Citat:
Ursprungligen postat av
ba'loba
Jag jobbar inom vården och vi får inte testa oss via jobbet om vi inte är hemma och sjuka.
Jag är lätt snuvig men det är jag alltid så här års,,,,eller hypokondrar jag och det är värre eller?
Ingen feber,,kollar v-a-r-j-e morgon innan jag jobbar.
Nu öppnade min vårdcentral för att få testas.
Jag gjorde givetvis det.
Fick med mig info hem om att:
Testet visar om det finns genetiskt material från viruset men inte om levande eler dött virus.
Testet visar inte om du är frisk frpn infektion.
Testet visar INTE om du tidigare haft och nu har antikroppar.
Du får svar inom 2 veckor.
Så om dom säger at dom hittar virsuet så kan dom inte säga om det är aktivt eller dött????
Låter som det är ett PCR test.
Dom testar det genom att extrahera RNA från ditt provmaterial, sedan syntetisera RNA till DNA, slutligen använda PCR för att se om specifka DNA sekvenser som liknar virsuets kan "matcha" DNAt från ditt prov. Om det matchar kommer detta DNA att kopieras via PCR reaktionen och detekteras.
Om det ger positivt resultat (dvs kunde kopiera virus DNA från ditt provmaterial) så betyder det att viruset fanns i provmaterialet du lämnade.
Negativt resultat = viruset fanns inte i provmaterialet.
Ett virus behöver en värd för att kuna replikera, utan en värd kommer viruset inte kunna replikera och kommer därför bli inaktivt och brytas ned. T.ex. kan man ju ha virus på händerna, sedan röra på en bordsyta och direkt samla material från bordsytan. Det kommer också ge positivt resultat i PCR. Men det saknas ju en värd för viruset, så det kan inte replikera sig själv.
Det är därför mycket troligt att om du får positivt resultat med prov från mun och näsa, att du har en aktiv virusinfektion då det finns många celler där som kan fungera som värd för viruset.