• 1
  • 2
2020-03-04, 21:22
Medlem
Hej!

Hur går jag tillväga för att ge bort aktier till en närstående som gåva (födelsedagspresent), det är alltså för mitt egna AB, inte någon random avanza-aktie.
Citera
2020-03-04, 21:58
Medlem
Om det är befintliga aktier som du redan äger kan du föra över dem.

Är mottagaren under 18 och ditt barn måste du öppna ett aktiekonto åt dem i ditt namn för att de sen får tillgång till dem när de blir 18. Det är vad vi gjort i form av fonder till våra barn iaf. Sen har vi annat sparande åt dem också. Om personen i fråga är över 18 antar jag att de kan öppna ett konto själv så kan du sen föra över aktierna.

Om det inte är ditt barn vet jag faktiskt inte hur det går till. Antar att vårdnadshavare öppnar ett konto åt dem.
Citera
2020-03-04, 22:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Hockeytrunken
Om det är befintliga aktier som du redan äger kan du föra över dem.

Är mottagaren under 18 och ditt barn måste du öppna ett aktiekonto åt dem i ditt namn för att de sen får tillgång till dem när de blir 18. Det är vad vi gjort i form av fonder till våra barn iaf. Sen har vi annat sparande åt dem också. Om personen i fråga är över 18 antar jag att de kan öppna ett konto själv så kan du sen föra över aktierna.

Om det inte är ditt barn vet jag faktiskt inte hur det går till. Antar att vårdnadshavare öppnar ett konto åt dem.
Va? Det är _inte_ ett avanza konto utan TS egna AB...
TS > du upprättar ett köpekontrakt för valfritt pris där det framgår köpeskilling. Förutsatt att du inte genomfört några emissioner blir det inga skatteeffekter utav detta. Smidigast och bästa sättet. Du säljer dom och du sätter priset själv. Ex 50kr för xx antal aktier som motsvara xx %.
Citera
2020-03-04, 23:00
Medlem
trottwells avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Hej!

Hur går jag tillväga för att ge bort aktier till en närstående som gåva (födelsedagspresent), det är alltså för mitt egna AB, inte någon random avanza-aktie.

Glöm inte att föra in den nya ägaren i aktieboken.

https://bolagsverket.se/ff/foretagsf...ktiebok-1.3158
Citera
2020-03-04, 23:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av pengarnaforsvann
Va? Det är _inte_ ett avanza konto utan TS egna AB...
TS > du upprättar ett köpekontrakt för valfritt pris där det framgår köpeskilling. Förutsatt att du inte genomfört några emissioner blir det inga skatteeffekter utav detta. Smidigast och bästa sättet. Du säljer dom och du sätter priset själv. Ex 50kr för xx antal aktier som motsvara xx %.

Nu var det ju en GÅVA, inget köp.
Upprätta GÅVOBREV.
Upprättar du köpekontrakt förlorar du/barnet eventuell sparad utdelning från K 10-blanketten.
Vid gåva övertar gåvotagaren gåvogivarens K10-värden.
Citera
2020-03-05, 07:46
Medlem
Gåvobrev samt uppdatering av aktieboken, kan eventuellt gå att uppdatera online på verksamt.se idag?

Tänk på att om det är till något av dina barn, så kan inkomst av kapital förmodligen ställa till det med CSN, bostadsbidrag och liknande vid studier t.ex.
Citera
2020-03-05, 08:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 5656132
Gåvobrev samt uppdatering av aktieboken, kan eventuellt gå att uppdatera online på verksamt.se idag?

Tänk på att om det är till något av dina barn, så kan inkomst av kapital förmodligen ställa till det med CSN, bostadsbidrag och liknande vid studier t.ex.

Kan man ha ett privat AB:s aktiebok via verksamt.se?
Citera
2020-03-05, 08:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Kan man ha ett privat AB:s aktiebok via verksamt.se?

Nej, men förändringar i ägandet ska anmälas till Skatteverket av någon anledning, vilket lämpligen görs via verksamt.se
Citera
2020-03-05, 09:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig
Nej, men förändringar i ägandet ska anmälas till Skatteverket av någon anledning, vilket lämpligen görs via verksamt.se

Mhm, det stämmer.
Citera
2020-03-05, 12:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrNihilist
Hej!

Jag utgår från att det är ditt helt egna företag och du inte har aktiebrev - det är det normala. Då ärdet bara att skriva in honom i aktieboken och utfärda aktiebrev.

Annars om du har aktiebrev så skriver du "överlåtes till N.N" på baksidan och ger honom. Aktiebokan skall då också uppdateras.
Citera
2020-03-05, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av swedebig

Ja, det gör man väl via K10?
Citera
2020-03-05, 12:46
Medlem
laxsills avatar
Citat:
Ursprungligen postat av prostetnic
Ja, det gör man väl via K10?
Det är min uppfattning, ja.
Citera
  • 1
  • 2