2021-01-06, 10:02
Medlem
L-illuminatos avatar
Jag gick och tänkte lite på hur evenemangsbranschen, restaurangbranschen och sportbranschen (den underhållande/kulturella delen) är den som blir hårdast drabbade av pandemin.

Vet någon om hur säsongkortförsäljning går 2021?
Jag får liksom inte ihop det...
Jag känner mig lite som domedagsprofeterna i the big short

Alla inklusive många i denna tråden utgår trots alla varningsklockor från experter och myndigheter från ett "best case scenario" Vaccinet kommer det är perfekt det löser alla våra problem. Om ett par månader blir det som att 2020 och pandemin aldrig hände allt återgår till det normala.

Reflektioner om Restauranger och Evenemangsnäringen:

När det kommer till idrottsvärlden är scenariot lite detsamma man utgår ifrån att folks rutiner inte har förändrats och att om bara ett par månader då kommer Fotboll och annan sport var i samma läge som man var i början Februari 2020.

Det jag ser är att folks rutiner, levandsvanor, prioriteringar har förändrats. Om du redan var tveksam till mervärdet av att stå och trängas på en Allsvensk fotbollsmatch en regnig Lördag i 2019 så kommer är risken stor att du nu inte återvänder.

De enda som har touchat kring detta är delas Niva i Tutto Baluttos julavsnitt.
och dels BB podd killarna.
De flesta andra journalisterna (lex Daniel Kristoffersson) ignorerar obrytt det här faktumet helt. Däremot tror jag detta är falsk och är någon form av självbevarelsedrift från journalistkåren då de märkte när all sport stängdes ner i April/Maj hur redundanta de blev och hur beroende de var av ekosystemet. Så jag tror att mycket av journalisternas optimism, som "Disco" nu får vara symbol
för, minner ut i just detta. Allt handlar om att få ekorrhjulet att snurra ett par varv extra.

Om vi däremot utgår ifrån ett "Probable Worse Case" scenario vilket är det "Big Short" killarna gör och vilket epidomologer försöker göra. Så ser vi ett par tänkbara följder av konsekvenserna: '

1. När vaccinet rullas ut kommer långt ifrån alla som tar det bli hel immuna mot Covid och det kommer fortfarande vara en rekommendation att undvika stora folksamlingar och gå på dessa i "egen risk". Vilket gör att en grupp personer som för en eller annan anledning är oroliga fortsätter att undvika mässor, demonstrationer, fotbollsmatcher och andra stora folksamlingar. Utan känner att det är TV som gäller numera. Här har jag även hört att långt ifrån alla som jobbar inom vård och erbjuds det nu vill ta det, då många är skeptiska till ifall det är tillräckligt testat för att den utrullning som sker nu inte ska få med sig värre biverkningar än vad viruset gör.

2. Nya mutationer: Vi har redan sett den första i UK (troligtvis mer smittsam och mindre dödlig) i just detta fallet sägs det att vaccinet klarar av det. Men det kommer komma (kanske finns redan) fler mutationer på viruset vissa kommer vara mindre smitsamma men mer dödliga som vaccinet inte biter på.

3. Nästa virus? I det fallet Covid-19 bryts ner helt och absolut är vi statistiskt sätt bara 3-5 år ifrån nästa världsvirus från Kina. Dengu, Zika, SARS, fågel, svininfluensa i princip alla förutom galna kosjukan är virus som härstammar från andra djurarter och överförts från Kina till resten av världen senaste 20 åren. Den trenden lär fortsätta i takt med att Kinas ekonomi växer, reser och umgås Kineser mer med resten av världen.

4. Folks rutiner ändras. Jag vet flera bekanta och bekantas bekanta där alla har en andel som permanent flyttat ut till sina fritidshus (landet) ofta med ledande positioner inom diverse bolag. Av dessa kommer kanske hälften att inte skifta tillbaka till sitt gamla liv när pandemin är över (för den här gången) . Utan kommer söka friare arbetsformer (consluting mm) för att kunna behålla friheten av att jobba remote vilket innebär troligtvis att man också offrar närheten till fotbollen. Har minst ett dussintal bekanta som idag som jag känner har flyttat till Falsterbo, Österlen, Bjärred, Värmdös Skärgård, Norrtälje Sigtuna mm.

5. Nya Fritidsintressen:
BB Podd flagga för "padelhotet" antaglifen bland 80 talister. Jag tror att alla som är födda på 2000 talet har blivit mycket mer pro-gaming överlag. Dessa communities har växt starkt och gaming industrin har tagit stora kliv det blir ett konverterinsarbete att få med sig alla dessa på tåget igen. Sedan tror jag i princip alla som tvingasts jobba remote senaste året har blivit duktigare på att hitta sätt och rutiner för att underhålla sig själva som inte involverar de sociala bitarna som oftast är förenande med en fotbollsmatch .
Citera
2021-01-06, 10:21
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
men för att kommentera generellt så är det fortsatt förvånande hur få klubbar som bryr sig om situationen. Det värvas och det slösas, och det kramas och det gnuggas näsa. Pandemin finns inte och man tar hellre böter än att behöva bry sig.

Citat:
Ursprungligen postat av slampen
Tycker detta visar även hur det blir i ett land som Sverige, när politiker ska ta beslut om saker de inte har en aning om.

Citat:
Ursprungligen postat av MartinDahlinsMamma
Nu när denna tråkiga publikfria Allsvenskasäsongen tagit slut så tippar jag på att de lag som lidit mest av Corona är Hammarby.

Nu räddades ekonomin av transfers men placeringen hade garanterat varit högre om de fått fortsätta på den banan de avslutade föregående säsong med.

Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Oavsett vad är givetvis variationerna i regler/rekommendationer etc beroende på idrott, plats i samhället etc svårförstådd bortom vad rena lagar säger. Det är ju också därför man försöker få fram en pandemilag.

Citat:
Ursprungligen postat av PDelon
text.

Citat:
Ursprungligen postat av Kung_Ingenting
Tittar man dock bakom det som regeringen har sagt så har dom hela tiden hänvisat till att det inte går att förbjuda arbete som orsak till sina uttalanden.

För att hänvisa till inlägget ovan:

Jag tror att publikåterströmningen kommer ske olika de lag som har konjukturkänslig publik det man i vissa case kallar medgångsupportrar. DVS att man pendlar väldigt mycket i publik beroende på motstånd, spel och resultat under loppet av en 1-2 säsonger. De lagen kommer ha svårt att nå sina bottennoteringar från 2018/2019. Medan klubbarna där live-fotbollen utgör en stor del av deras vardag och där man hellre dör än att inte går på live fotboll i en säsong till de klubbarna kommer må bra.

@Kung_Ingeting kluven till Mjällby (å ena sidan är Listerlandet Sveriges Ruhrområde när det kommer till fotbollskultur) å andra sidan är jag osäker på hur stort publiktapp ni hade i Superettan och Div I sett till en vanlig Allsvensk säsong.

Om vi tar bland de stora lagen så tror jag att
IFK Göteborg och AIK verkligen är i farozonen
AIK kan dra allt från 35-40k på en premiär, en minnesmatch till Turina osv. Men man har också noteringar på under 15 000 (tidiga Europakval och smålag på mindre attraktiva tider).
Blåvitt har haft en nedåtgående publiktrend ganska länge känns det som. Väldigt många fans som enbart går på stormatcher MFF hemma, och något av Sthlmslagen om båda krigar i toppen. Däremot svårt att dra fans när egna laget ska vara enda riktiga dragplåtstret. (orkar inte kolla snitt siffror men har för mig att man har varit nere på 25% av GUs många gånger).
Djurgården kommer också riska bortfall även om det inte blir lika påtagligt som de två tidigare.

Hammarby och MFF är de lagen där jag tror att bortfallet kommer vara minst. Malmö har en kärna som går på matcherna och har haft positiv publikutveckling. Hammarby har haft en positiv publikutveckling och en väldigt lojal grupp som struntar i vem de möter utan ser det som en stor del av sitt liv att gå på livematcherna.
Citera
2021-01-06, 11:02
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av L-illuminato
För att hänvisa till inlägget ovan:

Jag tror att publikåterströmningen kommer ske olika de lag som har konjukturkänslig publik det man i vissa case kallar medgångsupportrar. DVS att man pendlar väldigt mycket i publik beroende på motstånd, spel och resultat under loppet av en 1-2 säsonger. De lagen kommer ha svårt att nå sina bottennoteringar från 2018/2019. Medan klubbarna där live-fotbollen utgör en stor del av deras vardag och där man hellre dör än att inte går på live fotboll i en säsong till de klubbarna kommer må bra.

@Kung_Ingeting kluven till Mjällby (å ena sidan är Listerlandet Sveriges Ruhrområde när det kommer till fotbollskultur) å andra sidan är jag osäker på hur stort publiktapp ni hade i Superettan och Div I sett till en vanlig Allsvensk säsong.

Om vi tar bland de stora lagen så tror jag att
IFK Göteborg och AIK verkligen är i farozonen
AIK kan dra allt från 35-40k på en premiär, en minnesmatch till Turina osv. Men man har också noteringar på under 15 000 (tidiga Europakval och smålag på mindre attraktiva tider).
Blåvitt har haft en nedåtgående publiktrend ganska länge känns det som. Väldigt många fans som enbart går på stormatcher MFF hemma, och något av Sthlmslagen om båda krigar i toppen. Däremot svårt att dra fans när egna laget ska vara enda riktiga dragplåtstret. (orkar inte kolla snitt siffror men har för mig att man har varit nere på 25% av GUs många gånger).
Djurgården kommer också riska bortfall även om det inte blir lika påtagligt som de två tidigare.

Hammarby och MFF är de lagen där jag tror att bortfallet kommer vara minst. Malmö har en kärna som går på matcherna och har haft positiv publikutveckling. Hammarby har haft en positiv publikutveckling och en väldigt lojal grupp som struntar i vem de möter utan ser det som en stor del av sitt liv att gå på livematcherna.
Du anför att risken finns att folk inte vill återvända i samma utsträckning som tidigare. Vad du utelämnar, möjligen medvetet, är dock att det i princip inte finns några tecken på att stora publikevenemang någonsin kommer tillåtas igen i Västvärlden. Restriktionerna blir kontinuerligt alltmer inskränkande. Att spekulera kring huruvida folk kommer vilja gå på fotboll är meningslöst, när det inte finns några indikationer att de kommer ha möjlighet till det.
Citera
2021-01-06, 12:28
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Du anför att risken finns att folk inte vill återvända i samma utsträckning som tidigare. Vad du utelämnar, möjligen medvetet, är dock att det i princip inte finns några tecken på att stora publikevenemang någonsin kommer tillåtas igen i Västvärlden. Restriktionerna blir kontinuerligt alltmer inskränkande. Att spekulera kring huruvida folk kommer vilja gå på fotboll är meningslöst, när det inte finns några indikationer att de kommer ha möjlighet till det.

Håller inte med, UK, Frankrike och Tyskland började släppa på med folk redan i höstas medan land efter land i Europa drabbades av "andra vågen". Jag tror UEFA och Europamästerskapet i sommar blir det största kvittot på fall publikmatcher tillåts.

Oavsett om det du nämner är "probable worse case" scenario eller inte så vidstår min poäng att klubbarna har knappast börja anpassa sig till den här verkligheten. Säsongkortsförsäljning pågår mig vetterligen över allt och jag antar att du vet vad ett säsongskort innebär?
Citera
2021-01-06, 13:06
Medlem
L-illuminatos avatar
Franska staten har börjat tröttna på fotbollsklubbarna:

Citat:
. “If the league cannot get a new loan, which is far from assured at this point, I think that in February or March, there will be a lot of clubs who will not be able to pay their players and employees. Because we often forget that a football club is not just 11 players.”

A government bailout had been rumoured but Jean-Michel Blanquer, the minister of education and sports, says this is unlikely. “We cannot, in business life, take risks of this type and then call in the state like a firefighter with public money to somehow cover the costs,” he explained.

https://www.theguardian.com/football/2020/dec/15/ligue-1-clubs-stare-financial-abyss-tv-deal-collapses-mediapro

Franska klubbar har inte fått betalt för sina tv rättigheter sedan i Oktober då mediapro håller på att dra sig ur rekordavtalet. Så just nu sitter de på inga pengar och bara banklån som staten har backa upp ändå fortsätter de att värva istället för toksänka löner och bryta kontrakt.
Citera
2021-01-12, 11:37
Medlem
L-illuminatos avatar
Nu börjar det sakta hända grejer helt sjukt att det är den mest välmående och rikaste ligan som måste börja blöda för att klubbar så som MFF, Bajen mdfl ska inse att det inte är business as usual:

https://footballbenchmark.com/library/the_european_champions_report_2021

Börjar röra på sig nu inom Finansrapporteringen:

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/liverpool-financial-blow-impact-coronavirus-23295783

Mirror överdriver lite...

Huge är det ju inte utan typ en Jota värvning som man får ställa in.

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/daniel-levy-tottenham-losses-pandemic-23055760
Tottenham ligger nog sämst till dels har man Mourinho som kräver premium rekrytering, dels har man en ny stadion vars avbetalning precis skulle börja när Covid starta vilket antagligen innebär rejäl omstruktutering på lån och krediter relaterade till den då man nu inte kan betala av den med planerade inkomster relaterade till den.

Citat:
ith the accountancy firm KPMG stressing that it has highlighted "major failings in the business model" of clubs across the continent.

The report illustrates the importance of Champions League qualification and adds another layer of explanation as to why Arsenal's brand value has plummeted by almost a quarter in three seasons, according to a separate independent survey released on New Year’s Eve.

https://www.football.london/premier-league/arsenal-chelsea-tottenham-face-huge-19603419
Citera
2021-01-12, 13:52
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av apropos
Helt riktigt, åtminstone i den meningen att restriktioner - hur de än ser ut - är den stora risken för att en återgång till det som var normalt före pandemin fördröjs ordentligt eller aldrig sker.

Får gemene man i relativ närtid (säg inom ett-två år) gå på fotboll på samma sätt som innan pandemin kommer det vara ett enormt sug efter att göra det. Tror på allvar att man kan utgå från att publiksiffrorna i så fall kommer att vara högre än under 2019.
Citera
2021-01-12, 16:49
Medlem
Citat:
Nu börjar det sakta hända grejer helt sjukt att det är den mest välmående och rikaste ligan som måste börja blöda för att klubbar så som MFF, Bajen mdfl ska inse att det inte är business as usual:

https://footballbenchmark.com/library/the_european_champions_report_2021

Börjar röra på sig nu inom Finansrapporteringen:

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/liverpool-financial-blow-impact-coronavirus-23295783

Mirror överdriver lite...

Huge är det ju inte utan typ en Jota värvning som man får ställa in.

https://www.mirror.co.uk/sport/football/news/daniel-levy-tottenham-losses-pandemic-23055760
Tottenham ligger nog sämst till dels har man Mourinho som kräver premium rekrytering, dels har man en ny stadion vars avbetalning precis skulle börja när Covid starta vilket antagligen innebär rejäl omstruktutering på lån och krediter relaterade till den då man nu inte kan betala av den med planerade inkomster relaterade till den.

https://www.football.london/premier-league/arsenal-chelsea-tottenham-face-huge-19603419

Precis det jag varit rädd för. De stora ligorna faller. Detta gör att mellanligorna får behålla sina bästa spelare och nu har ett överflöd av fria spelare. Dessa har inte så mycket att sätta emot och så sjunker lönerna. För småligorna bakom mellanligorna dit jag räknar Allsvenskan blir det närmast ekonomisk katastrof. Småligorna kommer inte kunna sälja spelare och lönerna kommer att störtdyka. Klubbarna i ländernas högsta och näst högsta ligor kan klara sig 2021 också, däremot övriga seriesystemet kommer att drabbas hårt om detta scenario inträffar och att de inte får spela. Division 2 och 3 kommer får se många klubbar gå i KK. Division 4 och under kan leva ett tag på knattefotbollen, men om föräldrarna inte får se ungen spela så kanske de tröttnar på att köra.

Får vi inte igång publik inom idrotten 2022 är jag rädd att idrotten kommer tappa ända ner på gräsrotsnivå. Redan nu är det ju så att 15 - 18-åringar inte får träna oavsett nivå. Hur blir det om vi får hårdare restriktioner om att ingen före 2010 får idrotta alls. Kommer Kalle eller Anna född 2008 och nu tonåring som kanske skulle visat sig vara bra på fotboll, hockey etc och satsa vidare fortsätta satsa vidare eller stannar de hemma och knappar på datorn?
Citera
2021-01-12, 17:24
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Helt riktigt, åtminstone i den meningen att restriktioner - hur de än ser ut - är den stora risken för att en återgång till det som var normalt före pandemin fördröjs ordentligt eller aldrig sker.

Får gemene man i relativ närtid (säg inom ett-två år) gå på fotboll på samma sätt som innan pandemin kommer det vara ett enormt sug efter att göra det. Tror på allvar att man kan utgå från att publiksiffrorna i så fall kommer att vara högre än under 2019.

Men va fan Sune du citerar ett inlägg som menar på att det aldrig kommer vara tillåtet igen
och med den logiken menar du på att publiken kommer öka?
Citera
2021-01-12, 17:30
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mattep74
Precis det jag varit rädd för. De stora ligorna faller. Detta gör att mellanligorna får behålla sina bästa spelare och nu har ett överflöd av fria spelare. Dessa har inte så mycket att sätta emot och så sjunker lönerna. För småligorna bakom mellanligorna dit jag räknar Allsvenskan blir det närmast ekonomisk katastrof. Småligorna kommer inte kunna sälja spelare och lönerna kommer att störtdyka. Klubbarna i ländernas högsta och näst högsta ligor kan klara sig 2021 också, däremot övriga seriesystemet kommer att drabbas hårt om detta scenario inträffar och att de inte får spela. Division 2 och 3 kommer får se många klubbar gå i KK. Division 4 och under kan leva ett tag på knattefotbollen, men om föräldrarna inte får se ungen spela så kanske de tröttnar på att köra.

Får vi inte igång publik inom idrotten 2022 är jag rädd att idrotten kommer tappa ända ner på gräsrotsnivå. Redan nu är det ju så att 15 - 18-åringar inte får träna oavsett nivå. Hur blir det om vi får hårdare restriktioner om att ingen före 2010 får idrotta alls. Kommer Kalle eller Anna född 2008 och nu tonåring som kanske skulle visat sig vara bra på fotboll, hockey etc och satsa vidare fortsätta satsa vidare eller stannar de hemma och knappar på datorn?

Problemet är ju att man bantar kansliet och akademierna.
Tränare får lämna, akademiansvariga får inte förlängt och man befodrar en ungdomtränare som får dubblaroller och ungdomsränarlön.
Allt för att man ska kunna dansa i ett silly fönster till och ta hem en hemvändare

Det är sådan jävla strustmentalitet.
och då är ändå inte Fotbollen värst.
Skulle vi i Sverige halvera alla spelarlöner från en månad till en annan då skulle många nyckelsspelare bryta och sticka vart som.

OT Avstickare IShockey
Citera
2021-01-12, 17:33
Medlem
sunessensommars avatar
Citat:
Men va fan Sune du citerar ett inlägg som menar på att det aldrig kommer vara tillåtet igen
och med den logiken menar du på att publiken kommer öka? :whoco5:
Ja, kan man inte läsa var det exakt vad jag skrev :)
Citera
2021-01-12, 18:23
Medlem
L-illuminatos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av sunessensommar
Ja, kan man inte läsa var det exakt vad jag skrev

Om publik är förbjuden eller kraftigt begränsad kommer man ju inte slå snittet. Hur tänker du då?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in