Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2024-08-27, 07:05
Medlem
quggels avatar
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Eller så ville ”personen i skytteklubben” vara märkvärdig och göra avtryck i utredningen. Inte första gången som allmänheten hänger sig åt sådana styggelser. Eftersom det saknas ytterligare en oberoende källa så är vittnesmålet noll värt och vi kan med stor sannolikhet fastslå att CA inte hade tillgång till rätt ammunition. Om inget nytt tillkommer så kan vi på goda grundet avföra CA från utredningen. Case closed. CA ad acta.

Med det resonemanget kan man inte använda sig av allmänheten överhuvudtaget i något mål. Det finns en anledning till att personer tas in till förhör i egenskap av vittnen. Om värdet av det var noll skulle polisen inte ägna sig åt förhör.
Citera
2024-08-27, 09:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av quggel
Inte alls vagt. Han förlorade sannolikt väldigt mycket pengar. Derivat är inte att leka med om man inte vet vad man gör.
Det är ett motiv bättre än de flesta andra av oss kända presumtiva GM hade
Men ändå ganska svagt , rent rationellt.
Beslutet ändras ju inte bara för att OP röjs ur vägen , inget förändras mer än att mördaren riskerar att få sitta i fängelse i många många år.

Ur rationell synpunkt ett väldigt svagt motiv.
Hur rationellt mördaren , och CA tänkte vet vi såklart inte. Är man arg eller irriterad över att ha drabbats av detta så kan det rationella tänkandet såklart grumlas och känslor ta över. Nån slags hämnd!
I det perspektivet växer motivet utan att bli så överdrivet starkt, men ändå jämfört med andra spår förhållandevis starkt och tydligt motiv.
Citera
2024-08-27, 09:36
Medlem
Citat:
Med det resonemanget kan man inte använda sig av allmänheten överhuvudtaget i något mål. Det finns en anledning till att personer tas in till förhör i egenskap av vittnen. Om värdet av det var noll skulle polisen inte ägna sig åt förhör.

Källkritiken lär oss att du behöver minst två oberoende källor för att du sannolikt kan uttala dig om att något faktiskt har hänt. Allt annat är bara spekulationer.
Citera
2024-08-27, 10:19
Citat:
Ursprungligen postat av RedJamie
Eller så ville ”personen i skytteklubben” vara märkvärdig och göra avtryck i utredningen. Inte första gången som allmänheten hänger sig åt sådana styggelser. Eftersom det saknas ytterligare en oberoende källa så är vittnesmålet noll värt och vi kan med stor sannolikhet fastslå att CA inte hade tillgång till rätt ammunition. Om inget nytt tillkommer så kan vi på goda grundet avföra CA från utredningen. Case closed. CA ad acta.

Ja och kopplingen Grandmännen och gm är också bräcklig eftersom signalementen och klädseln var olika på dem och gm. Ingen såg heller att någon följde efter makarna Palme från Grand. Vittnet Pia E såg ingen följa efter Palme m.m.

CA hade inget riktigt motiv och hans signalementet stämde inte med gm m.m. CA var sjuk på mordkvällen och var hemma när Palmes dödades vid Dekorima.
Senast redigerad av SkandiahusetStig 2024-08-27 kl. 10:24.
Citera
2024-08-27, 10:53
Medlem
Faderligs avatar
Citat:
Värdet är väl att man får något att utreda. Man kan inte bara gå på en enskilds persons ord sådär, men man får ju något man kan försöka fastställa. Via teknisk bevisning eller via andra vittnen som kan bekräfta.
Citera
2024-08-27, 11:02
Medlem
Snopphanens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Macke85
Jag har alltid, precis som den här radiojournalisten nämnde i någon intervju (nej jag har inte läst boken), känt att det här med självmordet inte säger så mycket alls. En av de mindre intressanta och uppseendeväckande grejerna med fallet C A.

Det är svårt att läsa ut för mycket av det. Han var förmodligen åldrad och depressiv m.m. när han sköt sig. Antagligen så mådde han inte helt bra oavsett anledning. Att en sådan person begår självmord är ändå liksom inte jätteovanligt eller särskilt konstigt. Kanske hade han bestämt sig sedan en tid tillbaka för att han skulle avsluta sitt liv. Vi vet för lite så det är svårt ändå att dra för långtgående slutsatser runt just denna händelse i sig.

Men visst lite ”intressant” är det ju ändå. Lite speciellt när man lägger det till allting annat. Jag tycker ju ändå att C A är klart mest misstänkt såhär långt. Utan tvekan..

Håller med, tycker väl egentligen inte att just självmordet säger nånting alls, visst det kan ha varit att polisen hört av sig igen som blev droppen, men det kunde lika gärna vara att han var allmänt deprimerad och kände sig utstött ur samhället och ett förestående polisförhör kändes too much öht eller att det inte hade nån större vikt alls.

Men jag tycker också att C A är den mest misstänkte såhär långt sett till allting annat. Har tyckt det länge.
Citera
2024-08-27, 17:27
Medlem
Boken blev rejält sågad av en skribent på Fria tider.
Citera
2024-08-27, 19:47
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24
https://www.friatider.se/inget-nytt-i-ny-bok-om-mordet-pa-olof-palme

I morgon får Jordås i Gokväll återigen möjligheten att inför okunniga MOP-amatörer berätta om sin bok som slår in sedan länge öppna dörrar.
Citera
2024-08-27, 19:51
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Makarov.24

..av Jonas De Geer ja.
Han är ju certifierad knäppgök sedan många år.Dessutom har han ingen relevant kritik emot hypotesen som sådan att komma med.
Att den gamle Nynazisten inte kan ta till sig en relevant hypotes är knappast överraskande.
Helt tvärtom faktiskt..det hade varit oroväckande om knäppisen gillat den.
Citera
2024-08-27, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
..av Jonas De Geer ja.
Han är ju certifierad knäppgök sedan många år.Dessutom har han ingen relevant kritik emot hypotesen som sådan att komma med.
Att den gamle Nynazisten inte kan ta till sig en relevant hypotes är knappast överraskande.
Helt tvärtom faktiskt..det hade varit oroväckande om knäppisen gillat den.

Tja, enligt dig är alla som har en annan teori än CA knäppgökar.
Citera
2024-08-27, 20:08
Medlem
Öppna dörrar, ja.
För 3-4 år sen skrev jag ett inlägg på fb som kunde läsas som en ramberättelse för denna nyutkomna "sista bok" om Palme som denna läses idag (därmed menar jag inte att författaren läst mitt inlägg eftersom det togs bort inom 5 min).

Samma moderator tog inom 10 min bort ett längre inlägg jag hade för ca 4 år sedan om en helt annan gåtfull händelse som ännu väcker förundran - den om "ryska geologers mystiska död i Ural" på 50-talet (gåtan kan läsas genom googlande på orden inom citat).
Mitt olästa inlägg härom kan också ses som en retroaktiv ramberättelse vilken den för 2 år sedan slutliga ryska utredningen kom fram till och som skrevs om i svenska media straxt efter...
Senast redigerad av Stallbackshjonet 2024-08-27 kl. 20:21.
Citera
2024-08-27, 20:09
Medlem
MrBarnabys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Vilka öppna dörrar då?
Du har ju permanent gått vilse i SE källaren,så jag förstår att du inte tycker det är roligt att annan och bättre hypotes får lite publicitet.
Jag får ju erkänna att jag inte läst boken men av de intervjuer jag hört med Jordås så har inget nytt framkommit, så här skriver DN:

https://www.dn.se/kultur/det-gloder-om-jon-jordas-slagkraftiga-bok-om-palmemordet/
”Den sista boken om mordet på Olof Palme” – förlagets marknadsavdelning måste ha gått i spinn när den polerade polletten trillade ner – kommer egentligen inte med något nytt. Den som Jordås riktar udden mot, enstöringen Christer A, förhördes fem gånger under 90-talet. Han blev bekant för allmänheten efter Granskningskommissionens rapport 1999. 2010 publicerade den danska journalisten Paul Smith en bok som pekade ut just Christer A, och psykiatrikern Ulf Åsgård är en av flera Palmemordspampar som lyft fram samma person.

Inget unikt grävjobb, alltså. Jordås avslutande AI-analys – som landar i att Christer A är lik en fantombild av en man som väntade kvar utanför biografen Grand och som togs fram av Mårten Palme – är skör som en sensommarhimmel (varför utgå från just den fantombilden, kan man stilla fråga sig, det finns en mängd andra).
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in