2020-09-25, 06:22
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Nja, Polisen ger inte tillstånd för att arrangera "matcher". De ger tillstånd åt allmänna sammankomster och offentliga tillställningar.

Men det finns sammankomster som inte omfattas av förbudet att vara max 50 pers.
https://polisen.se/aktuellt/nyheter/2020/mars/ytterligare-begransade-mojligheter-till-allmanna-sammankomster-och-tillstallningar/

citerar:
"Privata tillställningar omfattas inte av detta förbud. Det som avgör är då om tillställning riktas till allmänheten eller inte. Det innebär att exempelvis privata fester, företagsevenemang, bibliotek, simhallar och liknande inte berörs.
Förbudet gäller inte heller för de som vistas i större folksamlingar på till exempel allmänna färdmedel, torg, köpcenter och liknande."

Alltså skulle t ex en fotbollsklubb anordna en match som en privat tillställning eller företagsevenemang. T ex genom att bjuda in 2000 medlemmar (som köpt säsongskort) eller köra ett företagsevent med 2000 arbetssökande som bjuds in (och råkar ha säsongskort) eller annan kreativ lösning. Eller helt enkelt kalla läktare A för privat fest, läktare B för företagsevent, läktare C för en lokal loppis där man satt upp lite försäljning av gamla fotbollsprylar etc.

Så säg inte att det inte går, för absolut går det. Om man vill/vågar pröva. Åtminstone någon Superettanklubb hade ju kunnat göra så här och ta in 400-600 pers. En del gör ju redan något liknande via att ha en restaurang där man anordnar något kryptiskt och tar in 60-70 pers (sponsorer) som alla vet är publik, men som inte betraktas som publik. Skulle kunna testas i större skala, enligt t ex ovan. Givetvis krävs det stora stängsel mot planen eller då "inhängnade eventområden".

Fast är ju för sent nu, men tror vi kommer få se fler sådana lösningar inom t ex ishockeyn. Tror det finns fler där som är benägna att göra saker istället för att fråga om lov för precis allting. Typ som det där speedwaylaget som tog in flera hundra varav en del satt på restaurangen och en del på läktaren. Blev ett jäkla liv, men de tänkte kreativt. Blir mer sånt och det är märkligt att inte fler fotbollsklubbar tänkt utanför boxen.

tillägg: Men som sagt för sent nu, och inte säkert att det jag skrev ovan hade funkat i praktiken. Men vi vet ju inte eftersom ingen provat.

Du förstod mycket väl vad jag syftade på beträffande "matcher" så det där blir ju bara löjligt.

Du har ju tjötat om att gå runt reglerna sedan starten, det finns givetvis mängder med anledningar till att klubbarna inte gör det, och nu talar vi om eliten.
Vilka dessa anledningar är har ju flera tjötat om i tråden redan.

Sedan om nån gärdsgårdsklubb hittar på lösningar för att få in 75pers är en annan debatt och inget som berör det som debatten egentligen handlar om, eliten.
Citera
2020-09-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse
Du förstod mycket väl vad jag syftade på beträffande "matcher" så det där blir ju bara löjligt.

Du har ju tjötat om att gå runt reglerna sedan starten, det finns givetvis mängder med anledningar till att klubbarna inte gör det, och nu talar vi om eliten.

Sedan om nån gärdsgårdsklubb hittar på lösningar för att få in 75pers är en annan debatt och inget som berör det som debatten egentligen handlar om, eliten.

Jo, klart jag förstår vad du menar. Men jag har lite svårt för uttryck som "det går inte" eller "vi väntar på besked om att få tillåtelse", och det är faktiskt rent juridisk/regelmässigt inte "matcher" som är definitionen utan som jag skrev "tillställningar" och "sammankomster" där man på stängda/privata events får vara fler än 50.
Tycker helt enkelt SvFF varit för mesiga i sin iver att flirta med FHM och regeringen och det har gett noll resultat. Hade man istället redan från början tänkt kreativt och provat varianter som "stängd sammankomst", så hade fler kunnat komma in och klubbarna fått mer intäkter. Men visst pratar jag mer om "strax under eliten" än om de stora lagen. När det gäller storlagen är det betydligt svårare att "tänka kreativt" och det är klart att du tycker jag dillar skit när du kommer från infallsvinkeln Blåvitt när jag egentligen pratar "Värnamo i Div 1".

Skit samma nu. Säsongen börjar gå mot sitt slut och rent sportsligt är det bättre att köra helsäsong utan publik än några få matcher på slutet inför spridda skaror. På det viset tycker jag nästan beslutet om att fördröja höjningen till 500 bara är bra. Bättre fokus får ligga 100% på det sportsliga de omgångar som är kvar.
Senast redigerad av Burkgurka 2020-09-25 kl. 09:34.
Citera
2020-09-25, 14:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av kostymnisse

Tillägg till förra: Växjö-Färjestad i SHL hade ca 150 åskådare igår. Inom hockeyn verkar alltså några inne på ”mitt spår”. De tar in lite publik via olika varianter redan från premiären. Inkl ok från polisen.
Citera
2020-09-26, 10:32
Medlem
kostymnisses avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Burkgurka
Tillägg till förra: Växjö-Färjestad i SHL hade ca 150 åskådare igår. Inom hockeyn verkar alltså några inne på ”mitt spår”. De tar in lite publik via olika varianter redan från premiären. Inkl ok från polisen.

Nu finns det kanske en "Coronvirusets påverkan på ishockeyn"-tråd i det forumet där det lämpar sig bättre men VF hade 50 pers på sin premiär men publik skulle jag fan inte kalla det, enbart sponsorer som inte pröjsade en spänn för biljetter etc. Givetvis betalar dom sponsringen men det blir ingen extra intäkt och inte nån extra stämning.
Citera
2020-09-26, 18:11
Medlem
L-illuminatos avatar
Efter att ha läst Olof Lundhs krönika så blir jag ganska bedrövad:
Har hållit Olof Lundh högt specialett efter hans släpp om Alfonso Alves affären och mycket intressanta avsnitt i hans podd.
Men hans senaste boksläpp där han använder sin uppdragsgivares site för att haussa/hetsa kring icke frågor (mobbade Z någon i omklädningsrummet för över 5 år sedan).

Nu hans krönika om att visa föreningar och klubbar kommer gå under om regeringen inte höjer på publiken och bla bla känner jag är extremt transparenta och genomskynliga i vad de har för syfte och vad de ämnar att åstadkomma.

Jag tycker snarare att många fotbollsklubbar får skylla sig själva Det har nu gått 7 månader sedan den här skiten tog far.

Vissa klubbar var snabba på att ta hejd och säga det här kan rita om kartan helt.
Skulle Coronan haft en dödlighet likt Spanska Sjukan, Zika eller Digerdöden hade kartan ritats om ännu värre vi kanske skulle behöva vänta i år innan något Europaspel återkom.

Nu var det inte så illa. Skulle samtliga klubbar ha dragit hårt i handbromsen skulle man nu allt eftersom börja kunna justera uppåt istället.
Dra hårt i handbromsen är i min mening inte att gå ner på permiteringar innan återstarten och sedan kanske göra en kollektiv lönesäkning på 10-12%.
Dra hårt i handbromsen är att bryta med 1/4 del av truppen inklusive stjärnorna som man rear ut.
För att sedan ha en trupp av habila truppspelare plus juniorer som alla har lärlingskontrakt och där vissa kommer välja att bli ungdomsproffs.

DEt har knappast skett varken i Allsvenskan eller Superettan, eller redan hårt ansträngda Division I. IStället har alla bromsat lite och sagt att "vi harvar på helt enkelt så får vi täppa till detta hålet med låtsas intäkter".

Två klubbar som gick ut ganska hårt med att man ska satsa på ungdomar kosta vad det kosta vill:
Var AIK och IFK Göteborg:
Det höll i ett par månader efter återstarten nu står båda där med sparkade tränare, man har dessutom gått upp i löneligan (AIK låg redan tvåa och har drygat ut sitt försprång till som trea Bajen) Genom att plocka in dyra hemvändare.

Om den här situationen fortsätter då kommer man kunna få samma kvalitet man plockar in på hemvändare i dag förra halva lönen och halva sign on. Det är det ingen klubb fattar.

Helsingborg har väl varit den värsta kålsuparen ihop med ÖFK men där har ÖFK faktiskt lyckats med sin "högrisk policy" om att sälja stjärnarnan och har bättrat på det genom att plocka in en utlånad spelare som direkt ersättare.

Kredd ska även Djurgården ha där man inte vänta med att ersätta bortfallet av Danielsson och slutligen plockade man in NYholm som inte spelat fotboll på nästan 2 år och vars förra kropp officellt kallade det för underkroppsskada men hade redan dömt ut honom som total fotbollsinvalid.

Samma kredd bör även BK Häcken och Sonny Karlsson ha som tidigt var på det om att detta kommer slå mycket värre än vad man först räkna med och har varit restriktiva i sina "moves".

Blir det ett Gothia nästa år kommer det säkerligen bli det minsta på flera år, då hacket/glappet av att inte köra i ett år (samt antalet lag som fortfarande är tveksam eller som kanske måste lägga sin budget på andra saker än en sommarturnering kommer rejält begränsa efterfrågan).

Tyvärr är det många som helt skiter i detta det ska liksom inte vara möjligt från ett marknadsekonomiskt perspektiv att ha totala lönekostnader för trupp och tränare i September 2020 när man vet hur ansatt säsongen var i April 2020.

Skulle alla dragit i handbromsen tidigt hade Allsvenskan kvalitetsmässigt fått blöda i något år men man skulle sedan komma tillbaka starkare än någonsin och de enda spelarna klubbar vekrar kunna sälja för stora summer är tonåringar
Citera
2020-09-29, 10:09
Medlem
L-illuminatos avatar
För att ge lite perspektiv och nyans på Svenska debatten:

Brasilien är väl motsatsen och landet som bara har bestämt sig för att köra på "As is" under Corona pandemin via presidenten Bolsanero.

Hand ändrade lite kurs efter att han själv åkte på Corona.

Där har inte bara motsvarigheten till SEF eller SVFF driektkontakt med regeringen utan klubbarna själva.

En klubb som sket i alla restriktioner och krävde tidigt att få fortsätta spela är Flamengo

Den här artikeln beskriver deras öde ganska bra:

http://www.insideworldfootball.com/2020/09/28/judge-orders-covid-conflicted-flamengo-play-virus-rips-club/

Citat:
It was the latest twist in a saga that is increasingly casting a shadow over Flamengo, one of Brazil’s most storied clubs and biggest sporting institutions. The Rio club sided with Brazil’s far-right president Jair Bolsonaro for football to restart even if the coronavirus pandemic hadn’t peaked yet in the country, broke quarantine rules to train and played at the Maracana next to a field hospital for coronavirus patients in the state championship.
Citera
2020-09-29, 11:15
Medlem
Ergasters avatar
Gränsen på 50 personer ligger fast, säger inrikesminister Mikael Damberg och kultur- och inrikesminister Amanda Lind.enligt TT.
Citera
2020-09-29, 11:44
Medlem
ingetbranicks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ergaster
Gränsen på 50 personer ligger fast, säger inrikesminister Mikael Damberg och kultur- och inrikesminister Amanda Lind.enligt TT.

Fast det intressanta här är väl att de öppnar för en ökning till 500 om ett par veckor:

Citat:
500 kan tillåtas från 15 oktober

50 personers-regeln ligger kvar tills vidare. Men undantag i ordningslagen kan komma att göras. Ett färdigt förslag om att tillåta 500 i publiken på arrangemang med sittande publik kan tas i bruk från den 15 oktober.

Detta meddelar regeringen på en presskonferens med inrikesminister Mikael Damberg (S) och kultur- och idrottsminister Amanda Lind (MP) idag.

-Vi vill att det ska arrangeras idrott i Sverige, det är väldigt olyckligt när det behöver ställas in, säger Amanda Lind.

(SVT Text)
Citera
2020-09-29, 11:58
Bannlyst
500 personer är ju en piss i Nilen.
Citera
2020-09-29, 12:06
Medlem
Vill inte ha 500 om det kostar mitt lag ekonomiskt.

Men vill ha 500 för då kan det mesta arrangeras som vanligt på breddnivå.

Så det är båda delar där. Samtidigt kommer det aldrig gå från 0 till max, så man får se det som ett steg på vägen.
Citera
2020-09-29, 12:29
Medlem
Ovcharkas avatar
Det är ju direkt efterblivet att 500 ska (eventuellt) ska råda på alla arenor. Vore bättre att tillåta en vis procent av arenans kapacitet.

500 på Tele2 är ingenting. Friends? 500 utspridda på 50.000 platser? Samtidigt sitter det 500 på en arena som tar 3.000...

Orimligt. Sätt en åskådare på var femte stol istället.
Citera
2020-09-29, 12:37
Medlem
Pancevs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ovcharka
Det är ju direkt efterblivet att 500 ska (eventuellt) ska råda på alla arenor. Vore bättre att tillåta en vis procent av arenans kapacitet.

500 på Tele2 är ingenting. Friends? 500 utspridda på 50.000 platser? Samtidigt sitter det 500 på en arena som tar 3.000...

Orimligt. Sätt en åskådare på var femte stol istället.
svår fråga, det slår ju jävligt ojämnt..Gnaget skulle nästan kunna ha fulla publikintäkter medan en liten klubb skulle kunna ha under 1 000 pers.

det är bisarrt orimligt att ha 500 på 50 000 möjliga platser (nu kommer ju inte hela arenan vara öppen givetvis) ...men lika orimligt att vissa klubbar ska kunna dra in oerhört mkt mer. Visserligen är ju förutsättningarna ojämna även normalt sett men det blir ju extra skevt.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in