2020-03-07, 09:20
Medlem
Vi är ett folkslag för tillfället bestående av multipla nationer, förenade och förgrenade med varandra.

Men vad innebär det att vara en svensk person?

Är alla som bor i Sverige svenskar enligt erat tycke eller enbart de som födda här är?

Kan man bli svensk som utomstående?
Citera
2020-03-07, 09:23
Medlem
HenrikLarsson99s avatar
Nej man kan inte bli svensk oavsett om man är född här och är mer kulturellt svensk än etniska svenskar födda utomlands. Jag förvandlas inte till en japan när jag bor i Japan.
Citera
2020-03-07, 09:23
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mosby1.0
Vi är ett folkslag för tillfället bestående av multipla nationer, förenade och förgrenade med varandra.

Är alla som bor i Sverige svenskar enligt erat tycke eller enbart de som födda här är?

Att vara en underbar människa öppen för världen. En människa som hjälper andra när man har chansen. En person som älskar vårt land och gör allt för att utveckla det.

Alla kan bli svenskar. Det handlar om hjärta. Tyvärr är det allt för många som är födda här som hatar vårt land med full kraft. Jimmie ”sverige är fullt” Åkesson tex.
Senast redigerad av Sook 2020-03-07 kl. 09:26.
Citera
2020-03-07, 09:24
Medlem
S.O.Stolps avatar
Debatteras flitigt här:

(FB) Vem är svensk?
Citera
2020-03-07, 09:26
Medlem
Citat:

Enligt mitt förmenade, nej. Om man har en närstående germansk bakgrund, kanske, Men absolut inte per automatik. Kultur är djupt rotat och kulturyttringar och vanföreställningar försvinner inte bara för att man flyttar. Inte heller andra eller tredje generationen är särskilt ofta assimilerad. Så nej.
Citera
2020-03-07, 09:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook
Att vara en underbar människa öppen för världen. En människa som hjälper andra när man har chansen. En person som älskar vårt land och gör allt för att utveckla det.

Alla kan bli svenskar. Det handlar om hjärta. Tyvärr är det allt för många som är födda här som hatar vårt land med full kraft. Jimmie ”sverige är fullt” Åkesson tex.

Och inget av det har med svenskhet att göra. Vilket inte är särskilt konstigt för du har som vanligt ingen som helst aning.
Citera
2020-03-07, 09:43
Medlem
REWalls avatar
Citat:

Ett första villkor för att betraktas som/vara svensk är att man inte slår ihjäl sin dotter för att hon vill träffa en svensk pojke/man. Oj, och redan där faller en hel del av PK:s "nya svenskar" bort.
Citera
2020-03-07, 09:46
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pingubengt
Och inget av det har med svenskhet att göra. Vilket inte är särskilt konstigt för du har som vanligt ingen som helst aning.
Det är din åsikt. Men vem bryr sig om en så skev åsikt.
Citera
2020-03-07, 10:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sook

Tror du blandar ihop två olika saker:
- Att vara en, i eget tycke, 'god' människa
- Att vara svensk

Det går utmärkt att vara en 'god' människa utan att vara det minsta svensk, och tvärtom.
För övrigt tror jag inte att det är Sverige du älskar utan snarare en kulturmarxistisk bubbla som du befinner dig i. Att den bubblan har ett starkt fäste i Sverige och att du kan leva ut din dröm här för närvarande är inte samma sak som att du älskar Sverige.
Citera
2020-03-07, 10:38
Medlem
Sooks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Solitair
Tror du blandar ihop två olika saker:
- Att vara en, i eget tycke, 'god' människa
- Att vara svensk

Det går utmärkt att vara en 'god' människa utan att vara det minsta svensk, och tvärtom.
För övrigt tror jag inte att det är Sverige du älskar utan snarare en kulturmarxistisk bubbla som du befinner dig i. Att den bubblan har ett starkt fäste i Sverige och att du kan leva ut din dröm här för närvarande är inte samma sak som att du älskar Sverige.
Det är just det jag älskar med Sverige. Killar som Jimmie kan åka ut till Turkiet och hata Sverige bäst de vill. Men mitt Sverige sätter gränser! Vi visar vilka vi vill ha här och vilka vi inte vill ha. Nu hade ju Jimpan lite flyt att det faktiskt inte var fullt riktigt än.
Citera
2020-03-07, 10:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HenrikLarsson99
Nej man kan inte bli svensk oavsett om man är född här och är mer kulturellt svensk än etniska svenskar födda utomlands. Jag förvandlas inte till en japan när jag bor i Japan.

Hej!

Håller med, vad ska man kalla dom som blivit adopterade hit? De har ju oftast fått en svensk identitet, men upplever kanske att dom inte tillhör något egentligt land.

OnTopic:

Citat:

Det är lite komplicerat. Kanske kan bedömas från fall till fall.

Har man t.ex bott här till 90% av sitt liv och har en svensk identitet, så absolut.

Citat:

Nej.
Senast redigerad av Cherrybeat 2020-03-07 kl. 11:18.
Citera
2020-03-07, 10:54
Medlem
Att vara etniskt svensk och inget annat.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in