2020-06-18, 22:35
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag jobbar inom vården och vi får inte testa oss via jobbet om vi inte är hemma och sjuka.
Jag är lätt snuvig men det är jag alltid så här års,,,,eller hypokondrar jag och det är värre eller?

Ingen feber,,kollar v-a-r-j-e morgon innan jag jobbar.

Nu öppnade min vårdcentral för att få testas.
Jag gjorde givetvis det.

Fick med mig info hem om att:

Testet visar om det finns genetiskt material från viruset men inte om levande eler dött virus.
Testet visar inte om du är frisk frpn infektion.
Testet visar INTE om du tidigare haft och nu har antikroppar.
Du får svar inom 2 veckor.

Så om dom säger at dom hittar virsuet så kan dom inte säga om det är aktivt eller dött????

Låter som det är ett PCR test.
Dom testar det genom att extrahera RNA från ditt provmaterial, sedan syntetisera RNA till DNA, slutligen använda PCR för att se om specifka DNA sekvenser som liknar virsuets kan "matcha" DNAt från ditt prov. Om det matchar kommer detta DNA att kopieras via PCR reaktionen och detekteras.

Om det ger positivt resultat (dvs kunde kopiera virus DNA från ditt provmaterial) så betyder det att viruset fanns i provmaterialet du lämnade.

Negativt resultat = viruset fanns inte i provmaterialet.

Ett virus behöver en värd för att kuna replikera, utan en värd kommer viruset inte kunna replikera och kommer därför bli inaktivt och brytas ned. T.ex. kan man ju ha virus på händerna, sedan röra på en bordsyta och direkt samla material från bordsytan. Det kommer också ge positivt resultat i PCR. Men det saknas ju en värd för viruset, så det kan inte replikera sig själv.

Det är därför mycket troligt att om du får positivt resultat med prov från mun och näsa, att du har en aktiv virusinfektion då det finns många celler där som kan fungera som värd för viruset.
Senast redigerad av Jettz 2020-06-18 kl. 22:40.
Citera
2020-06-18, 22:44
Bannlyst
Idag har jag väl känt mig lite dålig överlag, i eftermiddags började det klia lite i hals och hade hosta som inte ville ge sig, inget brutalt men här där uppkom hosta. Det har släppt nu helt, men har den där känslan man har i näsan när man är förkyld fast en väldigt mild version av den.

Men nojjar såklart att det kommer bli värre, vad brukar första symptomerna vara? Jag är i grund o botten frisk och är i 24 års åldern.

Min intresse är mer typ i vad första symptomerna brukar vara?

Jag har exempelvis en vän som mår bra och allt i övrigt, är positiv för corona och enda symptomerna är förlorad smak och lukt (har inte vart nära personen men ändå) min poäng är det verkar skilja sig väldigt mycket bland alla.
Citera
2020-06-18, 22:47
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av ba'loba
Jag jobbar inom vården och vi får inte testa oss via jobbet om vi inte är hemma och sjuka.
Jag är lätt snuvig men det är jag alltid så här års,,,,eller hypokondrar jag och det är värre eller?

Ingen feber,,kollar v-a-r-j-e morgon innan jag jobbar.

Nu öppnade min vårdcentral för att få testas.
Jag gjorde givetvis det.

Fick med mig info hem om att:

Testet visar om det finns genetiskt material från viruset men inte om levande eler dött virus.
Testet visar inte om du är frisk frpn infektion.
Testet visar INTE om du tidigare haft och nu har antikroppar.
Du får svar inom 2 veckor.

Så om dom säger at dom hittar virsuet så kan dom inte säga om det är aktivt eller dött????

Lätt snuva lite det jag har, aldrig haft pollenallergi innan eller så, så känns lite konstigt också men är ibland regn ibland sol här så kanske det påverkar och gör så man får förkylning? Sen har jag väl åkt lite kommunalt kan vara så att vissa bär på en förkylning måste ju inte vara Corona, men man tänker lite också brukar ens förkylningar gå runt i juni månad, visst men är det inte jättesällsynt? Någon som har koll?
Citera
2020-06-18, 23:22
Medlem
Började med halsont ca 2 dygn. Sedan snuva, men ingen hosta. Tog ett PCR-test dag 4 som sjuk. Fick svar efter 2 dagar. Positivt. Nu inga symtom alls. Var sjuk i en vecka. Som en vanlig förkylning.
Citera
2020-06-18, 23:36
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Jettz
Låter som det är ett PCR test.
Dom testar det genom att extrahera RNA från ditt provmaterial, sedan syntetisera RNA till DNA, slutligen använda PCR för att se om specifka DNA sekvenser som liknar virsuets kan "matcha" DNAt från ditt prov. Om det matchar kommer detta DNA att kopieras via PCR reaktionen och detekteras.

Om det ger positivt resultat (dvs kunde kopiera virus DNA från ditt provmaterial) så betyder det att viruset fanns i provmaterialet du lämnade.

Negativt resultat = viruset fanns inte i provmaterialet.

Ett virus behöver en värd för att kuna replikera, utan en värd kommer viruset inte kunna replikera och kommer därför bli inaktivt och brytas ned. T.ex. kan man ju ha virus på händerna, sedan röra på en bordsyta och direkt samla material från bordsytan. Det kommer också ge positivt resultat i PCR. Men det saknas ju en värd för viruset, så det kan inte replikera sig själv.

Det är därför mycket troligt att om du får positivt resultat med prov från mun och näsa, att du har en aktiv virusinfektion då det finns många celler där som kan fungera som värd för viruset.

Så om det är positivt så ska jag ta mera prov eller direkt in i karantän och inte jobba?
Citera
2020-06-19, 15:49
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Amecce

Min intresse är mer typ i vad första symptomerna brukar vara?

Jag har exempelvis en vän som mår bra och allt i övrigt, är positiv för corona och enda symptomerna är förlorad smak och lukt (har inte vart nära personen men ändå) min poäng är det verkar skilja sig väldigt mycket bland alla.

Detta stämmer in på mig exakt, har ingen feber och mår bra som vanligt men har typ ingen smak eller luktsinne...har varit så i nån månad nu.
Har inte testat mig så vet inte om jag har eller haft corona.
Citera
2020-06-19, 15:53
Medlem
shponglads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av pokemontrainer
Jag har haft corona, och har råkat ut för en underlig grej.

Jag tappade som många smaksinnet, fick tillbaka det till 80% och åt för tre månader sedan en chorizo, och nu smakar nästan allt chorizo.

Har någon annan en liknande erfarenhet?

Japp, åt mycket pasta bolognese i typ mars-april och nu luktar all mat köttsås typ, jävligt märkligt.
Citera
2020-06-19, 16:44
Medlem
ModerRotas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av shponglad
Japp, åt mycket pasta bolognese i typ mars-april och nu luktar all mat köttsås typ, jävligt märkligt.
Det hade varit betydligt värre om Covid-19 orsakade symptom som gjorde att man inte kunde tänka klart och därefter endast kunde rösta på ett politiskt parti som man tidigare hade röstat för.

Det krävs mer forskning på vad Covid-19 egentligen gör med nervsystemet och hjärnan. Det börjar bli underligare och underligare ju mer man gräver.
Citera
2020-06-19, 19:07
Medlem
TheAlamos avatar
Jag fick svar efter två dagar på mitt prov. Negativt, vilket är rimligt då jag inte haft några symptom som tyder på just corona. Äntligen väl spenderade skattepengar.
Citera
2020-06-19, 22:06
Medlem
När jag hade corona så nös jag otroligt mycket. Någon mer som gjorde det under sin sjukdomsperiod? Läser man på beskrivningen av symptom för covid -19 så ingår inte nysningar som symptom...
Citera
2020-06-19, 23:26
Medlem
AndersTengells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ModerRota
Det hade varit betydligt värre om Covid-19 orsakade symptom som gjorde att man inte kunde tänka klart och därefter endast kunde rösta på ett politiskt parti som man tidigare hade röstat för.

Det krävs mer forskning på vad Covid-19 egentligen gör med nervsystemet och hjärnan. Det börjar bli underligare och underligare ju mer man gräver.

det är tyvärr en av grejerna det gör, hur sjukt det än låter

delen i hjärnan som viruset "förstör" eller åtminstone sänker kvaliten på är en nödvändig del för att kunna tänka klart.

kan du inte tänka klart kan du inte ta till dig ny information, du förstår inte att ditt parti har ändrat politik eller att det finns andra partier som för den politik du egentligen vill ha

så man kör på i gamla mönster, för det är det enda man klarar av att förstå eller ta till sig
Citera
2020-06-20, 00:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lyxfru
När jag hade corona så nös jag otroligt mycket. Någon mer som gjorde det under sin sjukdomsperiod? Läser man på beskrivningen av symptom för covid -19 så ingår inte nysningar som symptom...

Jag har covid o har nyst en HEL DEL mer än jag brukar vid vanlig förkylning
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in