2020-03-08, 06:10
Medlem
nickenyfiken25s avatar
Hej, jag är 19 år gammal och har som mål att bli ekonomisktoberoende (som alla andra här omkring). Har inga välbärgade föräldrar eller någon rik släkting som kan boosta mig, utan har börjat nu iår från scratch.

Mitt nuvarande mål är att tjäna ihop 500000kr till 2023. Jag har ingen super lön, utan just nu tjänar ca 18000kr efter skatt varje månad.

Varje månad så sparar jag 10000kr som jag placerar i fonder, jag räknar med en avkastning på 7%. Detta till 2023 kommer ha genererat 500000kr, för mig känns det som ett rimligt mål jag faktiskt kan uppnå. Trotts 500000 på kontot så är jag inte nära att bli ekonomisktoberoende på något plan, utan jag måste upp i en summa på minst 3000000.

Tänkte iallafall kolla om det finns någon som har några bra tips på hur jag kan optimera allt, ska jag investera i en bättre utbildning? Eller har ni något annat förslag?
Citera
2020-03-08, 07:29
Medlem
När anser du att du är ekonomiskt oberoende? 3 miljoner kommer man inte långt med. Du verkar räkna med en garanterad avkastning, men det finns ju inga såna garantier utan du måste räkna med att du väldigt lätt kan förlora det du har satt i aktier.
Har du tänkt att ha en familj och barn? Vill du köpa ditt boende? Hur ser din kalkyl ut för att vara ekonomiskt oberoende? När man blir äldre så stiger oftast ens kostnader. Nu har jag familj och två barn, men vi lägger runt 20 tusen varje månad på våra nödvändiga fasta och rörliga kostnader. Utöver det så kommer fritidsintressen, kläder och dylikt och sparande. Vi får nog ändå anses vara ganska sparsamma.

Just nu är marknaden väldigt svajig på grund av vad som händer med Coronaviruset. Inte lätt att veta vad som kommer att hända. Många tar hem sina vinster och sitter lugnt i båten.

Se till att skaffa dig en bra utbildning som gör att du drar in det dubbla i lön. Det gör att pengarna börjar snurra in snabbare och om du inte lyckas bli ekonomiskt oberoende tillräckligt snabbt så har du en bra lön att fortsätta investera med.
Citera
2020-03-08, 07:45
Medlem
Pungterings avatar
Utbilda dig när du väl har pengarna, om du då känner för det.

En utbildning nu kommer kosta dig nästan en miljon i uteblivet sparande.

Fortsätt gneta på.
Och som redan sagts, tänk på att du ska klara av att ta ut en dräglig summa även när börsen gått ner 50%...

Om du skriver i tusental kronor har vi lättare att se dina summor, speciellt vi som läser på telefon. Blir många nollor annars...
Citera
2020-03-08, 09:29
Medlem
Ekonomiskt oberoende är inte lätt att bli, oavsett vad andra hävdar.
Hade det varit lätt så hade alla varit det.

Du kan inte räkna med att bli det alls. O även om du skulle bli det så tar det tid att komma dit.
3 mille är inte mycket att hänga i granen. Det räcker inte ens till ett hus idag.
Ska du inte äta o leva också?

Du lär få komma upp i summor om minst 8-10 miljoner om du skall räknas som oberoende.

Satsa allt på någon billig aktie. Något som ligger under kronan.
Det är en jävla risktagning o du kan förlora allt men det är nog enda chansen för dig.
Ligg kvar tills den stigit tillräckligt. Detta kan ta 5 år.
De flesta aktier stiger på sikt så var inte så bajsnödig.
Citera
2020-03-08, 09:47
Medlem
llanzs avatar
Du har för stora drömmar pojk.
Citera
2020-03-08, 12:17
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nickenyfiken25
Hej, jag är 19 år gammal och har som mål att bli ekonomisktoberoende (som alla andra här omkring). Har inga välbärgade föräldrar eller någon rik släkting som kan boosta mig, utan har börjat nu iår från scratch.

Mitt nuvarande mål är att tjäna ihop 500000kr till 2023. Jag har ingen super lön, utan just nu tjänar ca 18000kr efter skatt varje månad.

Varje månad så sparar jag 10000kr som jag placerar i fonder, jag räknar med en avkastning på 7%. Detta till 2023 kommer ha genererat 500000kr, för mig känns det som ett rimligt mål jag faktiskt kan uppnå. Trotts 500000 på kontot så är jag inte nära att bli ekonomisktoberoende på något plan, utan jag måste upp i en summa på minst 3000000.

Tänkte iallafall kolla om det finns någon som har några bra tips på hur jag kan optimera allt, ska jag investera i en bättre utbildning? Eller har ni något annat förslag?
Tja, aktivera värdepapperskredit hos din mäklare och belåna till 30% så boostar du ditt sparande. Skippa utbildningen, du kommer längre om du fortsätter jobba på ditt jobb och spara pengar.

Sen när du har fått tag i 500.000 eller liknande så kan du sälja av aktierna och ha 500.000 som insats till att köpa en hyresfastighet eller 2-3 hus beroende på vart du bor och hyra ut dessa.
Det är i fastighetsbranschen man verkligen drar in pengar, huvudsakligen genom att ha skyhög belåning.

För oss vanliga människor så kommer man tyvärr ingen vart på att använda eget kapital utan belåning är A och O när man ska bygga en förmögenhet.
Senast redigerad av Luftgevar 2020-03-08 kl. 12:25.
Citera
2020-03-08, 12:22
Medlem
7% räknar folk med över lång tid, inget du kan räkna som en garanti till 2023. Som 19 åring och bor hemma hos mamma och pappa så kan du ju bli oberoende med 3000000 men får du större utgifter senare i livet så räcker det inte långt. Har du räknat med 4% regeln?
Citera
2020-03-08, 12:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Luftgevar
Tja, aktivera värdepapperskredit hos din mäklare och belåna till 30% så boostar du ditt sparande. Skippa utbildningen, du kommer längre om du fortsätter jobba på ditt jobb och spara pengar.

Haha hur kan du säga så? Du har ingen aning vad han jobbar med, sitter han i kassan på Ica finns det ju inte så mycket klättrande.

Finns det nått du vill plugga så gör det, maxa CSN lån och jobba när du har tid säger jag
Citera
2020-03-08, 12:30
Medlem
Luftgevars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Guhrra
Haha hur kan du säga så? Du har ingen aning vad han jobbar med, sitter han i kassan på Ica finns det ju inte så mycket klättrande.

Finns det nått du vill plugga så gör det, maxa CSN lån och jobba när du har tid säger jag
10.000 i sparande i 5 år med bra avkastning blir ca 850.000 kr.
Att plugga är således en förlust på kanske 600-850.000 kr beroende på hur länge man pluggar.

Även om du kanske får en 50%ig ökning i lön efter plugget så kommer det inte löna sig.

Däremot missar man mycket om man inte pluggar.. studentlivet osv.
Citera
2020-03-08, 14:38
Medlem
Citat:
Att plugga är således en förlust på kanske 600-850.000 kr beroende på hur länge man pluggar.

Även om du kanske får en 50%ig ökning i lön efter plugget så kommer det inte löna sig.

Tar han ett extra jobb under pluggtiden och jobbar 2 dagar i veckan med CSN lån så kan han lätt få 20 000 netto och spara 12 000 i månaden, varav 7000 lån men extremt låg ränta,

Herregud han tjänar 18000 efter skatt, han skulle kunna få 100% löneökning inom några år med rätt utbildning...
Citera
2020-03-08, 15:17
Medlem
buzzkillingtons avatar
Citat:

För det första, du kommer att ha helt andra möjligheter att välja och vraka vad du vill tillbringa större delen av resten av ditt liv med om du pluggar. Du kommer inte att vilja leva för 8000 i månaden som knegare speciellt länge, det kan jag garantera.

För det andra, du kommer att ha helt andra möjligheter att tjäna stora pengar om du vill och anstränger dig om du har pluggat jämfört med att mer eller mindre hjärndött sälja din tid. Det beror såklart väldigt mycket på vad du pluggar. Bli inte socionom eller bibliotikarie, men det säger nästan sig självt.

Och för det tredje, ett par år är alldeles för kort tid för att räkna med någonting på börsen. Du kan mycket väl vara -25% på insatt kapital om tre-fyra år.

Plugga nåt vettigt i 3-5 år, ta fullt studiemedel, jobba extra och investera/spara alla pengar du inte behöver.
Senast redigerad av buzzkillington 2020-03-08 kl. 15:20.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in