2020-03-06, 18:32
Medlem
Man-At-Armss avatar
Jag trodde att Joseph Merrick (Elefantmannen) verkligen blev behandlad som ett vanvårdat djur som filmen från 1980 påvisar.
Men Merrick fick lön för sitt arbete som sidoartist på cirkus och var inte någon missbildad slav:

Citat:
In real life, Merrick chose to exhibit himself, was treated well at the sideshow and established an equal financial partnership with Norman – apparently a decent man.

Citat:
The film switches the chronology of the real story around, so Merrick is taken in by the Royal London hospital, then kidnapped by the wicked Bytes, carried off to Belgium and locked in a cage with angry baboons. In real life, Merrick went to Belgium by choice after the tide of public taste turned against freak shows in Britain. His new business partner there, an Austrian, did not lock him in a baboon cage, but he did rob him.

Dramaturgiskt passade det väl att krydda Merricks sorgliga liv till något värre. Och det är säkerligen inget unikt att ändra historien på sådant sätt.

Filmer som utgår från sanna historier, men har påhittade inslag är dock något jag gärna läser mer om.

Har ni exempel på andra verklighetsbaserade filmer med påhittade inslag?

(Jag är medveten om att verklighetsbaserade filmer inte är lika med totalt sanningsenliga filmer)

https://www.theguardian.com/film/2009/dec/10/the-elephant-man-reel-history
Citera
2020-03-06, 18:39
Medlem
estetiks avatar
The fourth kind med Milla Jovovich
Citera
2020-03-06, 18:50
Avstängd
Filmen om Idi Amin - läkaren är helt påhittad
Citera
2020-03-06, 19:38
Medlem
Ett uppenbart exempel på det du söker är Titanic.
Citera
2020-03-06, 19:50
Medlem
Avriles avatar
Nordwand (North face)

Nordwand (north face) -filmen handlar om en bergsklättrings tragedi på det mytomspunna berget Eiger i Schweiz 1936.
Den kvinnliga pressfotografen är aldrig vid dörren (i filmen en balkong) på berget.
Dörren som användes för att forsla ut bergsmassor när man byggde jungfraübahn (järnvägstunneln) genom berget.
Kvinnan befann sig hela tiden nere vid hotellet i Grindelwald.
Men i filmen görs en kärlekshistoria mellan en av klättrarna Toni Kurtz och den kvinnliga pressfotografen, därav är den kvinnliga pressfotografen uppe vid dörren på berget under Toni Kurtz dödskamp.
*Men filmen är bra enligt mig ändå!
Senast redigerad av Avrile 2020-03-06 kl. 20:32. Anledning: *
Citera
2021-02-05, 15:54
Medlem
Tarantinos Once upon a time in Hollywood innehåller en så otrrrroligt snygg twist på true events, ska inte spoila men tips tips.
Citera
2021-02-06, 10:42
Medlem
Bret-Harts avatar
Tårtgeneralen-bagaren som går till vägkanten och sörjer sin fru och inte säger något är rent påhitt
Citera
2021-02-06, 22:07
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av noinever
Tarantinos Once upon a time in Hollywood innehåller en så otrrrroligt snygg twist på true events, ska inte spoila men tips tips.
Snyggt är det inte. Jag avskyr sådan förvrängning av historien.
Hans "Inglourious Basterds" är ju ett ännu värre exempel. Infantila barnfilmsinslag.

Thombstone (1993) https://www.imdb.com/title/tt0108358/ med Curt Russel och Val Kilmer är en annan sådan film. Fattar inte att så många amerikaner uppskattar den filmen.
Första halvan är seriös berättande och skådespelande för att senare bara byta ton och bli en infantil barnfilm.
Citera
2021-02-07, 11:52
Medlem
kyrkstockens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kyrkstocken
Snyggt är det inte. Jag avskyr sådan förvrängning av historien.
Hans "Inglourious Basterds" är ju ett ännu värre exempel. Infantila barnfilmsinslag.

Thombstone (1993) https://www.imdb.com/title/tt0108358/ med Curt Russel och Val Kilmer är en annan sådan film. Fattar inte att så många amerikaner uppskattar den filmen.
Första halvan är seriös berättande och skådespelande för att senare bara byta ton och bli en infantil barnfilm.
Efter att sovit på saken. Kanske är det just att filmerna byter karaktär jag inte gillar. I tarantinos sista måste jag erkänna att han faktiskt behöll karaktären efter krumsprånget.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in