2020-03-04, 21:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Tystnad
Det som stått här i lokalpressen i Småland där det finns en hel del s.k glesbygd där folk har odlat i stor skala i gamla hus...
det har varit elförbrukningen!
Kanske inte så konstigt om det under många år varit lågt till obefintligt (tomt hus) och sedan skyrakar det.....
Elbolagen märker ju detta och skickar troligen ut en kontrollant om det sticker ut åt helskotta för mycket över det normala.
Jag tror inte på det riktigt.
Man kan ju lika gärna flyttat och kört med direktverkande el och det skickar dom ingen kontrollant för. Förmodligen är det någon som tipsar och sedan skyller man på elförbrukningen alternativt att man kollar den som en del i utredningen.
Att enbart högre elförbrukning skulle göra att det larmas verkar otroligt.
Citera
2020-03-04, 21:28
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av postvagn
Vad har ni för erfarenheter av detta? Hur åker man fast?
Elräkning? Lukt? Luftfuktighet? Banktransaktioner?

Generellt skulle jag säga att alla kriminella åker dit p.g.a att de inte slutar i tid då ju längre man håller på destå större risk är det att man antingen gör någon tabbe eller man av någon annan olycklig anledning blir avslöjad.

Givetvis har polisen span på elanvändning. Sen har du också grannar och dylikt som ringer polisen och tipsar om de känner lukt eller ser stark ljusbelysning stora delar av dygnet. Det spelar ingen roll hur mycket du stealthar, det finns vissa grejer du inte kommer ifrån hur du än gör. Är du skicklig kan du minimera risken att åka dit men statistiskt åker du nog dit förr eller senare tyvärr om du håller på tillräckligt länge.
Citera
2020-03-04, 21:47
Medlem
jbswebecks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Melange5738
Sen har du också grannar och dylikt som ringer polisen och tipsar om de känner lukt eller ser stark ljusbelysning stora delar av dygnet.

Vad skulle hända om man hängde riktigt tjocka gardiner för fönstret i det rummet man odlar i?
Citera
2020-03-04, 21:49
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av jbswebeck
Vad skulle hända om man hängde riktigt tjocka gardiner för fönstret i det rummet man odlar i?

Det är en faktor av många. Det som avgör att du åker dit är den sammanlagda risken utpridd på hur många tillfällen (d.v.s hur många grannar som blir misstänksamma hur många gånger under hur lång tid eller hur många elräkningar som polisen gått igenom etc).
Citera
2020-03-04, 21:55
Medlem
Kebbabturkens avatar
Om man bor avskilt på landet där närmsta granne är åtminstone 100m bort och man har en fin källare i huset kan man ju bara köra med dieselgenerator och kringgå elnätet. Ljudet de avger spelar ingen roll då ingen hör. Lukt likaså. Svårt att tro att man torskar av "jag-har-inget-bättre-för-mig Svensson golare".
Citera
2020-03-04, 22:08
Medlem
Melange5738s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kebbabturken
Om man bor avskilt på landet där närmsta granne är åtminstone 100m bort och man har en fin källare i huset kan man ju bara köra med dieselgenerator och kringgå elnätet. Ljudet de avger spelar ingen roll då ingen hör. Lukt likaså. Svårt att tro att man torskar av "jag-har-inget-bättre-för-mig Svensson golare".

Givetvis, bor man avskilt på landet och enbart odlar för eget bruk måste man antagligen ha extrem otur eller vara extremt obegåvad för att åka dit. Om man däremot säljer så spelar det i slutändan ingen roll hur isolerad produktionen är.
Citera
2020-03-04, 22:11
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Elbolagen tipsar polisen!

Oftast är det inte dom smartaste killarna som börjar odla, elförbrukningen på en odlingslampa klarar dom inte av att räkna ut.
Citera
2020-03-04, 22:11
Medlem
mingtians avatar
Alla som säger att elen är en anledning? Gäller inte det bara större odlingar, klassisk grej man läst om men aldrig i ett sammanhang där någon odlat lite till sig själv. Någon som har bättre koll får gärna förklara.

Hur mycket extra el går det för att få fram ett hg per månad i snitt.
Senast redigerad av mingtian 2020-03-04 kl. 22:15.
Citera
2020-03-04, 22:17
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av senapsillen
Jag tror inte på det riktigt.
Man kan ju lika gärna flyttat och kört med direktverkande el och det skickar dom ingen kontrollant för. Förmodligen är det någon som tipsar och sedan skyller man på elförbrukningen alternativt att man kollar den som en del i utredningen.
Att enbart högre elförbrukning skulle göra att det larmas verkar otroligt.

Det kan tyckas vara otroligt för den som inte kan räkna.

Men en villa som brukar dra ca 25000 KwH/år helt plötsligt börjar dra nästan 100000Kwh/år så kommer tipset gå till polisen, jag VET att elbolagen tipsar.
Citera
2020-03-04, 22:21
Medlem
Kilowattjagarens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mingtian
Alla som säger att elen är en anledning? Gäller inte det bara större odlingar, klassisk grej man läst om men aldrig i ett sammanhang där någon odlat lite till sig själv. Någon som har bättre koll får gärna förklara.

Hur mycket extra el går det för att få fram ett hg per månad i snitt.

Då får du ju räkna på hur lång tid et tar för en planta att ge 1hg per månad och vad en odlingslampa drar.

Sådana mängder kommer i alla fall inte märkas på elräkningen så att elbolagen tipsar polisen.
Citera
2020-03-04, 22:28
Medlem
mingtians avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Kilowattjagaren
Då får du ju räkna på hur lång tid et tar för en planta att ge 1hg per månad och vad en odlingslampa drar.

Sådana mängder kommer i alla fall inte märkas på elräkningen så att elbolagen tipsar polisen.

Det orkar jag inte göra. Men det sista du säger tycker jag i alla fall låter rimligt. Tycker det är märkligt att alla tjatar om elen hit och dit, men de har väl ingen koll. Det är nog en av de ovanligaste anledningarna till att man torskar på småskalig odling.
Citera
2020-03-04, 23:09
Medlem
Ja alltså har du två plantor i garderoben med 250w led en gång per år är det ju ingen stor risk. Tror många drabbas av odlingsfeber efter ett tag och odlar mer och mer, köper mer tillbehör, pratar mer, röker mer osv osv så risken går upp.
Du kan ju ha sån oflax att bli haffad av polisen på gatan, testa positivt och de gör husis.

Säg inte till någon. Ingen. Inte heller på internet. Köp/sälj ej utrustning på blocket.
Var försiktig med köp från odling/frö shoppar
Odla inte mer än du behöver
Rök inte under perioden du odlar
Var försiktig med udda beteende, en 20 åring som kånkar in 50 kg odlingsjord i en lgh väcker frågor.
Riktigt kolfilter och inga komplicerade bevattningssystem som kan läcka.
Ha koll på ev hyresvärdar/byggnissar som kan komma på oväntade besök.
Odla inte om du inte kan leva med ev lagföring. Ibland har man bara otur.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in