2020-09-29, 12:47
Medlem
Ovcharkas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev
svår fråga, det slår ju jävligt ojämnt..Gnaget skulle nästan kunna ha fulla publikintäkter medan en liten klubb skulle kunna ha under 1 000 pers.

det är bisarrt orimligt att ha 500 på 50 000 möjliga platser (nu kommer ju inte hela arenan vara öppen givetvis) ...men lika orimligt att vissa klubbar ska kunna dra in oerhört mkt mer. Visserligen är ju förutsättningarna ojämna även normalt sett men det blir ju extra skevt.

Samtidigt drar ju t.ex. 08-klubbarna och Malmö in mer än Falkenberg och Mjällby när det inte råder restriktioner alls på insläpp.
Citera
2020-09-29, 12:58
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Samtidigt drar ju t.ex. 08-klubbarna och Malmö in mer än Falkenberg och Mjällby när det inte råder restriktioner alls på insläpp.
jag menade ju det...med att det är ojämnt även normalt sett.

men det förstärks nu eftersom ex Gnaget aldrig har 50 och nästan kan komma upp i deras snittpublik om det vore en procent elr räknat på x antal säten emellan.

då kan de gå 5 mill plus per match medan Mjällby går back pga säkerhet o personal etc.

men man borde kunna utöka med 500 pers baserat på kapacitetsmultipel med ett max. säg 500 till om arenan tar 10 000 o ytterligare 500 om den tar 20 000 med ett maxtak på 2 000 pers ..bara som ett enkelt exempel.
Citera
2020-09-29, 13:01
Medlem
Pancevs avatar
då skulle tele2 kunna ta 500 på långsida bakom spelarbåsen, 500 på nedre på andra lång o 500 övre lång. slippa ha kortsidorna öppna.

gnaget skulle kunna välja att öppna en sektion till o ta 500 pers till.

då håller man kravet på 500 sittande med avstånd per yta (restaurang, scenlokal elr läktarsektion anses likställda här). låter genialiskt nu när jag säger det själv. egentligen kan man likställa det med olika restauranger som vätter ut mot samma torg.
Senast redigerad av Pancev 2020-09-29 kl. 13:10.
Citera
2020-09-29, 13:05
Medlem
Needs.more.brandys avatar
Alltså, min klubb har väl en medelmåttigt stor arena men jag ser absolut inget konstigt med att släppa in mer än 500 pers på en arena gjord för 50 000. Bara det folket som vi skulle kunna klämma in på Olympia med 1,5 meters mellanrum hade gjort stor skillnad. HIF behöver de pengarna, så det hjälper inte att sitta och vara avundsjuk på klubbar som AIK.

Sen är det ju en annan sak hur folk tar sig till arenorna. Själva har vi en stor andel som antingen bilar till matcherna eller som bor i närheten. Då borde inte samma restriktioner gälla för oss som för stockholmsklubbarna, vars publik i större utsträckning nyttjar kollektivtrafik. Det är ju där det kan bli lite packat med folk kanske, om det över huvud taget blir trängsel någonstans.
Citera
2020-09-29, 13:12
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy
Alltså, min klubb har väl en medelmåttigt stor arena men jag ser absolut inget konstigt med att släppa in mer än 500 pers på en arena gjord för 50 000. Bara det folket som vi skulle kunna klämma in på Olympia med 1,5 meters mellanrum hade gjort stor skillnad. HIF behöver de pengarna, så det hjälper inte att sitta och vara avundsjuk på klubbar som AIK.

Sen är det ju en annan sak hur folk tar sig till arenorna. Själva har vi en stor andel som antingen bilar till matcherna eller som bor i närheten. Då borde inte samma restriktioner gälla för oss som för stockholmsklubbarna, vars publik i större utsträckning nyttjar kollektivtrafik. Det är ju där det kan bli lite packat med folk kanske, om det över huvud taget blir trängsel någonstans.
det var därför jag menade att ett tak säkerligen skulle få accepteras, går inte att tvinga vanliga resenärer att trängas med flera tusen till o från ex tele2.

säg max 3 000 o max 2 000 om arenan bara har 2 etage. tillämpa 500-regeln per avdelningsbar yta precis som olika krogar på samma gata.
Citera
2020-09-29, 13:23
Medlem
"Från 15 oktober", dvs samtidigt som de flesta fotbollsserier avslutas. Jävla dårskap att vänta så här länge med ett självklart besked om att det skall vara distansering som gäller för de mindre klubbarna.

Ok att några enstaka lag i Div 1 kan ta in några hundra sista 2 hemmamatcherna liksom eventuellt Allsvenskan/Superettan om de vill. Men är ju för sent för att det skall ha någon som helst effekt på klubbarnas ekonomi, och dessutom blir det inte sportsligt rättvist att ta in folk med bara några enstaka matcher kvar.

Dagens besked är bara positivt för vintersporterna. För fotbollen är det ett icke-besked och de kan dra åt helvete hela bunten. Idioter.
Citera
2020-09-29, 21:54
Medlem
bagarn29s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
"Från 15 oktober", dvs samtidigt som de flesta fotbollsserier avslutas. Jävla dårskap att vänta så här länge med ett självklart besked om att det skall vara distansering som gäller för de mindre klubbarna.

Ok att några enstaka lag i Div 1 kan ta in några hundra sista 2 hemmamatcherna liksom eventuellt Allsvenskan/Superettan om de vill. Men är ju för sent för att det skall ha någon som helst effekt på klubbarnas ekonomi, och dessutom blir det inte sportsligt rättvist att ta in folk med bara några enstaka matcher kvar.

Dagens besked är bara positivt för vintersporterna. För fotbollen är det ett icke-besked och de kan dra åt helvete hela bunten. Idioter.

Tokigt när smittan börjar spridas i landet. De flesta supportrarna är att jämföra med lördags berusade svenskar. Jag är schåå förschicktig ända tills det blir mål. Nästa problem blir när de ska hem.

Låt oss vänta tills nästa säsong för människors bästa.
Citera
2020-09-30, 01:05
Bannlyst
Citat:

Ja, det är inte många matcher kvar att spela. Känns som det kvittar nu faktiskt och det är ju bara de med årskort eller de som är sponsorer som får gå. 500 åskådare gör ingen rik.
Citera
2020-09-30, 06:30
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Needs.more.brandy

Helt rätt, visst att vi kan dra in fler åskådare på Ullevi med procentuell räkning liksom AIK kan dra in fler på Friends t.ex. Men det svåra är ju också hur man tar sig in på arenan etc. Finns det mängder med insläpp så det inte blir trångt där? Måste alla springa på ett fåtal toaletter etc? Hur är det med kiosker etc?
Visst att det jobbas med det där men någon millimeter rättvisa blir det aldrig.

Vi har ju exempelvis bara rätt små gångvägar från Gamla till Centralen/Ullevigaraget etc där det kan bli trängsel, ska man räkna på sådant?

Sedan är givetvis 500 galet, vi har efter 15oktober tre hemmamatcher kvar, det innebär att inte ens alla 2000 som valt att stå kvar skulle få komma in.
Man ska inte hålla på att välja bland fansen.

Citat:

Nu förstår jag att du delvis räknar in hall-sporterna som vintersporter men tänk på att exempelvis skidor, skidskytte etc inte får ta in folk ens ute i skogen för att det inte är "sittplats".

Likadant är det i vissa motorsporter om det nu är tävlingar kvar i det, där är "läktarna" ofta gräsvallar etc där man tar sin filt/campingstol och slår sig ner eller rentav står.
Det är t.ex. stora ytor på en racingbana där man kan titta utan att stå nära men det är inte tillåtet för att det inte är sittplatser i den bemärkelsen. Ur ett smittskyddsperspektiv är det givetvis bättre att jag står 10 meter ifrån närmaste åskådare på Ring Knutstorp än sitter 1-2 meter ifrån någon på Gamla. Det första är inte okej men det andra är...

Om nu beslutet tas den 8 oktober (vi ska inte glömma att det inte ens är klubbat än) går smittan upp (se på Sthlm) så får vi inte ens 500 utan får ha kvar 50 pers.
Citera
2020-09-30, 12:07
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Pancev

säg max 3 000 o max 2 000 om arenan bara har 2 etage. tillämpa 500-regeln per avdelningsbar yta precis som olika krogar på samma gata.

500 per avdelningsbar yta låter rimligt.
En enkel etage arena kan då ta 500 långsida x2 och 500 kortsida x 2 DVS 2000

Tele2 4000
OCh Friends 6000

Kommer dock inte hända.
Som jag skrev tidigare tycker jag att klubbarna får i stor utsträckning skylla sig själva. Då många har prioriterat att rädda kontrakt framför att skala ner sin trupp.

Ingen SEF klubb har gjort det Ängelholm tvingades till för ett par år sedan. Då man inom loppet av en vecka sa upp alla spelarkontrakt spelade med juniorer och i princip erbjöd de uppsagda spelarna att spela kvar som amatörer om de ville.
Citera
2020-09-30, 12:14
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
500 per avdelningsbar yta låter rimligt.
En enkel etage arena kan då ta 500 långsida x2 och 500 kortsida x 2 DVS 2000

Tele2 4000
OCh Friends 6000

Kommer dock inte hända.
Som jag skrev tidigare tycker jag att klubbarna får i stor utsträckning skylla sig själva. Då många har prioriterat att rädda kontrakt framför att skala ner sin trupp.

Ingen SEF klubb har gjort det Ängelholm tvingades till för ett par år sedan. Då man inom loppet av en vecka sa upp alla spelarkontrakt spelade med juniorer och i princip erbjöd de uppsagda spelarna att spela kvar som amatörer om de ville.
500 per kortsida kan bli problem eftersom alla måste vara sittande. men oavsett så kan det kanske vara möjligt i vår.

även om just jag anser det egentligen fungera redan nu rent juridiskt.
Citera
2020-09-30, 12:21
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Nu förstår jag att du delvis räknar in hall-sporterna som vintersporter men tänk på att exempelvis skidor, skidskytte etc inte får ta in folk ens ute i skogen för att det inte är "sittplats".

Likadant är det i vissa motorsporter om det nu är tävlingar kvar i det, där är "läktarna" ofta gräsvallar etc där man tar sin filt/campingstol och slår sig ner eller rentav står.
Det är t.ex. stora ytor på en racingbana där man kan titta utan att stå nära men det är inte tillåtet för att det inte är sittplatser i den bemärkelsen. Ur ett smittskyddsperspektiv är det givetvis bättre att jag står 10 meter ifrån närmaste åskådare på Ring Knutstorp än sitter 1-2 meter ifrån någon på Gamla. Det första är inte okej men det andra är...

Om nu beslutet tas den 8 oktober (vi ska inte glömma att det inte ens är klubbat än) går smittan upp (se på Sthlm) så får vi inte ens 500 utan får ha kvar 50 pers.

Riktigt bra poäng Nisse!
JAg trodde dock i min enfald arrangörer till skidskytte mm inte tog betalt för att jag vistades i skogen som är allmän plats.
På sätt och vis kanske detta är bra, då jag inte tycker att man ska betala för att se idrott live på allmän plats.
(speciellt på allmän plats som en skog där borde allmansrätten ha förtur är förvisso kluven till att ska behöva göra det på skattefinansierade arenor också men har väl nöjt mig med att det alltdi funnits kringvägar för mig där)
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in