2020-06-04, 23:31
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Något som mig veterligen inte diskuterats gällande smällarna är ifall första smällen hördes dovare eftersom mynningen var så nära placerad Olof Palmes kropp, att kroppen dämpat knallen.

Jag är medveten om att en del av gasen kommer ut genom cylindern, och sedan har vi väl iaf. 10 cm mellan mynningen och kroppen, men är ganska säker på att det andra skottet hördes högre eftersom Lisbets kropp ju inte täckte skottet för att säga det så, den vreds ju i skottögonblicket.

Mycket bra teori. Palmes rock var väl av något slags grovt ylletyg? Det borde absorberat en hel del ljud som du teoretiserar.

DR hävdar i alla fall att en omladdning av kulorna hade lämnat spår på dessa som de inte hade enligt teknisk analys. Ingen omladdning således!
Citera
2020-06-05, 00:14
Moderator
farbror_barbros avatar
Citat:
Ursprungligen postat av kato85
Blir lite Off Topic här men:

Enligt google är krutmängden i en 9mm runt 0.38 gram och i en .357 runt 0.51 gram.
När man jämför volymen så är det oftast kalibern man hänrör till, inte vapnet i sig självt, så en magnum borde låta mer, men det är själklart att automateld ger "mer" ljud.
... staying off-topic: lite svårt att hitta krutmängder, men den här Wikipedia-sidan säger 23gr = 1.5g krutladdning för 357 Magnum
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Table_of_handgun_and_rifle_cartridges

För 9x19 Parabellum är det 8.2gr, alltså drygt en tredjedel. M39/B är väl iofs lite kraftigare.
Citera
2020-06-05, 01:24
Medlem
kato85s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av farbror_barbro
... staying off-topic: lite svårt att hitta krutmängder, men den här Wikipedia-sidan säger 23gr = 1.5g krutladdning för 357 Magnum
https://en.m.wikipedia.org/wiki/Table_of_handgun_and_rifle_cartridges

För 9x19 Parabellum är det 8.2gr, alltså drygt en tredjedel. M39/B är väl iofs lite kraftigare.

Ok, ja de siffrorna stämmer nog bättre.
Citera
2020-06-05, 03:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av omiga
Nu börjar det bli lite väl tydligt att PU driver med media och intresserade. De har tutat i Lars Borgnäs och Gunnar Wall att de kommer att presentera Sydafrikaspåret. Vilken humor! Haha!

https://www.expressen.se/nyheter/experterna-svaret-kan-finnas-i-sydafrika-sparet/

Citat:
Ursprungligen postat av Lookalike
Det är så burleskt att det måste vara en dragning.
Varje normalt sinnad inser ju hur totalt omöjligt Sydafrika är,och alltid har varit.
Det måste vara en dragning,om inte så har nuvarande PU helt tappat det,de också.
KP har ett bra rykte från ett gediget förvärvsliv..och jag kan egentligen inte tro att han helt plötsligt tappat alla aktiva hjärnceller.

Varför är det så totalt uteslutet? Beskrivningen här https://www.expressen.se/nyheter/sydafrika-ar-det-hetaste-sparet-i-palmeutredningen/av vad som kommer att presenteras stämmer obehagligt bra med de uttalanden som hitintills getts av KP. Jag hänger särskilt upp mig på de där jävla orden "Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det"...
Det KAN ju vara kanslisvenska för "Vi vet vem som sköt Palme"..., men kan lika gärna indikera att det faktiskt handlar om ett organiserat mord och att det finns en historia bakom det hela och att de som bestämde att det skulle göras och själva skytten inte är samma personer.
Nu kommer jag inte längre ihåg var jag läst vad..., men nämnde inte KP att de samarbetade med utländskt rättsväsende? Vissa tolkar det som vapen och DNA-analyser, men det kan ju lika gärna handla om erkännanden och uppgifter framkomna på senare år i Sydafrika.
Det finns ju också en del märkliga uppgifter om att WT-männen pratade tyska men inte riktig tyska. Typ holländska eller schweizer-tyska. Afrikaans ligger ju nära till hands där.
Man måste också värdera om Eugene de Kock talar sanning, blåljuger eller fått saker om bakfoten när han faktiskt vittnar framför en sanningskommission om att Craig Williamson organiserat mordet. Denne Craig Williamson som tydligen SKA ha befunnit sig i Sthlm på mordnatten...
Summa sumarum, Sydafrikaspåret kan nog inte avfärdas så där lättvindigt. Det är precis lika halvtokigt / osannolikt / troligt och fullt av förvirrningar, tveksamma uppgifter och motsägelsefulla vittnen som i princip alla uppslag på Palmemordet.
Kan inte heller låta bli att reflektera över att det absolut första de allra flesta tänkte den där tiden strax efter mordet var onekligen: "Palme mördad! Det MÅSTE ju vara ett politiskt mord! Undrar vilka som ligger bakom?"... Tänk om allas första magkänsla var rätt!

Btw, finns det ingen renodlad "Sydafrikaspåret-tråd" här i MOP-forumet? Eller missade jag den när jag letade?
Citera
2020-06-05, 05:51
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gissa vem
Varför är det så totalt uteslutet? Beskrivningen här https://www.expressen.se/nyheter/sydafrika-ar-det-hetaste-sparet-i-palmeutredningen/av vad som kommer att presenteras stämmer obehagligt bra med de uttalanden som hitintills getts av KP. Jag hänger särskilt upp mig på de där jävla orden "Jag är positiv till att kunna presentera vad som hänt kring mordet och vem som är ansvarig för det"...
Det KAN ju vara kanslisvenska för "Vi vet vem som sköt Palme"..., men kan lika gärna indikera att det faktiskt handlar om ett organiserat mord och att det finns en historia bakom det hela och att de som bestämde att det skulle göras och själva skytten inte är samma personer.
Nu kommer jag inte längre ihåg var jag läst vad..., men nämnde inte KP att de samarbetade med utländskt rättsväsende? Vissa tolkar det som vapen och DNA-analyser, men det kan ju lika gärna handla om erkännanden och uppgifter framkomna på senare år i Sydafrika.
Det finns ju också en del märkliga uppgifter om att WT-männen pratade tyska men inte riktig tyska. Typ holländska eller schweizer-tyska. Afrikaans ligger ju nära till hands där.
Man måste också värdera om Eugene de Kock talar sanning, blåljuger eller fått saker om bakfoten när han faktiskt vittnar framför en sanningskommission om att Craig Williamson organiserat mordet. Denne Craig Williamson som tydligen SKA ha befunnit sig i Sthlm på mordnatten...
Summa sumarum, Sydafrikaspåret kan nog inte avfärdas så där lättvindigt. Det är precis lika halvtokigt / osannolikt / troligt och fullt av förvirrningar, tveksamma uppgifter och motsägelsefulla vittnen som i princip alla uppslag på Palmemordet.
Kan inte heller låta bli att reflektera över att det absolut första de allra flesta tänkte den där tiden strax efter mordet var onekligen: "Palme mördad! Det MÅSTE ju vara ett politiskt mord! Undrar vilka som ligger bakom?"... Tänk om allas första magkänsla var rätt!

Btw, finns det ingen renodlad "Sydafrikaspåret-tråd" här i MOP-forumet? Eller missade jag den när jag letade?

På sidan 72 i DR redovisas att Sverker Åström personligen lutade åt Sydafrika om det var utländska krafter bakom mordet.

Jag tror diskussion om Sydafrika passar bättre i Stora Palmetråden där det är topic. Här ska det handla om CA och sånt som berör honom. Svara mig gärna i stora tråden så kan jag skriva där.
Citera
2020-06-05, 09:19
Medlem
CompleteControls avatar
CA eller inte...nu får vi snart veta!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besked-i-palmeutredningen-kommer-pa-onsdag
Citera
2020-06-05, 10:24
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
CA eller inte...nu får vi snart veta!
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/besked-i-palmeutredningen-kommer-pa-onsdag

Onsdagen är bokad...

Självklart ingår CA i lösningen.
Citera
2020-06-05, 10:38
Medlem
CompleteControls avatar
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Onsdagen är bokad...

Självklart ingår CA i lösningen.

Självklart! Skönt att hålla till i den här tråden och slippa mobbaren i den stora tråden. Som jag förstått det har CA-spåret officiellt aldrig skrivits av. Vapnet efterfrågades 2016 och kanske är det där som PU fått ny luft, för läser man om presskonferensen 2016 så var det inte samma nöjda självförtroende som nu. Något har iaf hänt!
PS. Härlig läsning i Sandberg/Skogwiks rapport
Citera
2020-06-05, 10:48
Medlem
SuperTeflons avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CompleteControl
Självklart! Skönt att hålla till i den här tråden och slippa mobbaren i den stora tråden. Som jag förstått det har CA-spåret officiellt aldrig skrivits av. Vapnet efterfrågades 2016 och kanske är det där som PU fått ny luft, för läser man om presskonferensen 2016 så var det inte samma nöjda självförtroende som nu. Något har iaf hänt!
PS. Härlig läsning i Sandberg/Skogwiks rapport

Jag har läst för mycket om det här mordet, men deras rapport var kanonintressant. Den gav många förklaringar till varför GRK såg ut som den gjorde och jag lärde mig massor med nya saker.

Jag tror att CAs vapen har hittats hemma hos LZJ. Då kan LP vara lite diffus och lämna lite öppet vem som höll i vapnet.

Jag styrktes bara i min tro efter det som stod i rapporten.
Citera
2020-06-05, 11:01
Medlem
CA känns självklarast utifrån all den officiella info som finns. Ett tag tänkte jag på CA samt en eventuell medhjälpare men det känns osannolikt ju mer jag funderar på det.

När CA ser palmeparet gå in på Grand, vad händer?
Kollar han först vilken film de ska se för att få en sluttid?
Eller knatar han direkt hem och förbereder sig och tänker att jag går dit och väntar i god tid?

Oavsett ovanstående. Skulle han nu en fredagskväll ringa upp en polare, -Tjena skaru hänga på och knäppa Palme? Nej knappast.

CA hämtar vapnet och beger till Grand så att han är där i god tid.
Han väntar ut biobesökarna. Min favoritposition är östra sidan Sveavägen, så hade i alla fall en rutinerad jägare tänkt (utifrån min minnesbild av platsen).

Utifrån ovanstående så följer han parallellt palmeparet från östra sidan.
När han sen ser att de är på väg att snedda över gatan är frågan om han saktar upp för att gå efter eller om han trampar på och ställer sig någonstans i "dekorimaområdet" och väntar?

Ovanstående eller varianter av det vad gäller uppsiktsplats eller om han går västra el östra sidan Sveavägen, där tror jag vi landar....
Citera
2020-06-05, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av SuperTeflon
Jag tror diskussion om Sydafrika passar bättre i Stora Palmetråden där det är topic. Här ska det handla om CA och sånt som berör honom. Svara mig gärna i stora tråden så kan jag skriva där.

Ja, iofs. Men omiga och Lookalike nämnde det här i tråden (förmodligen i någon slags kontext "Sydafrika, vad snurrigt, det är ju CA som är mördaren!"...) och jag svarade och råkade bre ut mig en smula av bara farten.
Personligen TRODDE jag faktiskt att det FANNS en "Stora SA-spåret-tråd" med de mesta samlat på samma ställe där det här hade platsat. Men nähä alltså? Känns lite sent att starta upp en sådan tråd nu med fyra och en halv dag kvar till den definitiva lösningen.
(Länk till åklagarmyndighetens officiella meddelande förresten: https://www.aklagare.se/nyheter-press/pressmeddelanden/2020/juni/inbjudan-till-digital-presstraff-beslut-i-atalsfragan-i-palmeutredningen/ )
Citera
2020-06-05, 12:47
Medlem
finns det bilder på CA?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här