2020-03-03, 13:29
Medlem
Kom inte på någon bättre rubrik än så här.
Men iaf, jag har lite som jag skulle vilja ta upp med min SSK på öppenpsyk som jag går på samtal hos. Men dessa saker vill jag hålla "mellan oss" alltså inget jag vill att det hamnar i min journal.

Så min fråga är egentligen bara, om jag ber om detta ,kommer det bli någon anteckning endå i min journal, eller har jag all rätt att prata delvis "off the record".
Citera
2020-03-03, 14:49
Medlem
Alltså en sjuksköterska som är (eller inte är?) leg. psykoterapeut?
Citera
2020-03-03, 15:15
Moderator
evilhoneys avatar
Ja och nej. Det finns inget "off the record" då vårdpersonal måste följa riktlinjer och lagar kring detta. Vissa saker har de en skyldighet att rapportera och allt som rör dig och ditt mående ska dokumenteras. Dock betyder inte det att allt som du säger ordagrant skrivs in i en journal.

Det du kan göra är att fråga innan du berättar. Jag vet att vissa tex frågar "Om jag skulle berätta något för dig som handlar om mitt drogbruk/självskadebeteende/annan orsak, kommer du då journalföra det eller föra det vidare till någon annan?", varpå SSKn faktiskt kan ge ett ärligt svar och du kan efter det avgöra huruvida du vill berätta det eller inte.
Citera
2020-03-03, 16:41
Medlem
Fourhundredstrokess avatar
Terapeut eller ssk?
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in