2020-03-07, 12:38
Medlem
526s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sheuer77
Dvs inget att pipa om 😂

Citat:
Ursprungligen postat av intermittentexplosivitet
Nä, det där är en temperaturhöjning (om du inte snittar 36 annars).

Nu är dödskampen över. Coronan har försvunnit och tempen har rasat från 37,9 till 37,0
Citera
2020-03-07, 12:57
Medlem
GoUoDs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ingakrig
Blev smittad av influensaliknande symtom i veckan. Har idag vad jag närmast vill beskriva som luftrörskatarr. Aldrig haft såhär hemsk hosta med påverkan i båda lungorna, smärta i främre delarna av båda lungsäckarna. Tillhörande feber, ledvärk och trötthet. Tror själv inte jag är smittad men både känner & märker av min omgivning att jag upplevs som någon sorts pestråtta.

——————-
Gå till läkare ASAP. Låter som du bör käka antibiotika mot förmodade lunginflammation eller lungsäcksinflmation eller dylikt
Väntar lite. Är inte alarmistiskt dum i huvudet. Det som kommer hända på sjukhuset är: Läkare undersöker luftvägarna, finner att jag kan mobilisera slem, kan andningsmobilisera effektivt och är i övrigt ung och frisk, skickar hem mig med mollipect/hostmedicin. Därefter avtar det av sig själv.

När jag börjar hosta av att göra lättare inandningar så går jag till läkare, eller när jag inte längre kan göra funktionella djupandningar (nu hostar jag dock skjortan av mig i samband med djupandning så det är inte långt kvar) så luften stannar kvar, då går jag till läkare. Antibiotika är farligare än både corona och vanlig influensa, lunginflammation kan man fighta bort själv med rena, varma och luftfuktigt korrekta miljöer.

Edit: fortfarande feber med som ett gummiband runt huvudet.
Citat:
Ursprungligen postat av YuriGagarin
Jag är inte smittad. Men jag har haft liknande symptom under flera veckors tid. Feber till och från, hosta och andningssvårigheter.

Det jag tycker är intressant är hur vårdapparaten har fungerat när jag varit i kontakt med personal där. Ingen har haft munskydd, läkaren tar i hand etc. Nu har jag inte varit utomlands och det verkar inte vara några större bekymmer med mig men jag tycker att det är anmärkningsvärt. Ifall jag hade fått Covid-19 via allmän spridning så hade läkare och sköterskor jag varit i kontakt med fått det också.
I din bok får alltså all personal som rör vi en förkyld/noro-infekterad/MRSA-patient med dålig hygien densamma smitta, för att de rör vid patient utan handskar?
Senast redigerad av GoUoD 2020-03-07 kl. 13:04.
Citera
2020-03-07, 13:24
Medlem
Kobolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av 526
Nu när Z-day närmar sig är det bäst att vara uppmärksam på symtom i kroppen.

Vilka är symptomen?
Och när ska man oroa sig på allvar?

Jag har fått ont i halsen och har mätt temp 37,9. Har tagit alvedon.
Har inte varit outomlands, spritar händerna när jag varit ute, inte varit i folksamlingar, åker egen bil, minimal kontakt med människor. Samma med frugan.
Är det kört nu?

Du kan ju ha någon annan av otaliga virus- eller bakterieinfaktioner som man kan drabbas av.
Citera
2020-03-07, 14:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Karman
Nja, vanlig influensa är dödligheten runt 0,2% och Corona 1-4%, så nog är det en avsevärd skillnad, minst 10 ggr större dödlighet. Det är också fel att bara "gamla" dör. Ett antal 30-50 åringar har också dött.
Influensan har 0.2% dödlighet i världen, men i Sverige är dödligheten 0.015%. Coronaviruset är med andra ord ca. 200ggr dödligare.
Citera
2020-03-07, 14:26
Medlem
ChrisOhoys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Rimmer
Influensan har 0.2% dödlighet i världen, men i Sverige är dödligheten 0.015%. Coronaviruset är med andra ord ca. 200ggr dödligare.

Vanlig influensa är isf dödligare i Sverige då ingen dött av Corona här. Dödlighet: 0,00000000%
Citera
2020-03-07, 14:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Vanlig influensa är isf dödligare i Sverige då ingen dött av Corona här. Dödlighet: 0,00000000%
Jo, det är sant, men om vi kollar på Italien, vars influensadödlighet på 0.008% bara är hälften av Sveriges och ser hur många där dör av coronaviruset (4.2% just nu, 525 ggr fler än av influensan) så ser det lite mer oroande ut.
Senast redigerad av Rimmer 2020-03-07 kl. 14:52.
Citera
2020-03-07, 14:51
Medlem
Stones avatar
Citat:

Vilka är symptomen?

Har inte varit outomlands, spritar händerna när jag varit ute, inte varit i folksamlingar, åker egen bil, minimal kontakt med människor. Samma med frugan.
Är det kört nu?

Du kan ha den normala influensan.
Citera
2020-03-07, 14:55
Medlem
noidea2k8s avatar
Citat:
Jo, det är sant, men om vi kollar på Italien, vars influensadödlighet bara är hälften av Sveriges (0.008%) och ser hur många där dör av coronaviruset (4.2% just nu, 525 ggr fler än av influensan) så ser det lite mer oroande ut.

Men det måste du väl förstå att det är långt många fler smittade i Italien än man hunnit testa. Man kan bara testa x antal varje dag. Och det är ju inte så att läkaren drar lite blod och ser corona i ett förstoringsglas. Man testar dom som är sjukast.. När det här har lagt sig och man kommer underfund med hur många som verkligen var smittade kommer dödligheten sjunka drastiskt.

Det faller ju på sin egen orimlighet att Italien endast har 4000 fall, medan över 100 svenskar på semester i Italien blir smittade.
Ta en promenad och lugna ner dig för helvete.
Citera
2020-03-07, 14:56
Medlem
flytandelyckas avatar
Mec ca 150 fall av 10 miljoner invånare kan jag med 99,9999999999% sannolikhet säga att alla ni som inte varit i något av världens hotspots, har en vanlig förkylning eller bakterieinfektion. Är du t.ex. ung och får lunginflammation är den vanligaste orsaken mykoplasmabakterier. Det är ett helvete med hög feber och långdragen torrhosta, det går över med penicillin.
Citera
2020-03-07, 15:16
Medlem
Karmans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ChrisOhoy
Än så länge ja. Corona har inte funnits så länge i Sverige och de som hittills smittats är yngre/medelålders, förmodligen friska, som varit på skidsemester i Italien. Om smittan sprids i bredare folklager, så lär det bli helt annorlunda.
Citera
2020-03-07, 15:19
Medlem
Citat:

Vilka är symptomen?

Är det kört nu?
internet glömmer aldrig. om nån månad kommer din fru se detta och dumpa dig fortare än fan. sen kommer du sitta o skämmas att du ens hade magen o skapa ett tråd som denna . herregud mannen , du har ont i halsen och knappt feber, du är med andra ord körd ? har du barn eller ?
Citera
2020-03-07, 15:22
Medlem
Ola Schuberts avatar
Citat:

Ingen har dött i covid-19 i Sverige ännu, och detta trots över 130 sjudomsfall. Ingen har ännu ens blivit allvarligt/kritiskt sjuk ännu.
Kanske bero på att den svenska sjukvården är så duktig? Om så fall, så kanske dödligheten i Sverige för corona, med en fungerande sjukvård ligger på 1,5 promille. Skulle nu 15000 av befolkningen bli smittade så skulle 22 människor dö av covid-19. 22 människor av 10 333 500. Ja, du förstår vad jag vill komma, speciellt som myndigheterna planerat för upp till 15 000 coronafall.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in