2020-03-07, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Men mitt Sverige sätter gränser! Vi visar vilka vi vill ha här och vilka vi inte vill ha.

Vilka är "vi"?
Vilka vill "vi" har här?
Vilka vill "vi" inte ha här?

Bara ett klargörande: Det finns inget 'ditt Sverige'. Sverige är en nation bestående av svenskar, alltså ett etniskt och framför allt kulturellt kollektiv bestående av ca 8 miljoner människor.
Citera
2020-03-07, 11:05
Medlem
Citat:
Det är din åsikt. Men vem bryr sig om en så skev åsikt.
Knappast skev utan den vanligaste i Sverige. Och att du och andra pk galningar inte bryr sig om majoriteten förvånar nog ingen. Det kommer märkas inom en snar framtid.
Citera
2020-03-07, 11:09
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Att man är vit och talar flytande svenska är väl två bas-egenskaper? Alla som är assimilerade och som ses som svenskar har inget behov av att man ska sätta etiketten ”100% svensk” i pannan på dem. En iranier som bott här sen 1980 säger väl att han är iransk-svensk. En som har chilenska föräldrar säger väl att ”mina föräldrar kommer från Chile”. De som gapar över att de borde få räknas som svenskar är oftast folk som lever utanför den svenska normen. Det har gått inflation i frågan också. Kanske är det lika många som inte bryr sig ifall folk refererar till dem som svenskar. De lever på i Sverige, jobbar och är assimilerade. Men de har svart lockigt hår, mörka ögon och är små och smala och kanske tycker det är fjantigt att kräva att ingen ska se skillnad på dem och Alexander Skarsgård.
Så länge man trivs i ett land och passar in så har man nog inte ork eller intresse av att sitta och fundera på varför folk ev inte refererar till dem som hundra procent svenskar.
Citera
2020-03-07, 11:31
Medlem
MASSAGATTIs avatar
Citat:
Det är din åsikt. Men vem bryr sig om en så skev åsikt.

Säger pundhuvudet som har en så skev åsikt att det fan inte går att koppla ..
Citera
2020-03-07, 11:36
Medlem
BoulevardAlrunas avatar
Citat:
Att vara en underbar människa öppen för världen. En människa som hjälper andra när man har chansen. En person som älskar vårt land och gör allt för att utveckla det.

Alla kan bli svenskar. Det handlar om hjärta. Tyvärr är det allt för många som är födda här som hatar vårt land med full kraft. Jimmie ”sverige är fullt” Åkesson tex.

Se mitt fetade. Problemet är ju att det vi har varit öppna mot inte har varit så himla bra för Sverige. Människor som hatar västerländska värderingar, är homofoba, vill ha parallella rättssystem, är rasistiska själva? Eller vill du ha såna här? Är du masochist?
Citera
2020-03-07, 12:00
Avstängd
Talking-Donkeys avatar
Är det inte hur man är och vad man gör.
Typ hur vi äter, lever, tänker, traditioner och sådant.

En person född i Korea men uppvuxen i Rättvik är ju lika svensk som någon annan där.
Citera
2020-03-07, 14:04
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cherrybeat
Hej!

Håller med, vad ska man kalla dom som blivit adopterade hit? De har ju oftast fått en svensk identitet, men upplever kanske att dom inte tillhör något egentligt land.
Man är sitt ursprung även om man inte har någon anknytning till det landet överhuvudtaget.
Citera
2020-03-07, 14:16
Medlem
Kniv-Yxas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0
Vi är ett folkslag för tillfället bestående av multipla nationer, förenade och förgrenade med varandra.

Men vad innebär det att vara en svensk person?

Är alla som bor i Sverige svenskar enligt erat tycke eller enbart de som födda här är?

Kan man bli svensk som utomstående?

De som är svenska medborgare!
Citera
2020-03-07, 16:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Kniv-Yxa
De som är svenska medborgare!

Nej jag tycker det har mycket med språket att göra om man pratar "orten" svenska o säger abboo o svenne o liknande så är man inte även om man är född o uppvuxen här.
Citera
2020-03-07, 16:40
Medlem
Torsuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0
Vi är ett folkslag för tillfället bestående av multipla nationer, förenade och förgrenade med varandra.

Men vad innebär det att vara en svensk person?

Är alla som bor i Sverige svenskar enligt erat tycke eller enbart de som födda här är?

Kan man bli svensk som utomstående?
Om du inte förstår det så är du inte lite förvirrad
Citera
2020-03-07, 16:43
Avstängd
För SC430 innebär det att jag betraktar de flesta av mina landsmän som idioter o
tycker vissa invandrare är mer OK därför att de är mer ärliga - o de kan vara iranier
o kurder o kanske även araber - dock sällan nordafrika - obs att jag är man så jag blir
inte utsatt för sextrack (merparten av dessa är företagare eftersom jag inte direkt
träffar runkeby-folket) - fyyy faan vad sjukt detta land har blivit

O så smakar ankdammsfolkets husmanskost illa eller skit jfrt med ovan nämnda folks
mat - ink indiers turkars o italienares
Citera
2020-03-07, 17:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Man är sitt ursprung även om man inte har någon anknytning till det landet överhuvudtaget.

Ok, tack för klargörandet.

Mvh.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in