Jag trodde att Joseph Merrick (Elefantmannen) verkligen blev behandlad som ett vanvårdat djur som filmen från 1980 påvisar.
Men Merrick fick lön för sitt arbete som sidoartist på cirkus och var inte någon missbildad slav:
Citat:
In real life, Merrick chose to exhibit himself, was treated well at the sideshow and established an equal financial partnership with Norman – apparently a decent man.
Citat:
The film switches the chronology of the real story around, so Merrick is taken in by the Royal London hospital, then kidnapped by the wicked Bytes, carried off to Belgium and locked in a cage with angry baboons. In real life, Merrick went to Belgium by choice after the tide of public taste turned against freak shows in Britain. His new business partner there, an Austrian, did not lock him in a baboon cage, but he did rob him.
Dramaturgiskt passade det väl att krydda Merricks sorgliga liv till något värre. Och det är säkerligen inget unikt att ändra historien på sådant sätt.
Filmer som utgår från sanna historier, men har påhittade inslag är dock något jag gärna läser mer om.
Har ni exempel på andra verklighetsbaserade filmer med påhittade inslag?
(Jag är medveten om att verklighetsbaserade filmer inte är lika med totalt sanningsenliga filmer)
https://www.theguardian.com/film/2009/dec/10/the-elephant-man-reel-history