• 1
  • 2
2020-03-05, 19:52
Medlem
Jag tar examen till sommaren och har därför inte pengar till en kontantinsats. Undanbeder därför diskussion om att man bör ha det innan man köper, eller att du minsann lyckades spara en mille under studietiden. Inte relevant här!

Jag har hittat en nyproducerad lägenhet som jag finner väldigt intressant. Inflyttning 2022. I dagsläget har jag 10k på sparkontot, alltså ingenting. Ska skriva på anställningsavtal snart och har då en lön på 32k med start i september.

Lägenheten kostar strax under 2 miljoner och har en avgift på ca 2300.
Har kikat hos SBAB hur ett bolån + privatlån skulle se ut där och om jag själv har ca 5% av kontantinsatsen så ska det inte vara några problem att få lånelöfte via dem. Har även kikat vad som händer om räntan går upp och det är fortfarande billigare än att hyra något i andrahand. Sparar jag 10k i månaden i 1 år har jag lite mer än 5% och fortfarande ca ett halvår innan inflyttning.

Är det otroligt dumt att köpa nyproduktion under dessa omständigheter?
Citera
2020-03-05, 20:06
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HelloDarling
Jag tar examen till sommaren och har därför inte pengar till en kontantinsats. Undanbeder därför diskussion om att man bör ha det innan man köper, eller att du minsann lyckades spara en mille under studietiden. Inte relevant här!

Jag har hittat en nyproducerad lägenhet som jag finner väldigt intressant. Inflyttning 2022. I dagsläget har jag 10k på sparkontot, alltså ingenting. Ska skriva på anställningsavtal snart och har då en lön på 32k med start i september.

Har kikat hos SBAB hur ett bolån + privatlån skulle se ut där och om jag själv har ca 5% av kontantinsatsen så ska det inte vara några problem att få lånelöfte via dem. Har även kikat vad som händer om räntan går upp och det är fortfarande billigare än att hyra något i andrahand. Sparar jag 10k i månaden i 1 år har jag lite mer än 5% och fortfarande ca ett halvår innan inflyttning.

Det är mycket viktigt att du studerar föreningens ekonomi noggrant innan köpet.

"Särskilt tydligt är problemet med underskott i föreningar med nyproducerade bostadsrätter, enligt rapporten."

https://www.dagensps.se/privatekonom...ar-jattesmall/
Citera
2020-03-05, 20:11
Medlem
VemBudars avatar
Citat:

Så sbab tillåter alltså att man bara har 5% kontantinsats nu igen?
Citera
2020-03-05, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av trottwell

"Särskilt tydligt är problemet med underskott i föreningar med nyproducerade bostadsrätter, enligt rapporten."

https://www.dagensps.se/privatekonom...ar-jattesmall/

Jag är medveten om osäkerheten kring nyproducerade brf:er. Men finns det verkligen så mycket information att gå på när de är så nya?
Citera
2020-03-05, 20:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av VemBudar
Så sbab tillåter alltså att man bara har 5% kontantinsats nu igen?

Verkar som det! Men det påverkar ju såklart hur mycket man får låna eftersom man tar ett privatlån på resterande 10%.
Citera
2020-03-05, 20:18
Medlem
Citat:

Om TS köper på ritning så finns i regel inte föreningen ännu och heller ingen ekonomisk plan utan bara en förhandskalkyl så det finns tyvärr inte mycket att studera.

Den ekononiska planen är ju lite mer men den behöver inte vara upprättad fören det är dags för upplåtelse och det är kanske sådär ett halvår innan tillträde.
Senast redigerad av Engineer 2020-03-05 kl. 20:20.
Citera
2020-03-05, 20:24
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Engineer
Om TS köper på ritning så finns i regel inte föreningen ännu och heller ingen ekonomisk plan utan bara en förhandskalkyl så det finns tyvärr inte mycket att studera.

Vem är upplåtaren om inte BRF finns?
Citera
2020-03-05, 20:30
Medlem
Citat:
Vem är upplåtaren om inte BRF finns?

"Köper på ritning" var lite slarvigt men i realiteten är det ju vad man gör när man skriver på förhandsavtal och det gör man ju med någon bostadsutvecklare eller liknande.

Sedan när man skriver på upplåtelseavtalet så måste ju BRFen finnas och en ekonomisk plan vara upprättad men då är det ju ofta bara några månader kvar till inflytt.
Citera
2020-03-05, 20:34
Medlem
trottwells avatar
Citat:
"Köper på ritning" var lite slarvigt men i realiteten är det ju vad man gör när man skriver på förhandsavtal och det gör man ju med någon bostadsutvecklare eller liknande.

Sedan när man skriver på upplåtelseavtalet så måste ju BRFen finnas och en ekonomisk plan vara upprättad men då är det ju ofta bara några månader kvar till inflytt.

Jag såg nu att det är två år kvar till inflyttning, personligen skulle jag inte köpa den bostadsrätten idag.
Citera
2020-03-05, 20:50
Medlem
Citat:

Den ekononiska planen är ju lite mer men den behöver inte vara upprättad fören det är dags för upplåtelse och det är kanske sådär ett halvår innan tillträde.

Citat:

Tack för klargörandet! Det var så jag uppfattade att det låg till. Men betyder det att nyproduktion alltid är en osäker investering? När man köper så långt i förväg alltså.

Citat:
Jag såg nu att det är två år kvar till inflyttning, personligen skulle jag inte köpa den bostadsrätten idag.

Varför inte?
Citera
2020-03-05, 21:25
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Tack för klargörandet! Det var så jag uppfattade att det låg till. Men betyder det att nyproduktion alltid är en osäker investering? När man köper så långt i förväg alltså.

Varför inte?

Det är alldeles för många osäkra faktorer.
Låt åtminstone den rådande ekonomiska oron i världen lägga sig innan du fattar ett beslut.
Citera
2020-03-06, 10:20
Medlem
Nyproducerade BR har väl ingen ekonomi värd namnet före inflyttning.

Etablerade o inbodda har så de kan värderas men inte nyprod
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in