2020-03-06, 19:47
Medlem
Jag förstår inte varför det inte finns någon typ maxtak när det kommer till studieböcker. En kostnad på 1000kr per bok är ett ganska normalt pris (!), det känns ju inte så rimligt för en bok du använder i någon månad sen aldrig mer öppnar igen. En del bibliotek har böckerna men då är det nästan alltid flera månaders kö.

Jag vet att det finns begagnade böcker att köpa men även dom kostar 5-6 hundra. Det känns dock som att många av dessa böcker borde finnas i digital form uppladdade av någon vänlig själ, dock kan jag inte hitta var. Någon som vet vart man ska leta?
Citera
2020-03-06, 19:53
Medlem
Armyants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleancomfort
Jag förstår inte varför det inte finns någon typ maxtak när det kommer till studieböcker. En kostnad på 1000kr per bok är ett ganska normalt pris (!), det känns ju inte så rimligt för en bok du använder i någon månad sen aldrig mer öppnar igen. En del bibliotek har böckerna men då är det nästan alltid flera månaders kö.

Jag vet att det finns begagnade böcker att köpa men även dom kostar 5-6 hundra. Det känns dock som att många av dessa böcker borde finnas i digital form uppladdade av någon vänlig själ, dock kan jag inte hitta var. Någon som vet vart man ska leta?

Studerar du på universitet?
Citera
2020-03-06, 19:53
Medlem
Det finns fördelar med att sälja böckerna när du är klar med dom. Ofta får du tillbaka 50% av det du betalade för dom. Gratisböcker är svårt att komma över om det är aktuella upplagor du letar efter. Fungerar det med kursböcker från 90- och 00-talet så finns det mängder att få tag på gratis eller för en tjuga.
Citera
2020-03-06, 19:59
Medlem
Beror ju lite på vad man pluggar och om de är på högskola/universitet. Vissa böcker har man kvar för att de är bra och hjälper en i arbetet samtidigt att tro att någon köpt en dyr bok för 2-5 år sedan på den summan du pratar om skulle ge denna gratis är ju bara önsketänk från din sida.

Så varför ska någon annan betala tusentals kronor för att någon annan sen ska få en knappt använd bok för någon hundring?
Citera
2020-03-06, 19:59
Medlem
Zoologens avatar
Sålde mina från högskolan på Bokbörsen.
Citera
2020-03-06, 20:00
Medlem
SittFints avatar
Citat:
Ursprungligen postat av cleancomfort
Jag vet att det finns begagnade böcker att köpa men även dom kostar 5-6 hundra.
Du har alltså upptäckt att det finns begagnade böcker. Har tanken slagit dig att även du kan sälja dem när du är klar?
Citera
2020-03-06, 20:14
Medlem
Armyants avatar
Detta kan vara ett alternativ för dig. Du kan få upp till drygt 3000 kronor tillbaka för den litteratur du har köpt under studietiden. Detta gäller då du studerar på universitet, då du sparar kvitton för böckerna och att du tar en examen. Läs på och se om det är någonting för dig.

https://www.unionen.se/nu/litteratur...IaAicoEALw_wcB
Senast redigerad av Armyant 2020-03-06 kl. 20:30.
Citera
2020-03-06, 20:18
Medlem
llanzs avatar
Sno dom från skolan / bibliotek? "Låna"
Citera
2020-03-06, 20:20
Medlem
Pdf-fil
Citera
2020-03-06, 20:25
Medlem
FejkEmrans avatar
Har inte bibliotek böckerna lämnar du inköpsförslag. Jag har någon gång fått någon bok inköpt som kostade ett par tusen och inte som om man hobbyköper psykologiböcker för över 2000 boken. Sedan så har jag alltid fått in varenda bok jag önskat. Senast var en mattebok till förra snubben och det blev omedelbart kö på den.

Tradera. Bokbörsen. Blocket. Facebookgrupper osv. Kolla även secondhandbutiker. Du kan kanske ringa. Finns människor som väljer att skänka bort studentlitteratur till secondhand som välgörenhet. Ett tips om man har böcker som samlar damm.
Citera
2020-03-06, 20:31
Medlem
FruStormuftis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llanz
Sno dom från skolan / bibliotek? "Låna"

+scanna
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto