• 1
  • 2
2020-03-01, 15:42
Medlem
mjohan84s avatar
Har varit ute och rest och hunnit missa en faktura, dessutom hade denna hunnit gå till inkasso.
Sista dagen var att betala i fredags och jag såg den först idag, har nu swishat dom
men får ju inte tag på dom idag (söndag)

vad tror ni? hur fungerar inkassobolagen? detta är intrum..
Jag ska ringa dom imorrn såklart men hur länge väntar dom innan kfm? pengarna skulle som sagt vara inne i fredags och hamnar väl hos dom på måndag (via swish)

brukar dom skicka en extra påminelse dessutom innan kfm?

har kontaktat företaget som ägde fakturan också , men det är ju intrum som äger den numera..

Så jäkla klantigt av mig det här.
Citera
2020-03-01, 15:47
Medlem
spyder123s avatar
Kan väl vara bra att ringa men i regel brukar det vara några dagars mellantid. Inkassobolagen vill inte heller skicka fakturan till KFM, det kostar för dem också. Det inkassobolag jag hade insyn i kunde ibland vänta nån månad innan det skickades vidare.
Citera
2020-03-01, 15:49
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av spyder123
Kan väl vara bra att ringa men i regel brukar det vara några dagars mellantid. Inkassobolagen vill inte heller skicka fakturan till KFM, det kostar för dem också.

Nej, det kostar dem ingenting. De lägger på mer avgifter och dumpar kostnaderna på den som betalar sent. De går med vinst på varenda ärende de skickar vidare. Varför tror du att de är så snabba?
Citera
2020-03-01, 15:50
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Kan väl vara bra att ringa men i regel brukar det vara några dagars mellantid. Inkassobolagen vill inte heller skicka fakturan till KFM, det kostar för dem också. Det inkassobolag jag hade insyn i kunde ibland vänta nån månad innan det skickades vidare.
Ska ringa dom imorrn direkt när de öppnar, det bolaget du pratar om...skickade de även en extra påminnelse? såg att vissa verkar göra det för att kunna ta en ytterligare avgift för inkasso
Citera
2020-03-01, 15:53
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bongoman
Nej, det kostar dem ingenting. De lägger på mer avgifter och dumpar kostnaderna på den som betalar sent. De går med vinst på varenda ärende de skickar vidare. Varför tror du att de är så snabba?
Om jag får omformulera mig menar jag bara att det är smidigare för alla om kunden betalar och de inte behöver skicka det till KFM. Så att vänta in eftersläntare var i alla fall det som skedde på det inkassobolag jag hade insyn i.
Citera
2020-03-01, 15:54
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mjohan84
Ska ringa dom imorrn direkt när de öppnar, det bolaget du pratar om...skickade de även en extra påminnelse? såg att vissa verkar göra det för att kunna ta en ytterligare avgift för inkasso
Nej, ingen extra påminnelse.
Citera
2020-03-01, 15:58
Medlem
Bongomans avatar
Citat:
Om jag får omformulera mig menar jag bara att det är smidigare för alla om kunden betalar och de inte behöver skicka det till KFM. Så att vänta in eftersläntare var i alla fall det som skedde på det inkassobolag jag hade insyn i.

Ja, om företaget man har som kund är rädd om sina kunder så går man inte på som en ångvält. Man sätter inte sista betalningsdatum en lördag och kör datalistorna på söndagar. Vissa lyckas även skicka till KFM samma dag pengarna kommer in eftersom de kör KFM på morgonen innan de kört inbetalningarna som kommer efter 17. Sedan betalar de inte avgiften till KFM men tar ändå ut den från kunden.

Bra sätt att bli impopulär, brukar bara vara monopolbolag som har sådana sketna inkassobolag för de vet att kunder inte kan komma undan ändå.
Citera
2020-03-01, 15:58
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:

Tack för dina svar! Sån jäkla ångest just nu pga detta , vill inte ha anmärkning hos kfm
Citera
2020-03-01, 16:00
Medlem
spyder123s avatar
Citat:
Tack för dina svar! Sån jäkla ångest just nu pga detta , vill inte ha anmärkning hos kfm
Som sagt tror jag absolut inte de skickar det till KFM om sista dagen var på fredagen och de får pengarna på måndagen (eller egentligen är väl swish direkt så det borde redan ha pengarna). Men om de mot förmodan skickar till KFM får du ju inte en betalningsanmärkning. Det är först om du inte betalar KFM-fakturan som du får en betalningsanmärkning.

Så ta det lugnt du.
Citera
2020-03-01, 16:01
Medlem
Dualitys avatar
Citat:
Har varit ute och rest och hunnit missa en faktura, dessutom hade denna hunnit gå till inkasso.
Sista dagen var att betala i fredags och jag såg den först idag, har nu swishat dom
men får ju inte tag på dom idag (söndag).

Det är lugnt.

De ser din betalning imorgon, och registrerar den som vanligt. Ring och kolla på förmiddagen för att få det bekräftat.
Citera
2020-03-01, 16:05
Medlem
MrMadoffs avatar
Haha du kan vara lugn
Citera
2020-03-01, 16:06
Medlem
mjohan84s avatar
Citat:
Som sagt tror jag absolut inte de skickar det till KFM om sista dagen var på fredagen och de får pengarna på måndagen (eller egentligen är väl swish direkt så det borde redan ha pengarna). Men om de mot förmodan skickar till KFM får du ju inte en betalningsanmärkning. Det är först om du inte betalar KFM-fakturan som du får en betalningsanmärkning.

Så ta det lugnt du.

Tack så jättemycket , jag hade ingen aning om detta med kfm, ang anmärkningen

Du räddade min söndag genom att berätta detta... i värsta fall så betalar jag kfm och släpper detta sen då
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in