Citat:
Ursprungligen postat av
Needs.more.brandy
Alltså, min klubb har väl en medelmåttigt stor arena men jag ser absolut inget konstigt med att släppa in mer än 500 pers på en arena gjord för 50 000. Bara det folket som vi skulle kunna klämma in på Olympia med 1,5 meters mellanrum hade gjort stor skillnad. HIF behöver de pengarna, så det hjälper inte att sitta och vara avundsjuk på klubbar som AIK.
Sen är det ju en annan sak hur folk tar sig till arenorna. Själva har vi en stor andel som antingen bilar till matcherna eller som bor i närheten. Då borde inte samma restriktioner gälla för oss som för stockholmsklubbarna, vars publik i större utsträckning nyttjar kollektivtrafik. Det är ju där det kan bli lite packat med folk kanske, om det över huvud taget blir trängsel någonstans.
Helt rätt, visst att vi kan dra in fler åskådare på Ullevi med procentuell räkning liksom AIK kan dra in fler på Friends t.ex. Men det svåra är ju också hur man tar sig in på arenan etc. Finns det mängder med insläpp så det inte blir trångt där? Måste alla springa på ett fåtal toaletter etc? Hur är det med kiosker etc?
Visst att det jobbas med det där men någon millimeter rättvisa blir det aldrig.
Vi har ju exempelvis bara rätt små gångvägar från Gamla till Centralen/Ullevigaraget etc där det kan bli trängsel, ska man räkna på sådant?
Sedan är givetvis 500 galet, vi har efter 15oktober tre hemmamatcher kvar, det innebär att inte ens alla 2000 som valt att stå kvar skulle få komma in.
Man ska inte hålla på att välja bland fansen.
Citat:
Ursprungligen postat av
Burkgurka
"Från 15 oktober", dvs samtidigt som de flesta fotbollsserier avslutas. Jävla dårskap att vänta så här länge med ett självklart besked om att det skall vara distansering som gäller för de mindre klubbarna.
Ok att några enstaka lag i Div 1 kan ta in några hundra sista 2 hemmamatcherna liksom eventuellt Allsvenskan/Superettan om de vill. Men är ju för sent för att det skall ha någon som helst effekt på klubbarnas ekonomi, och dessutom blir det inte sportsligt rättvist att ta in folk med bara några enstaka matcher kvar.
Dagens besked är bara positivt för vintersporterna. För fotbollen är det ett icke-besked och de kan dra åt helvete hela bunten. Idioter.
Nu förstår jag att du delvis räknar in hall-sporterna som vintersporter men tänk på att exempelvis skidor, skidskytte etc inte får ta in folk ens ute i skogen för att det inte är "sittplats".
Likadant är det i vissa motorsporter om det nu är tävlingar kvar i det, där är "läktarna" ofta gräsvallar etc där man tar sin filt/campingstol och slår sig ner eller rentav står.
Det är t.ex. stora ytor på en racingbana där man kan titta utan att stå nära men det är inte tillåtet för att det inte är sittplatser i den bemärkelsen. Ur ett smittskyddsperspektiv är det givetvis bättre att jag står 10 meter ifrån närmaste åskådare på Ring Knutstorp än sitter 1-2 meter ifrån någon på Gamla. Det första är inte okej men det andra är...
Om nu beslutet tas den 8 oktober (vi ska inte glömma att det inte ens är klubbat än) går smittan upp (se på Sthlm) så får vi inte ens 500 utan får ha kvar 50 pers.