Citat:
Ursprungligen postat av
zozinka
Jag har börjat få väldigt ont i mina ljumskar. Jag misstänker att det började efter att jag tränade magen en kväll. Körde en massa olika variationer av leglifts och då började det göra ont direkt, sedan har jag fortsatt träna ben som vanligt och ignorerat att det gjort lite ont när jag gjort squats.
Nu har jag inte tränat ben alls på 2 veckor och har fortfarande ont i ljumskarna/höfterna. Gör ont om jag ligger på sidan, om jag reser mig upp från en stol. Gör även ont när jag sitter ned en längre stund, och då strålar det ner i ena skinkan + hamstring. Svinjobbigt! Har försökt med varma kompresser, ipren dagligen, masserat, stretchat. Vad kan det bero på och hur fixar jag det?! Borde kanske också tillägga att det gör ont om jag rör vid området i ljumskarna och även att mina höfter gör klickande ljud hela tiden. Det har blivit lite bättre sedan jag tog en paus, men det skiftar väldigt mycket från dag till dag. Vissa dagar känns det nästan helt återställt till att nästa dag kan jag knappt sitta på en stol i mer än 30 min.
Jag har haft ont i vänster höft, från ländrygg, runt om höften (piriformismuskeln) och även
i ljumsken, så jag känner igen det här.
Googla eller sök på youtube: Pain in hip an groin! Du får fram många resultat, även
tips på goa övningar.
Det är svårt att svara exakt på vad som gjort att du känner så efter din träning, så
sök dig därför fram. Finns bra anatomibilder också.
Själv har jag gått på idrottsrehab med jättebra fysioterapeut som tipsat
om träning och även sett att min vänstra höft är något "uppdragen".
Vänster ben har nämligen alltid varit mitt starka ben som jag använt i idrotten
i skolan och nu använder i simhopp som vuxen.
Det verkar vara rätt vanligt det här. Kan vara någon nerv också från länd-
ryggen som är påverkad om det strålar ner i benet.
Lycka till att hitta länk! Det finns som sagt flera sköna och lindrande övningar
för höfterna, annars sök dig till en fysioterapeut med idrott som inriktning.
De är superduktiga.