2020-03-07, 19:55
Medlem
elgecys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Allvarligt talat: de skriver långa komplicerade annonser för att sålla bort schwartzen.

Och man får heller inget jobb genom annonser. Var proaktiv och dyk upp hos företagen, klädd som en proper herre/dam och låt bli att mumla så ska du se att jobbsituationen löser sig!

Jag som arbetsgivare skulle se dig som extremt oförskämd att spontant dyka upp utan bokat möte.
Citera
2020-03-07, 20:28
Medlem
Nimars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Pretty much this.

Jag jobbar för ett stort och populärt företag som till stor del rekryterar nyexaminerade ingenjörer direkt från universitet. Men när vi tvingas lägga ut en annons för tjänster vi inte vill ta in nytt folk för så skriver man bl.a. upp antalet års erfarenhet för att slippa folk som slänger iväg ansökningar på måfå.

Eftersom jag vägrar använda mig av rekryteringsfirmor landar många ansökningar hos mig som chef. Genom att krydda annonserna lite har jag märkt att kvaliteten på ansökningar också ökar.

Hur lyckas ni med det? folk söker jobb som dom inte har något intresse av eller rätt kvalifikationer för hela tiden och det gör dom för att dom är tvingad att söka x antal jobb. Jag har svårt att tänka mig att skriva upp kvalifikationerna skulle hjälpa mot det. Det är antalet ansökningar som räknas inte antalet möjligheter till ett nytt jobb.
Citera
2020-03-07, 20:52
Medlem
SneakyBastard82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av elgecy
Jag som arbetsgivare skulle se dig som extremt oförskämd att spontant dyka upp utan bokat möte.

Jag menar förstås inte att dyka upp utan bokat möte. Men många i min generation tror att man skaffar sig jobb genom att skicka ett mail till personalansvarig.

Dyker man upp som en jävla drummel helt plötsligt så förstår även jag att det ser suspekt ut. Men ring för att sedan presentera dig själv i person.

Ni arga jävla offermentalitets-personligheter här i tråden kan väl fortsätta att maila ett CV två gånger i månaden och gråta för att ni inte hittar något jobb.
Citera
2020-03-07, 21:51
Medlem
Kalle81s avatar
Jag har jobbat som chef i många år. Jag har just gjort mig av med mina två på HR, en dam ca 40 och en nyare ca 22 år. Det blev inte bra helt enkelt.

Nu rekryterar jag på egen känsla och jag slipper också fackets kravlistor
Citera
2020-03-07, 22:06
Medlem
GoUoDs avatar
Att arbetsgivare "broderar ut" sina ansökningar är väl för att de söker att visa att de vill ha en skräddarsydd person och inte något random lowlife, för att öka trovärdigheten på själva företaget, som i realiteten är konkurshotat, ungefär. Nä men HR-utbildningar lär väl ut sånt skit?
Citat:
Ursprungligen postat av SneakyBastard82
Jag menar förstås inte att dyka upp utan bokat möte. Men många i min generation tror att man skaffar sig jobb genom att skicka ett mail till personalansvarig.

Dyker man upp som en jävla drummel helt plötsligt så förstår även jag att det ser suspekt ut. Men ring för att sedan presentera dig själv i person.

Ni arga jävla offermentalitets-personligheter här i tråden kan väl fortsätta att maila ett CV två gånger i månaden och gråta för att ni inte hittar något jobb.
Jag tror att fem jobbsökningar är som ett krav ifrån arbetsförmedlingen för att man ska få kamma bidrag.
Citat:
Ursprungligen postat av Nimar
Hur lyckas ni med det? folk söker jobb som dom inte har något intresse av eller rätt kvalifikationer för hela tiden och det gör dom för att dom är tvingad att söka x antal jobb. Jag har svårt att tänka mig att skriva upp kvalifikationerna skulle hjälpa mot det. Det är antalet ansökningar som räknas inte antalet möjligheter till ett nytt jobb.
"Som arbetsgivare vill jag se att du har varit i liknande bransch/tjänst i minst 10 år" borde väl exkludera de som inte finner intresse för arbetets natur? Hittar man trots det rötägget som sökte jobbet för sökandet skull så sitter du ju i positionen att ditt liv fortsätter, och nästa sökande står på tur.
Citat:
Ursprungligen postat av Wheeler88
BTw jag är blå, det ska vara lite socialt.
Jag är lila, det betyder att jag lägger äggmökar, pratar snusk som kallprat och klottrar på toaletten.
Senast redigerad av GoUoD 2020-03-07 kl. 23:06.
Citera
2020-03-07, 22:41
Medlem
Wheeler88s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av lone star
Är uppriktigt förvånad hur fruktansvärt mycket blaj som står i anställningsannonserna i dag jämfört med för 20 år sedan. Det är 50% mer text än tidigare med rent blaj.
Ex: Om jobbet
Vi är alltid vakna, dygnet runt årets alla dagar. Det är här resan börjar. Swedavia vill göra mötet mellan människor enkelt och vi vill göra stora avstånd små. Vi bidrar till den tillgänglighet som Sverige behöver för att underlätta resande, affärer och möten. Via våra flygplatser kommer Sverige ut i världen och världen till Sverige. Vi vill att människor ska flyga med gott samvete och därför tar vi sikte på att vara världsledande i hållbarhet och på att driva klimatsmarta flygplatser.
Till vårt team Airbridge Operations på 15 personer inkl. gruppchef och planerare/ beredare som är en del av Airside Operations söker vi nu en engagerad drifttekniker då en av våra medarbetare har gått vidare till nya utmaningar inom Swedavia.
Dina arbetsuppgifter
Som drifttekniker är ditt huvudsakliga uppdrag att arbeta med teknisktunderhåll av passagerarbryggor (FMT), intaxningshjälpmedel (Safedock, APIS), passagerarflöden (PFS/ InfraControl) och markförsörjning (ITWGSE) till flygplan. Bland arbetsuppgifterna ingår tekniskt underhåll såsom akut felavhjälpning, felsökning och periodiskt underhåll samt förbättringar. I arbetet kommer du i kontakt med elinstallationer,styrsystem, mekanik och hydraulik. Som drifttekniker samarbetar du bland annat medunderhållsplanerare och brukare både intern och externt på flygplatsen. Stödjande arbetsordersystem är IFS. Skiftarbete förekommer.
Din profil
Vi söker dig som har erfarenhet av underhållsarbete där El, Styr & Regler samverkartillsammans med Mekanik. Exempelvis brukar erfarenhet från industrin, automation, sortering, tillverknings och processmaskiner vara en bra bakgrund.
Exempel på arbetsuppgifter/ områden är:
230/400V även med flygplansförsörjning ex. 115V400 Hz.
PLC-system, induktiva givare, fotoceller med mera
Mekaniska arbeten, hydraulik förekommer
Kunskaper inom svarvning samt fräsning och svetsning är meriterande
Vi har hela flygplatsen som arbetsområde, därför kräver tjänsten B-körkort. Dinakunskaper i svenska är mycket goda både i tal och skrift och du har goda kunskaper iengelska, både i tal och förståelse.Du är van att arbeta enligt processer och rutiner, du förstår att din del bidrar till helheten och du delar med dig av din kompetens. Som person är du engagerad och initiativrik och har förmåga att skapa goda relationer såväl inom organisationen som med kunder. Du trivs som problemlösare och tycker om att arbeta såväl självständigt som i grupp.
Vi erbjuder
Stockholm Arlanda Airport står inför stora utbyggnadsplaner de närmaste 30 åren för attlångsiktigt säkra Sveriges internationella tillgänglighet. Tjänsten erbjuder omväxlandearbetsuppgifter där du får möjlighet att delta i arbetet med att driva en flygplats i toppklass.På våra flygplatser möter vi hela världen. Det är en unik arbetsplats med flygpuls ochatmosfär. Vi ser att olikheter och mångfald berikar, och ser det som en förutsättning förvår framtida utveckling som hållbart företag. På swedavia.se/jobb kan du läsa mer om hur det är att jobba hos oss.
Anställning och kontakt
Säkerhet har hög prioritet för oss på Swedavia. Vi genomför därför en säkerhetsprövninginnan beslut om anställning. Mer information om vad säkerhetsprövning innebär hittar duhär
https://arbetsformedlingen.se/platsb...onser/23774148

Obs: det är inte så jag rekryterar här utan bara visar hur j-dra mycke blaj som skrivs.
Det är ungefär som man vore rekryterare,antar jag. Å den sökande berättar om sin hamster Frida, har en samling Nike skor, bojkottar burger King för de fuskar med burgarna osv. Jag skulle undvika söka om jag såg en sådan här annons eftersom jag förutsätter jag får reda på det mesta vid intervjun.

Varför broderar många ut sina ansökningar så fruktansvärt idag? Är de så att unga sökande är så fruktansvärt kräsna eller?
Mitt första jobb, var på en jobbdag i lumpen. Hamna vid en snubbe på SSAB. Fick en address, skicka in mina papper. Glömde bort det. Morsan sa efter en månad. De hade ringt. Ringde upp. Vi har jobb åt dig på xxxavdelningen. Kan du komma på måndag? Sa visst, jag kommer! En 5 dar å fixa boende i Luleå men det ordna sig. Är unga så himla kräsna alltså? Eller måste de skriva så mycket för att yngre ska fatta vad det handlar om?

Vad skulle annars HR människor göra när de inte stänker färger över sina anställda?

BTw jag är blå, det ska vara lite socialt.
Citera
2020-03-07, 22:55
Medlem
Kanske finns tanken bakom detta ordbajseri att skrämma bort så många som möjligt.
Så att tvinga gå igen om ett par hundra ansökningar istället för ett par tusen kan vara värt bluddret.
Sen kan ju arbetsförmedlingen anordna kurser med inhyrd konsult till de arbetslösa - "Lär dig tolka platsannonserna".

Mer intressant är att de jobb som män ofta pluggar hårt för, och passar för, aldrig har en mansperson på platsannonsen utan bara kvinnor, gärna med mörk hud. Jo förresten jag såg en annons med en vit man. Han stod i bakgrunden utom fokus.
Citera
2020-03-08, 06:09
Medlem
Pope666s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Cosmo.Kramer
Jag förstår inte riktigt problemet. Dendär "flummtexten" du klagar på är nästintill identisk på alla företags annonser. De ger en kort beskrivning av företaget. Om du är så autistisk när du söker jobb att du blir upprörd över lite text så ja... Du skulle inte gå vidare om det var jag som anställde.

Ge exempel på en annons där det inte står tydligt vad som är arbetsuppgifterna istället?

Vad jag blir upprörd över?
Citera
2020-03-08, 08:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sickmyduck
Lögn.

Inga arbetsgivare kräver "13-16 års erfarenhet" inom något.

Länka annonsen annars fortsätter jag utgå från att hela ditt inlägg är påhittad.

Sök WPF worldwide på LinkedIn så hittar du den. Ingen lögn.
Citera
2020-03-08, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthisworld91
Håller själv på att söka nytt arbete, men ögonen börjar snabbt blöda när man ögnar igenom all skit som dessa snittskrev knåpar ihop på sina söta små kontor. Fan vad jag hatar allt.

Snittskrev? Ska börja kalla män för hängskrev.
Citera
2020-03-08, 10:07
Medlem
Men hallå där INTERNET !!!
Citera
2020-03-08, 11:13
Medlem
Tyrranics avatar
Citat:
Ursprungligen postat av fuckthisworld91
Glöm inte att hela Sveriges HR-avdelningar är fulla av Emma, 21, Frida, 24, Jossan, 23, Elin, 21 o.s.v. som precis blivit färdiga med sin kandidatexamen från personalvetarprogrammet (läs vuxendagis, fast utan kritor). Alla vet att unga svenska tjejer är ungefär lika smarta som tonårspojkar med autism, så det är en stor anledning till varför annonser ser något handikappade ut.

Håller själv på att söka nytt arbete, men ögonen börjar snabbt blöda när man ögnar igenom all skit som dessa snittskrev knåpar ihop på sina söta små kontor. Fan vad jag hatar allt.

Du satte faktiskt huvudet på spiken i det här inlägget. Så fruktansvärt rätt du har, haha!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in