2020-03-07, 14:41
Medlem
Hjälper min farfar att koppla upp sin nya smart-TV och har stött på lite problem med ljudet. Det rör sig om en Samsung 4K QLED. Han har en gammal analog receiver som nu är kopplad mot optic-porten på tv'n.

Jag får stereon att hoppa igång via att byta port i verktygsfältet, men problemet är att man inte kan justera ljudvolumen på stereon via fjärrkontrollen utan man måste göra det via de manuella vreden. Han använde samma stereo till sin gamla TV och då fungerade det. Jag känner rent instinktivt att detta måste gå att lösa.. men hur är frågan.

Kanal och volym på själva TVn hoppade igång efter att jag hade parat tv'n med kanalboxen. Jag misstänker att det är samma sak som fattas för stereon.

Jag har testat att gå in på inställningar för universalkontroll och lägga till ny enhet under hemmabiosystem varpå man får upp en lista för olika tillverkare av ljudsystem. Tyvärr har vi inget märke på den här gamla receivern. Det står "expert TA 940" på den, men det verkar mer vara ett modellnamn som tillverkats av ett flertal olika företag, allt från Sanyo till Maranz och allt vad det hette. Listan av tillverkare som man kan välja från har mest kända märken som Sony och Philips. Hittade förvisso Maranz men det verkade inte göra någon skillnad.

Jag har för mig att vi löste det med förra tvn genom att hålla inne aux-knapp och enter på kontrollen och sen bläddra framåt med kanalknappen tills det fungerade, men denna nya är en väldigt simplistisk kontroll utan någon aux-knapp. Medföljande manual till själva kontrollen verkar inte finnas heller.

Någon annan taktik jag bör prova? Allting funkar annars så han får väl vara nöjd så långt annars. Bara tråkigt för honom att tappa funktionalitet på ett nyköp.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in