2020-05-24, 10:15
Medlem
Korv-Bajss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Dr Tinnitus
Jag tolkar det som att man inte har så bra koll på verkligheten när man tar upp vad som sades av FHM/AT alldeles i början på Februari, för då hade ju viruset inte heller spridits i någon mängd alls till Europa, och det fanns den 7-8 feb 2 fall i Italien. Och Italien själva hade ju inte heller då fler än 2-4 dokumenterade fall, och stängde heller inte själva sina gränser eller stoppade resandet vid en tidpunkten mer än att de 31 jan stoppat alla flygningar till/från Kina. Och även fast Italien sen 10 mars satte ”lockdown” på hela landet, så har det ju inte gått så bra för Italien eller hur.....?

Så, FHM/AT sade den 7-8 feb vad som var rimligt med den spridning som då fanns av viruset i världen, sett till de regioner som sportlovssvenskar generellt sett reser till. Och då det inte är så många skidresor etc till Kina, och Wuhan, som då var det i princip isolerade stället för viruset, så var inte Italien vid den tidpunkten för uttalandet och artikeln (med sina 2-4 fall) någon större risk i sig för resa.

Men sa sen FHM/AT samma sak hela tiden efter det, eller ändrade de sig vad gäller resandet när fakta om ökad spridning av viruset fanns....? När började de avråda från onödiga resor....?

Skulle du/ni och alla andra ”experter” i tråden stoppat alla svenskars resor till Italien och andra vanliga sportlovsställen, när det fanns 2-4 fall i Italien, ett land med 60 miljoner innevånare....? Skulle inte det då, vid den tidpunkten för artikeln, verkat rätt hysteriskt...?

Att sen händelserna ändrade sig och det såg annorlunda ut några veckor senare är ju olyckligt, men jäkligt lätt att sitta här, anonym, i en tråd och med facit i hand klaga på att de som inte kunde veta lika mycket då 8 feb ska ha gjort fel....

Källor till det jag skrivit.

https://www.pharmaceutical-technology.com/news/coronavirus-a-timeline-of-how-the-deadly-outbreak-evolved/

https://en.wikipedia.org/wiki/COVID-19_pandemic_in_Italy

Lille Ponus: - Pappa! Mamma! får jag hoppa från klippan där?
Mamma: - NEJ, Det är livsfarl...
Pappa: - Javisst, det är ingen fara. Det finns absolut ingen anledning att bekymra sig för att hoppa ner där.
Lille Pontus: -Jippiiiiiiiieeeeee..... SMASK!
Mamma: - Men, men, nu slog han ju ihjäl sig!!!
Pappa: - Ja NU ja.

Så här såg Wikipedia ut 7 februari:
https://en.wikipedia.org/w/index.php?title=COVID-19_pandemic&oldid=939676054
(OBS! Grafik som sidan länkar till kan vara nyare. Texten är från 7 februari.)

Så här såg det ut på Youtube ca en vecka tidigare, 2 februari:
https://www.youtube.com/watch?v=Zru5REL9ANg

Det ovan gjorde i alla fall tillräckligt klart för mig vad som riskerade att hända för att jag skulle se till
att mina anhöriga, här i Sverige, skulle vara medvetna om vad som var på gång vid den tidpunkten.

Men jag kanske är synsk, eftersom verkligheten tydligen inte fanns i februari.
Fast i så fall är det väl mycket bättre att lyssna på mig istället för Anders Tegnell,
för han verkar ju i alla fall inte vara särskilt synsk.
Citera
2020-05-24, 10:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sun Ruler
Men är inte högt ärade ledaren och kamrat Ann Lindes kritik mot sportlovsresenärerna i förlängningen en kritik mot Anders Tegnell och FHM?

Om undersåtarna skulle ha haft vett så skulle de inte ha rest då men borde då inte även FHM uttalat sig mer kritiskt mot resandet? Eller sitter pöbeln inne på mer information än FHM?

Du verkar missa när detta uttalande gjordes, 8 feb, då fan s det mindre än 5 kända fall i Italien, fortfarande ansåg man att det var koncentrerat till Wuhan i Kina. Mindre än 5 fall på 60 miljoner invånare, skulle det vara i den stunden ett kraftigt varningstecken som föranledde att stoppa allt resande till detta land...? Kan fan inte ens tänka mig att man stoppade allt resande till länder med 100 Ebolafall när det begav sig...?

Att sen detta ändrade sig med tiden, så gjorde ju även FHM/AT det och avrådde och sen stoppade resor, är ju helt naturligt då man fått mer info om utvecklingen.
Citera
2020-05-24, 10:30
Medlem
På tal om detta med att vi skulle ha misslyckats så kolossalt med att skydda de äldre...

Verkar som om många övertolkat detta med, för det har ju varit vågor av mer dödsfall inom äldrevården i alla år vid dessa tidpunkter, så hur mycket av detta ska vi tillskriva just Corona...?
Hur många av åldringarna som dött med bekräftat virus, dog just p g a. Endast detta virus och inte p g a andra krämpor de också hade...? Och kan vi säga med säkerhet att de (eller hur många av dem) inte skulle ha dött ändå under samma tid även utan Corona...?

Citat:
– Om vi nu säger att vi inte lyckats skydda våra äldre på äldreboenden då är det snarlikt varje år i så fall, säger Thomas Lindén som är chef för avdelningen för kunskapsstyrning för hälso- och sjukvården på Socialstyrelsen.

På särskilda boenden har det i år dött lite över 11 000 personer under perioden januari till april. Under samma period 2019 var det knappt 10 000 personer som dog, enligt Thomas Lindén.

– Även om det är svårt och varje person som dör är sorg och tragedi så får man också se det stora perspektivet. Det är fler i år men det är ändå i samma storleksordning, säger han.

Citat:
– Man kan också uttrycka det att av 100 personer över 70 som bor på särskilt boende är det två som dött av covid-19. Men man målar upp att det i princip är en dödsdom att ha sina äldre på äldreboende.

Citat:
Döda per vecka över 70 år per 100 000 invånare de senaste åren:

2015 2016 2017 2018 2019 2020

Vecka 1 117,3 109,9 127,3 114,9 107,4 99,9

Vecka 2 121,3 115,2 125,2 110,2 101,7 105,6

Vecka 3 120,5 116,8 124,0 113,0 101,6 101,2

Vecka 4 120,5 117,9 112,2 111,5 100,9 94,7

Vecka 5 120,8 113,5 110,9 105,0 100,3 102,1

Vecka 6 115,0 107,0 109,1 113,0 104,1 94,5

Vecka 7 124,0 108,6 120,7 116,4 98,5 101,5

Vecka 8 130,6 110,5 123,0 122,6 100,7 98,1

Vecka 9 129,3 109,9 117,2 125,2 99,7 97,7

Vecka 10 124,5 109,3 106,5 127,8 94,2 100,9

Vecka 11 118,3 106,4 109,1 120,7 104,7 95,1

Vecka 12 115,6 105,7 98,0 113,6 88,9 102,9

Vecka 13 117,4 106,7 104,6 111,0 92,4 111,7

Vecka 14 112,4 100,8 103,9 113,4 96,0 132,1

Vecka 15 113,2 103,4 99,7 101,4 90,0 143,0

Vecka 16 110,8 102,9 105,1 97,5 95,6 141,3

Vecka 17 106,0 95,2 104,0 90,3 95,2 127,3

Vecka 18 100,7 94,5 99,0 93,4 90,6 123,4

Vecka 19 100,8 93,1 98,1 88,7 92,0 118,7

Källa: Socialstyrelsen

Källa: https://www.gp.se/nyheter/sverige/liknande-d%C3%B6dstal-p%C3%A5-%C3%A4ldreboenden-varje-%C3%A5r-1.28328747
Senast redigerad av Dr Tinnitus 2020-05-24 kl. 10:49.
Citera
2020-05-24, 10:31
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Du verkar missa när detta uttalande gjordes, 8 feb, då fan s det mindre än 5 kända fall i Italien, fortfarande ansåg man att det var koncentrerat till Wuhan i Kina. Mindre än 5 fall på 60 miljoner invånare, skulle det vara i den stunden ett kraftigt varningstecken som föranledde att stoppa allt resande till detta land...? Kan fan inte ens tänka mig att man stoppade allt resande till länder med 100 Ebolafall när det begav sig...?

Att sen detta ändrade sig med tiden, så gjorde ju även FHM/AT det och avrådde och sen stoppade resor, är ju helt naturligt då man fått mer info om utvecklingen.
Jag missar ingenting i detta fall.

Om det är folkets fel att de reste dit trots smittspridningen, hur kan det inte vara en indirekt känga gentemot FHM och UD som inte avrådde från resor då det begav sig?

Antingen var det ok att resa dit och var det inte ok så bör FHM och UD få klä skott för deras tystnad.
Citera
2020-05-24, 10:45
Medlem
Citat:
Jag missar ingenting i detta fall.

Om det är folkets fel att de reste dit trots smittspridningen, hur kan det inte vara en indirekt känga gentemot FHM och UD som inte avrådde från resor då det begav sig?

Antingen var det ok att resa dit och var det inte ok så bör FHM och UD få klä skott för deras tystnad.

Jo, du missar ju att det 8 feb när FMH/AT uttalade sig så fanns det ju i princip Inge kännedom om någon smittspridning stör nog att oroa sig för. Därför sa man just så som man gjorde, 2-4 fall i Italien med 60 miljoner invånare och dessa var redan isolerade. En månad senare hade saker och ting utvecklat sig och man skulle då högst sannolikt inte sagt samma sak igen om de tillfrågats.

Med facit i hand är det alltid mycket lättare att sitta och veta vad de andra skulle ha gjort då, när de inte hade nåt facit.... Och hade de gjort som du tycker de skulle ha gjort redan i starten av februari, och det lamslagit Sverige och ekonomin, och sen t ex visa sig ha varit helt onödigt så hade du och andra säkert klagat då med....
Citera
2020-05-24, 11:12
Moderator
Sun Rulers avatar
Citat:
Jo, du missar ju att det 8 feb när FMH/AT uttalade sig så fanns det ju i princip Inge kännedom om någon smittspridning stör nog att oroa sig för. Därför sa man just så som man gjorde, 2-4 fall i Italien med 60 miljoner invånare och dessa var redan isolerade. En månad senare hade saker och ting utvecklat sig och man skulle då högst sannolikt inte sagt samma sak igen om de tillfrågats.

Med facit i hand är det alltid mycket lättare att sitta och veta vad de andra skulle ha gjort då, när de inte hade nåt facit.... Och hade de gjort som du tycker de skulle ha gjort redan i starten av februari, och det lamslagit Sverige och ekonomin, och sen t ex visa sig ha varit helt onödigt så hade du och andra säkert klagat då med....
Ok men jag vet inte om du medvetet undviker den rosenröda elefanten i rummet och min huvudsakliga poäng:

Var det korrekt av Ann Linde att placera skuldbördan på sportlovsresenärerna för smittspridningen?

Ja/Nej?

Vid ett ja, då borde en fet känga utdelas till FHM och UD för de inte avrådde från dylika resor.

Vid ett nej, då sällar sig kamrat Ann Linde till den långa skaran av sossepolitruker som förflyttar skuldbördan från sig själva till populasen.
Citera
2020-05-24, 11:39
Medlem
Citat:
Ok men jag vet inte om du medvetet undviker den rosenröda elefanten i rummet och min huvudsakliga poäng:

Var det korrekt av Ann Linde att placera skuldbördan på sportlovsresenärerna för smittspridningen?

Ja/Nej?

Vid ett ja, då borde en fet känga utdelas till FHM och UD för de inte avrådde från dylika resor.

Vid ett nej, då sällar sig kamrat Ann Linde till den långa skaran av sossepolitruker som förflyttar skuldbördan från sig själva till populasen.

Nej, jag undviker inte elefant oavsett färg. Den frågeställningen har jag inte svarat på för den intresserar mig inte, jag har därför inte heller satt mig djupare in i vad hon sagt eller när, och låter det därför stanna där.

Jag kan bara konstatera att det knappast går att ta sig igenom en sådan här sak, utan att man i alla fall i efterhand kommer att hitta detaljer här och var där man kan se att man då, när det begav sig, sa fel, valde fel, eller nåt annat som kunde gjorts annorlunda. Vilket då ev kunde ha gjort det hela bättre. Men, där och då i språnget så är det inte lika lätt att göra det som sen ska vara alla till freds.

Oavsett vad sen ”pöbeln” och självutnämnda ”experter” påstår hemma bakom sina skärmar, så har FHM/AT skött detta på ett bra sätt, trots att de kanske inte gjort 100% rätt i allt. Men jag har då fan så mycket mer tillit till en myndighet och deras representanter än för anonyma hetsporrar på ett forum, då dessa inte kan uppvisa ens i närheten så stor erfarenhet kompetens och adekvat utbildning för att ens kunna tolka allt detta på ett bra sätt. Det blir mest bara subjektivt tyckande och läsande av statistik som fan läser bibeln. Titta bara på hur folk har klagat på att äldrevården misslyckats så kopiöst med att skydda från Corona, men där det inte alls ser så jäkla alarmerande ut om man studerar dödstalen för samma perioder under föregåenden år.

Men, detta är ju hur människan är i många fall, att de sitter och har en massa åsikter och låter så säkra på sin sak. T ex har jag suttit i massor med möten ute på havet på mina arbetsplatser och hör korrekta fakta radas upp, och som avviker högst väsentligt från det svammel som många haft tiden före i fikarummen etc där de varit så säkra på vad som skett, var på gång och varför. Men, de har nästan alltid fel när man sen kollar upp fakta ordentligt.
Därför tror jag det blir samma visa nu. Folk klagar som fan på FHM/AT och brer på som fan och skapar nästan hatstämning. Men det skulle inte förvåna mig om att det kommer att visa sig att de har fel i det mesta de anklagar myndigheterna för i denna sak. När vi kommit igenom denna pärs och kunnat få mer överblick på allt.
Citera
2020-05-24, 12:47
Medlem
Flashshits avatar
Citat:

Jag kan bara konstatera att det knappast går att ta sig igenom en sådan här sak, utan att man i alla fall i efterhand kommer att hitta detaljer här och var där man kan se att man då, när det begav sig, sa fel, valde fel, eller nåt annat som kunde gjorts annorlunda. Vilket då ev kunde ha gjort det hela bättre. Men, där och då i språnget så är det inte lika lätt att göra det som sen ska vara alla till freds.

Detaljer här och var.....
Hahahahaha! Du är för rolig du!!!

https://tegnellcitat.se/

Gubben har inte ett rätt!
Sverige har bland världens högsta dödstal per capita!
Hur kan du sitta och försvara Folkohälsomyndigheten, de har misslyckats kapitalt på grund av att de inte tog detta på allvar från första början.

Får du betalt för att försöka sprida positiv propaganda om Folkohälsomyndigheten?
Du beter dig ju som Bagdad Bob...
Citera
2020-05-24, 13:06
Medlem
asskissers avatar
Citat:
Nej, jag undviker inte elefant oavsett färg. Den frågeställningen har jag inte svarat på för den intresserar mig inte, jag har därför inte heller satt mig djupare in i vad hon sagt eller när, och låter det därför stanna där.
Vilket sanslöst pladder. Du duckar helt och försöker spela bort korten med nonsens. Det tycks vara ditt signum i alla trådar du solkar ner. Vi skiter väl i vad som intresserar dig så ge fan i att plita ner något du inte vill ha en åsikt om än komma dragandes med ett lass skit.
Citera
2020-05-24, 13:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Flashshit
Detaljer här och var.....
Hahahahaha! Du är för rolig du!!!

https://tegnellcitat.se/

Gubben har inte ett rätt!
Sverige har bland världens högsta dödstal per capita!
Hur kan du sitta och försvara Folkohälsomyndigheten, de har misslyckats kapitalt på grund av att de inte tog detta på allvar från första början.

Får du betalt för att försöka sprida positiv propaganda om Folkohälsomyndigheten?
Du beter dig ju som Bagdad Bob...

Bra, du inger verkligen förtroende med dina överdrifter och felaktiga påståenden, givetvis har Tegnell haft rätt i en massa, men de sakerna har du såklart inte samlat utan bara sådant du tycker han haft fel i.
Och fortsätt du sen att jämföra siffror i statistik som inte är helt jämförbar av orsaker jag redan förklarat. Det är så okunniga håller på när de ska banka sin sak i skallen på andra. Men alla är inte lika dumma att de gör som du gör, eller tror på det du tror på.
Citera
2020-05-24, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av asskisser
Vilket sanslöst pladder. Du duckar helt och försöker spela bort korten med nonsens. Det tycks vara ditt signum i alla trådar du solkar ner. Vi skiter väl i vad som intresserar dig så ge fan i att plita ner något du inte vill ha en åsikt om än komma dragandes med ett lass skit.

Det är ett diskussionsforum, och jag svarade och förklarade på en direkt fråga till mig. Hur kan det vara fel...?
Citera
2020-05-24, 13:16
Medlem
asskissers avatar
Citat:

Ja/Nej?

Citat:
Det är ett diskussionsforum, och jag svarade och förklarade på en direkt fråga till mig. Hur kan det vara fel...?
Haha, du svarade inte alls!
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in