats avatar
de kan ta och stoppa upp sina jvla vgtullar i rven.. annars r norge rtt trevlitt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in