2020-03-02, 22:18
Medlem
Jag har precis köpt bostadsrätt i en förening med endast fem lägenheter. Jag har naturligtvis kollat upp den och den verkar bra och stabil - svar gällande den aspekten undanbedes - men trots det har jag bara hittat en enda bank som beviljar lån till en så liten förening, och det är Skandia. Med andra ord har jag inget vidare förhandlingsläge. Känner ni till någon annan bank som ger lån till så små föreningar?
Citera
2020-03-02, 22:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TrV
Jag har precis köpt bostadsrätt i en förening med endast fem lägenheter. Jag har naturligtvis kollat upp den och den verkar bra och stabil - svar gällande den aspekten undanbedes - men trots det har jag bara hittat en enda bank som beviljar lån till en så liten förening, och det är Skandia. Med andra ord har jag inget vidare förhandlingsläge. Känner ni till någon annan bank som ger lån till så små föreningar?

Är du redan med i styrelsen och förhandlar föreningens lån?
Citera
2020-03-02, 23:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey
Ja det var raskt marscherat i så fall.
Men om det bara är 5 medlemmar så finns det kanske nån ledig stol i styrelsen.
Finansiering för den egna lägenheten är väl förhoppningsvis fixad redan.
Citera
2020-03-02, 23:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ardathbey

Citat:
Ursprungligen postat av SirDuke
Ja det var raskt marscherat i så fall.
Men om det bara är 5 medlemmar så finns det kanske nån ledig stol i styrelsen.
Finansiering för den egna lägenheten är väl förhoppningsvis fixad redan.
Skulle tro att han frågar efter en bank som beviljar lån för köp av en br i en liten brf, med endast 5 st lgh. Finansieringen är fixad genom Skandia, men han vill kunna pressa räntan, svårt om bara en bank är intresserad.

Ytterst få banker som går med på det tyvärr, då risken är avsevärt mycket högre. Kolla med LF, eller om det är en mindre ort, en lokal sparbank.

Annars kolla med föreningen vilken bank dom har, gå till samma bank och se om det går att lösa den vägen. Har föreningen bra ekonomi borde den banken ha bäst koll kan man tycka.
Citera
2020-03-03, 10:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MidgetMolester
Skulle tro att han frågar efter en bank som beviljar lån för köp av en br i en liten brf, med endast 5 st lgh. Finansieringen är fixad genom Skandia, men han vill kunna pressa räntan, svårt om bara en bank är intresserad.

Ytterst få banker som går med på det tyvärr, då risken är avsevärt mycket högre. Kolla med LF, eller om det är en mindre ort, en lokal sparbank.

Annars kolla med föreningen vilken bank dom har, gå till samma bank och se om det går att lösa den vägen. Har föreningen bra ekonomi borde den banken ha bäst koll kan man tycka.

Ja precis, det var lån till min egen br det handlade om, inte till föreningen. Tack för tips, ska kolla med LF och föreningens långivare.
Citera
2020-03-09, 15:18
Medlem
321js avatar
https://hypoteket.com/
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in